Förbättringsförslag på köp & sälj

Martin_Akesson

Moderator
Forumvärd
Nu har jag precis sålt en del prylar på Freeride och inser att en bra avdelning kan bli ännu bättre. Jag skulle gärna se nedan förbättringar:
- Möjlighet att spara en annons (bokmärke) som man är intresserad av
- Möjlighet att koppla direkt till pryldatabasen

Vad säger ni andra, är detta något fler önskar och finns det andra förslag?

Hagehed

Ny medlem
Betygsätta köpare eller framförallt säljare efter affären är gjord för att få fram ett snitt som visas för andra som funderar på att köpa från samma säljare så man vet om det är en vettig person bakom annonsen?
Funktionen finns på bl. a Tradera vet jag men där är det väl också fler som är ute efter att scama eller annan skit.

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
Hagehed sa:
Betygsätta köpare eller framförallt säljare efter affären är gjord för att få fram ett snitt som visas för andra som funderar på att köpa från samma säljare så man vet om det är en vettig person bakom annonsen?
Funktionen finns på bl. a Tradera vet jag men där är det väl också fler som är ute efter att scama eller annan skit.
Är svårare på en sida som freeride eftersom merparten av de som säljer inte har allt för stor omsättning.

Hagehed

Ny medlem
Vattendroppe sa:
Hagehed sa:
Är svårare på en sida som freeride eftersom merparten av de som säljer inte har allt för stor omsättning.
Jo det har du ju så klart rätt i, är det trots allt nån skum typ som dyker upp flera gångar med suspekta priser eller liknande är det troligtvis en engångsföreteelse och detta löses då kanske lättast genom att den som var i kontakt med personen varnar andra på forumet själv.

jeppenator

Aktiv medlem
Jag älskar blockets funktion där man kan klicka på en karta för att få upp alla annonser i sin region, mycket mera användarvänligt än att scrolla en lista med län, och det gör det tydligare om man är ute efter annonser i närheten av där man bor.

En annan grej som vore sjukt kul är om redaktionen snappar upp "fynd" eller "rolig annons" eller "veckans höjdpunkt" och highlightar dem i en separat "cykel på köpet - höjdpunkter från köp och sälj" annons en gång i veckan eller månaden, på så sätt använder man användarnas eget content på ett roligt sätt och highlightar köp och sälj funktionen för flera! Skulle nog kunna gå bra och dra mycket trafik från facebook om dessa artiklar postas och delas pga roligt eller "fyndigt" innehåll ;)

Jag tycker i övrig Köp och Sälj är en grym funktion, men ska bli kul att se hur den kan bli ännu bättre!

Koppelman

Ny medlem
Hagehed sa:
Vattendroppe sa:
Hagehed sa:
Jo det har du ju så klart rätt i, är det trots allt nån skum typ som dyker upp flera gångar med suspekta priser eller liknande är det troligtvis en engångsföreteelse och detta löses då kanske lättast genom att den som var i kontakt med personen varnar andra på forumet själv.
Sweclockers som också har en köp & sälj-avdelning har en tråd i forumet dedikerad för betyg. Där folk anger vem de köpt/sålt av, vad de handlat, hur affären gick till och betyg.
Kanske vore något?
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1079311-sweclockers-marknadsreferenser-las-forsta-inlagget-innan-du-postar

Sedan kanske möjlighet att sortera på längder för skidor vore något? Då t.ex. ett par olika spann.
Likaså skidtyp även om det är relativt flytande. T.ex. pist/race/allmountain/offpist.

Senast ändrad:

Humlegarden

Ny medlem
Freeride.se via mobilen: Möjlighet till att se en miniatyrbild bredvid annonsen utan att behöva klicka in på annonsen. Blocket har exempelvis detta i sin app, då slipper man gå in på annonser vars färg/annat inte faller en i smaken.

Möjlighet att sortera kläder på storlek, samt dam/herr. Blir alldeles för meckigt att söka exempelvis kläder via köp och sälj utan denna funktion.

Marcus

Martin_Akesson

Moderator
Forumvärd
Hagehed sa:
Vattendroppe sa:
Hagehed sa:
Jag har även funderat på denna funktion och har sett att även Blocket nu börjat beta-testa denna funktion. Även om folk på Freeride kanske inte säljer och köper jätteofta så ser iaf jag ingen nackdel med att man har ett betygsystem. En annan sak som redan finns idag är att man ser hur länge en medlem varit medlem och det hjälper lite att bedöma säkerheten i affären.

Martin_Akesson

Moderator
Forumvärd
jeppenator sa:
Jag älskar blockets funktion där man kan klicka på en karta för att få upp alla annonser i sin region, mycket mera användarvänligt än att scrolla en lista med län, och det gör det tydligare om man är ute efter annonser i närheten av där man bor.

En annan grej som vore sjukt kul är om redaktionen snappar upp "fynd" eller "rolig annons" eller "veckans höjdpunkt" och highlightar dem i en separat "cykel på köpet - höjdpunkter från köp och sälj" annons en gång i veckan eller månaden, på så sätt använder man användarnas eget content på ett roligt sätt och highlightar köp och sälj funktionen för flera! Skulle nog kunna gå bra och dra mycket trafik från facebook om dessa artiklar postas och delas pga roligt eller "fyndigt" innehåll ;)

Jag tycker i övrig Köp och Sälj är en grym funktion, men ska bli kul att se hur den kan bli ännu bättre!
Detta med kartsök var nytt för mig men smart! Dock såg jag bara att det gällde bostäder, eller?
Samma funktion för alla prylar och filtrerat på kategorier på Freeride vore ju schyst!

@jeppenator bra input även gällande att redaktionellt lyfta prylar från K&S. Ibland har vi gjort det men det skulle kunna göras oftare. Kul också när proffsen säljer sina prylar på K&S. Det finns ju en tråd med prylar som har fel och för högt pris men finns motsvarande forumtråd för fynden? Fynden försvinner dock ofta väldigt fort...

Joye

Medlem
Bumpar en gammal tråd och fortsätter.

Inser nu när jag säljer saker att en paus-funktion för annonser vore bra. Alltså bredvid alternativet att radera min annons vill jag kunna dölja den. (För att slippa få fler frågor om varan finns kvar innan man hunnit slutföra försäljningen och inte orkar göra om annonsen ifall det inte går vägen) eller är jag bara lat?

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp