Föräldralediga och göra säsong 22/23

JohanGr

Ny medlem
Tänkte kolla om det finns andra jämlika som precis som vi sitter och planerar en skidsäsong med vår nyfödda under 22/23? Vår tanke är att köra jan-april och just nu kollar vi runt på olika orter i alperna men har inte bokat något än. Vore superkul om det är fler som sitter i samma tankar och är sugna på att göra oss sällskap:)

tootik

Ny medlem
Vi planerar samma sak! Har ni tips på siter där man kan hitta vettigt boende i alperna för en familj på 2 vuxna och ett barn? januari-april circa.

JohanGr

Ny medlem
Kul! Cervinia är en av de orter som legat högst upp på vår lista också. Har ni kollat på boende? Än så länge har jag mestadels letat airbnb för att försöka jämföra priser mellan olika byar

jonaslukarlsson

Aktiv medlem
Vi är två familjer med två barn vardera som kommer vara i Cervinia/Valtournenche februari-april nästa år. Så klart kul om det vore fler i samma sits för åksällskap för vuxna och barn, lekkamrater och häng!

Kul, låter fint!

Har spanat litegrann efter boende men inte hittat så mycket vettigt än så länge. Hade velat ha tillräckligt stort för att kunna få besök av familj och vänner och någorlunda bekvämt och fräscht eftersom det rör sig om så lång tid. Har dock inte bestämt än om vi föredrar Valtournenche framför Cervinia.

Airbnb kan ju även vara en väg att gå om man kan förhandla priset för längre period. Tipsa gärna om det dyker upp boende ni inte vill ha så ska jag göra detsamma.

LeRossignol

Ny medlem
Jag funderar på att jobba på distans från någon ort i Alperna. Eftersom jag behöver arbetsro så vill jag nog bo ensam. Då jag inte hittat någon lägenhet med överkomlig hyra har jag funderat på att bo i husvagn. Finns det vintercampingar i Alperna?

jonaslukarlsson

Aktiv medlem
Instämmer. Det vi sett på AirBnB är relativt dyrt och har väl avskräckt lite. Vår plan är att åka ner i sommar och kika på ett gäng lägenheter och skriva kontrakt, då får vi vad vi vill ha och priset går att förhandla och vi slipper överraskningar. Ryktet säger att det kan vara svårt att hyra del av säsong så vi får ev lämna våra lägenheter tomma dec-jan.

fredw

Aktiv medlem
Instämmer. Det vi sett på AirBnB är relativt dyrt och har väl avskräckt lite. Vår plan är att åka ner i sommar och kika på ett gäng lägenheter och skriva kontrakt, då får vi vad vi vill ha och priset går att förhandla och vi slipper överraskningar. Ryktet säger att det kan vara svårt att hyra del av säsong så vi får ev lämna våra lägenheter tomma dec-jan.
Om ni måste lämna er lgh tom del av säsongen så finns det nog stor möjlighet att fylla en del av den tiden (och få betalt) om ni hör av er till oss andra i dessa forum på Freeride.

jonaslukarlsson

Aktiv medlem
Absolut, det har vi redan tänkt på faktiskt :) Har en del kollegor och kompisar som gillar Cervinia och är intresserade av att hyra några veckor under tiden vi inte är på plats, så det kan ge lite cashback på en ev dyrare men bättre lägenhet!

fredw

Aktiv medlem
Jag gillar Cervinia. Gillar själva byn också (minus en del hiskeliga byggen i utkanten). Ski in/out i stora delar av byn är ju perfekt för större sällskap med blandad nivå. Litet synd att det inte finns fler inkörsportar till systemet än Cervinia själv och Valtournenche (och Zermatt 💰…), det begränsar nog möjligheten att hitta riktigt prisvärda boenden.

JohanGr

Ny medlem
Verkar som att det blir en hel drös föräldrar i Cervinia nästa vinter:) Ingen som funderat på annan ort? Vad tror ni det går att komma ner i för pris för en lägenhet under säsongen då? Vad finns det för förmedlingar som har hand om säsongsboende? Är det lättare att kolla på en större lägenhet och dela två familjer? Vi har försökt hitta en lägenhet med ett separat sovrum och det verkar ligga på ca 25 000/månaden.

fredw

Aktiv medlem
Se fler tips i denna diskussion:

jonaslukarlsson

Aktiv medlem
Vi var först inne på Champoluc eftersom vi varit där flertalet gånger, men systemet känns inte lika kul för våra barn och lite mer begränsat, utan vi får åka dit på dagsturer. Verbier också eftersom tre av gjort säsong där men priset går emot. Att kunna ha barnområde nere i byn som det finns i Cervinia tilltalar också för våra minsta barn som förhoppningsvis knäcker koden och börjar åka. Sen väger italiensk mat tungt för alla oss :D Har ni kikat på annan ort?

Har varit i kontakt med några förmedlare men de har inte varit villiga att hantera längre vistelse än 4 veckor, har fått släppa dom. Så för tillfället står det still i letandet men har kontakter på plats som hjälper oss med visningar när vi åker ner över en helg i sommar.

JohanGr

Ny medlem
Vi har varit inne på samma spår med Verbier och Champoluc. Vi har mest erfarenhet av Österrike men insåg rätt snabbt att boendet blir för dyrt under en längre period precis som i Schweiz. Länge varit inne på Aostadalen och hade varit kul med liftkortet för hela dalen och därmed kunna åka på lite utflykter runt i systemet. Champoluc känns fortfarande som en möjlighet men finns många fördelar med Cervinia och vi tror bl.a att det är lättare att hitta säsongare som vill sitta barnvakt där. Det är mest boendet som verkar lite knepigt och vi tror inte vi hinner ner och rekar innan då vi ska ha barn i sommar. Maten är ett stort plus i italien som inte ska underskattas! Sen vore det kul om vi blir ett par familjer som åker ner och kan hjälpas åt med barnpassning/skidåkning:)

jonaslukarlsson

Aktiv medlem
Precis, med stora liftkortet så finns det en hel del orter att besöka och åka skidor i :)

Är det ert första barn? Vet i tusan om jag skulle lämna bort min 6 månaders till en säsongare en hel dag och vara timmar bort i ett skidsystem🤣 Men hittar man rätt person som vill byta blöjor och är ansvarstagande så kanske det funkar bra!

Vi hoppas på att kunna turas föräldrar emellan om att varva åkning i systemet med våra äldre barn och häng i barnområden med de mindre. Sen självklart klämma till med egen åkning också. Där kommer det ju så klart också in aspekter med fler likasinnade, fler åkkompisar :) Planerar ni för hela säsongen? Ska ni jobba något på distans eller hur hanterar ni ledighet?

fredw

Aktiv medlem
Tyrolerkortet verkar iofs svårslaget prisvärt om man ska göra en hel säsong och vill se många olika system. Eller Dolomiti Ski.

jonaslukarlsson

Aktiv medlem
Absolut, samtidigt som man måste inse sina begränsningar med barn som fortfarande har blöja, det går inte att fara runt hur mycket som helst utan att det känns allt för krångligt. Allt går, men enkelheten uppskattas som småbarnsförälder. En säsong utan barn och optimera pengarna, absolut. Med barn, lite skönare att välja en så bra ort som möjligt och vara där och njuta av möjligheten att få vara där en längre tid utan att ha slitit ihjäl så för att spara semester och komp, eller behöva jobba på distans, utan bara plocka ut föräldraledighet och njuta av att det faktiskt går att vara iväg i alperna i tre månader med sin familj på vår föräldraförsäkring.

JohanGr

Ny medlem
Det är vårt första, därför är vi överdrivet optimistiska samtidigt som vi vill göra det så enkelt för oss som möjligt:) Vi får se hur det blir med barnpassning men det hade varit kul att kunna åka tillsammans iallfall en halvdag i veckan. Annars får vi förlita oss på hjälp från vänner och familj som kommer och hälsar på. Sen kommer majoriteten av tiden bli att åka på vårsitt håll med andra åkkompisar:) Vi tänker också köra en hel del längd för att kunna spendera tid tillsammans allihopa. Vår tanke är att köra en månad dubbeldagar, vardera ca 4 veckor semester och sen beroende på när vi åker ner så kanske det blir lite distansarbete för min del.

jonaslukarlsson

Aktiv medlem
Nja, man får vara optimistisk 😀! Men realistisk är också bra att vara så man inte blir besviken på om det blir mindre åkning än vad man hoppats på😉 Kommer bli kanon oavsett är jag övertygad om!

Vi kan väl stämma av längre fram hur det går med boende etc? Har ni tänkt ta bil ner?

JohanGr

Ny medlem
Precis, gäller att vara ödmjuk inför uppgiften och sen njuta så mycket det går;-) Mycket kommer vara nytt förr oss och vi är mest taggade på att komma iväg!
Vi hade tänkt att köra ner en bil, tror det kommer vara skönt att ha på plats för att vara mer flexibel kring boende, ha möjlighet att snabbt komma till backen/längdspåren och andra orter. Sen har vi vänner vid Garda sjön så kanske blir en sväng förbi där på vägen hem. Tror även att det är enda sättet att få med alla våra/barnets prylar:) Tänker ni på samma sätt?
Absolut! Kul att det är fler som har liknande planer och kan bolla tankar fram till avfärd

Har funderat på en del andra orter, bland annat Monterosa, Ischgl, Mauriennedalen samt Val Thorens där jag säsongat tidigare.

Monterosa är klart mysigare än Cervinia, men går bort med kortare säsong och sämre snösäkerhet. Trots enorma ytor upplever jag att det dessutom blir spårat ganska snabbt efter snöfall. Samtidigt är piståkningen klart mer begränsad än i Cervinia/Zermatt.

Val Thorens gillar jag verkligen men tycker det är lite väl stökigt för säsong med familj samtidigt som det redan när jag säsongade där var relativt stor puderhets.

Förutom att Cervinia/Zermatt är ett stort system som det blir svårare att tröttna på så är den stora fördelen för oss med framförallt Valtournenche att det på ett smidigt sätt med kabin går att komma upp i systemet med barn och hund. Föreställer mig att vi därför kommer kunna vara i backen samtidigt och bytas av där en av oss kommer kunna åka medan den andra ”turar” i de flacka pistade lederna som utgår från Salette.

Vi tar också bil ner, känns som enda möjligheten att få med allt.

jonaslukarlsson

Aktiv medlem
Kul med hund! Vi funderar på att ta med våra två hundar eftersom vi åker mycket längd med dom, men samtidigt så kanske vi ändå ska låta dom bo hos bekanta och bara fokusera på skidåkningen för hela familjen. Vi har en 4-åring som åker det mesta, inte svart, och en som kommer vara 2,5 nästa år och förhoppningsvis börja glida och tycka det är kul i miljön i barnområden :) och får väl bli en del häng på caféer och byn med våra medresenärer som har barn i samma ålder. Vet ni hur det är med badmöjligheter i Cervinia? Det dök upp som en överraskning för oss sist vi var i Champoluc, inte som något krav men barn gillar att bada och som variation vid dåligt väder t ex.

Samma här med bil, vi har en Multivan och misstänker att den kommer vara smockad med packning och takbox😂

Tror inte Cervinia har något badhus, vi gick till ett hotell en gång när vi var där, finns en del som tar emot utomstående besökare, men det kostade en slant vill jag minnas. Valtournenche ska ha ett kommunalt bad och sportcenter men har inte varit där.

Vår son kommer fylla 1 när vi är borta så blir dessvärre ingen åkning för han (kanske kan testa att glida lite med de gamla träskidor min morfar snickrade till mig som liten). Därför blir det inte någon större skillnad för oss att ha med hunden när vi ändå får bära runt på och passa sonen.

JohanGr

Ny medlem
Hur ser det ut för er? Några som har bokat boende inför säsongen?
För oss blev det Champoluc tillslut från mitten av jan till mitten av april. Vi hittade ett par kompisar som ville följa med så blev en större lägenhet att dela på samt ett rum för besökare. Vi siktar på att köra liftkortet för hela Aostadalen så vore kul att ses även om vissa bor i granndalen.

jonaslukarlsson

Aktiv medlem
Vi har avvaktat med våra planer än så länge, lite oklart om vi kommer iväg eller väljer annan typ av resa. Champoluc är trevligt, varit där flera gånger! Vi funderade länge på det först men tycker att systemet inte passar våra barn.

Vi letar boende för fullt, främst i Cervinia/Valtournenche. Verkar svårt att hitta något vettigt, fått förslag på en liten trea i Cervinia för 15000 euro plus värme, vatten, el, arvode samt någon skatt, kan nog landa på 20-22000 för säsongen vilket känns orimligt dyrt.

Även fått erbjudande om en tvåa i Valtournenche 700m från liften för 3200 euro plus värme, vatten etc. Klart rimligare men hade gärna bott närmare liften.

Bra tips med liftkortet, hade inte sett det tidigare, kanske bättre då att köra airbnb och växla mellan olika orter. Dock ser boendekostnaderna för Monterosa-orterna ungefär lika höga ut som för Cervinia.

jonaslukarlsson

Aktiv medlem
Har fått rapporter från föräldrarna som var där och vandrade i somras att Valtournenche är ruggigt kuperat och inte alls roligt att vistas i när man inte åker skidor. Cervinia däremot platt och mysig by att gå omkring i. Det är så klart inte viktigast men om man är en förälder hemma med ett barn kan det vara värt att tänka på, så man slipper sitta inne eller vara i behov av bil för att ta sig någonstans.

fredw

Aktiv medlem
Har ni funderat på området Alta Badia nära La Villa? Från La Villa når man hela SellaRonda/Val Gardena/Marmolada på skidor och har nära till både Cortina och Bruneck/Kronplatz som är en riktigt barnvänlig skidort. Plus en hel del annat. Om man bara rör sig litet norr om La Villa så blir boendet snabbt mycket billigare. Hela området är mycket vackert och trevligt - som Italien med Österrikisk standard.
Dock inte samma fallhöjd som i Cervinia/Valtournenche! ;-)

Senast ändrad:
Har fått rapporter från föräldrarna som var där och vandrade i somras att Valtournenche är ruggigt kuperat och inte alls roligt att vistas i när man inte åker skidor. Cervinia däremot platt och mysig by att gå omkring i. Det är så klart inte viktigast men om man är en förälder hemma med ett barn kan det vara värt att tänka på, så man slipper sitta inne eller vara i behov av bil för att ta sig någonstans.
Har bott i Valtournenche ett par gånger liksom Cervinia. Cervinia har ju en mysig gågata och centrum medan Valtournenche mest har en större genomfartsväg som inte är lika kul. Boendena vi tittar på ligger dock gamla i mindre småbyar närmare liften och där lockar den mindre turistiga karaktären och fina promenadstigar då vi har hund, samt i mitt tycke bättre åkning med mindre folk.

Har ni funderat på området Alta Badia nära La Villa? Från La Villa når man hela SellaRonda/Val Gardena/Marmolada på skidor och har nära till både Cortina och Bruneck/Kronplatz som är en riktigt barnvänlig skidort. Plus en hel del annat. Om man bara rör sig litet norr om La Villa så blir boendet snabbt mycket billigare. Hela området är mycket vackert och trevligt - som Italien med Österrikisk standard.
Dock inte samma fallhöjd som i Cervinia/Valtournenche! ;-)
Har både varit i Corvara och Val Gardena, men det var 20 år sedan. Gillar området som helhet, men tycker att det är lite utspritt när man får tänka en åkdag på 2-3 timmar åt gången, då är det en stor fördel med ett mer kompakt och vertikalt system. Samtidigt är säsongen längre och snömängden förhoppningsvis större i Cervinia/Zermatt med tanke på höjden så tänker att chansen till bra offpiståkning är större där.

Eftersom vår son kommer fylla ett under vintern så innebär barnvänlighet för oss främst enkel logistik och kort avstånd till lift, inte just barnbackar.

fredw

Aktiv medlem
Förstår. Ja ski in/out är ju perfekt i nästan hela Cervinia! Och solen är ofta framme. Jag är avundsjuk på er, låter toppen. Någon annan tyckte att Cervinia hade tråkig by men jag tycker den är mysig. Däremot tycker jag att dalarna vid Monterosa är litet dystra.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp