Föräldraledig i Alperna 2011 - tips efterfrågas!

pjexet

Ny medlem
Vi är en familj som har planer på att åka till Alperna och vara föräldralediga våren 2010 - i minst sex veckor. Med första barnet (då 8 månader) var vi i Åre fyra veckor. Denna gång vill vi till Italien men kan även tänka oss Schweiz. Barnen kommer att vara 3.5 resp. 10 månader. Vi kommer att ha bil men vill ändå bo med lite närhet till restauranger, sportcenter (gärna med gym och bad) etc. Har tänkt att den äldste skall börja åka och gå i skidskola om det funkar. Vi åker mest i pist. Om det finns längdåkning är det ett stort bonus. Eftersom vi har två barn med oss får vi turas om att åka och dela på dagarna. Det får därmed gärna vara lätt att ta sig ut i systemet eller till barnbackarna. Jag undrar följande:
- Tips på ort/er?
- Hur hittar man boende?
- Vad kostar ett boende med hyfsad standard?
- Vad bör man annars tänka på när man reser med barn?

idamadde

Ny medlem
Åk till Cervinia i Aostadalen, Italien. Liftsystemet sitter ihop Zermatt, Schweiz. Cervinias backar är långa och breda och perfekta för barnfamiljer som vill ha lite "svängrum". Nere i byn finns jättefina barnbackar med magic carpet (rullband) för den absoluta nybörjaren. Dagarna man inte vill åka skidor finns det en jättestor lekplats och pulkabackar. Badhus finns, likaså jättefina längdskidåknings spår.

Det är en liten by där "allt" finns på huvudgatan. Bor ni centralt i byn har ni max 100 m till både barnbackarna och en lite längre stollift som tar er upp i det stora systemet. Vill ni bo lite billigare kan man bo en bit upp på berget, ca. 5-20 min. från centrum. Dock uppför en backe och kanske inget jag rekommenderar en barnfamilj om man inte vill ta bilen jämt dock. Men plus för bergsboendet är att det är ski in - ski out från i stort sett varje ytterdörr.

Skidskola går bara att få på engelska eller italienska. Det kanske inte är något problem för er. Annars kan man ha tur att på plats hitta en svensk säsongare som är sugen på ett extrajobb!

har ni tur går det kanske att hitta något privatägt boende på t.ex. blocket.se. Jag skulle också googla det då många engelsmän äger hus/lägenheter där nere.
Annars har ni ett säkert kort på www.ilcervino.it.

från mitten av februari och framåt får ni den absolut bästa semestern då Cervinia är en av de solsäkraste byarna i alperna. Sådär olidligt kallt blir det sällan heller, dock kan topparna på 3500 m höjd vara mycket blåsiga vissa perioder.

Tycker det låter som en toppenidé att förlägga föräldraledighet till skidorter!

EnderWiggin

Medlem
Jag har inga kids, men har bekanta som säsongat med barn i Verbier, Zermatt och Engelberg. I Verbier kunde man langa in barnen på day care minns jag, och liften tar dig rätt ner i byn. I Zermatt går liftarna oxo till byn, men systemet är ju mycket större så det tar ju förstås en stund att åka upp till Klein Matterhorn & över till Cervinia... :)
Engelberg har jag tyvärr inte varit till själv... men vet folk som åker dit med sina familjer under längre perioder.

pjexet

Ny medlem
Tack för tips! Cervinia låter definitivt som ett alternativ. Håller på att se vad ett boende kan tänkas kosta. Är boende mycket dyrare i Schweiz, t.ex. Zermatt än i Cervinia? När jag surfat runt beskrivs Cervinia som lite mer prisvärt än andra skidorter. Eftersom vi kommer att spendera en hel del tid inomhus så vill vi nog bo ganska fräscht. Dessutom vill vi gärna få besök av familjer och vänner (läs barnvakter)...

Har några frågor om Cervinia: Var ligger längdspåren i förhållande till byn? Finns det barnpassning där man kan lämna in barnen?

Peter_E

Ny medlem
Kolla mitt inlägg 28/4 i tråden som Panda länkar till. Vi var i Serre Chevalier i dryga 9v. 3 barn, 7, 5 och 1/2 år. Har du fler frågor så hör av dig.

idamadde

Ny medlem
Hej igen! Ja, boende är betydligt dyrare i Zermatt. I stort sett allt är mycket dyrare i Zermatt. Naturligtvis är det mesta lite dyrare i Cervinia än vad det är i t.ex. städerna i närheten men inga galna priser. Som exempel kostar en 50 cl flaska vatten ca. 1-2 euro på italienska sidan. 300 meter längre fram på Zermatt sidan kostar den upp mot 6-7 euro.

Längdspåren ligger direkt i anslutning till byn, start/mål ligger i stort sett på huvudgatan.
Någon barnpassning känner jag inte till. Vet att hotellet Club Med har barnpassning. Men jag tror att det bara är för deras gäster. Men kan vara värt att kolla upp.

Tips om boende är att söka på engelska sidor och privatägda lägenheter. Vet jättemånga engelsmän som äger lägenheter i Cervina som de hyr ut. Har tyvärr ingen aning om hur man hittar dem dock.. Privatägda brukar vara större och fräschare än dem som agenturen hyr ut.

ThoughLuv

Ny medlem
Många orter har sk 'creche' eller 'halte garderi' - alltså dagis i Frankrike där man kan anmäla barn. I de flesta så mottager man barn över 6 månader och under 5 år. Innan du bestämmer dig för en ort - kolla in dagiset. I en ort jag känner till kostar det ca 120 euro per vecka men det kan vara andra priser. Man kan boka in halvdag eller heldag. Kom ihåg att ta med dig alla dina vaccinationsbevis innan du reser för annars släpper de inte in barnen. I franska skidskolan kan barnen normalt börja när de är 3 år gamla. I de mindre byarna träffar du snabbt andra föräldrar medans det är mer opersonligt i de större städerna. I en liten bergsby så är det generellt ochså säkrare för barnen för lokalbefolkningen känner snabbt igen dina barn och tar ansvar på ett sätt som inte görs i större orter. I Schweiz är människorna generellt lite mer reserverade men också mer mångspråkiga.

Själv har jag arbetat både i Schweiz (Verbier) och Frankrike (Val d'Isere och Vaujany), både på stora och små orter och för föräldrar så rekommenderar jag hjärtligt en mindre ort där barnen snabbt hittar vänner och känner sig hemma....men det är ju min personliga åsikt....

Billigare lägenheter hittar du i Januari naturligtvis. Om du går till en orts hemsida hittar du lätt de olika alternativen.

Lycka till

Topp