Fördelar med att åka på två skidor eller är det en nackdel...

Glidaren

Medlem
Jag blir bara förvirrad när jag läser forum eller lyssnar på experter, tränare, instruktörer och expertkommentatorer på tv. Ena sekunden säger experten på tv att en åkare åker den nya tekniken, på båda skidorna, för att i nästa sekund mena att åkare halkar/missar för att åkaren inte stod med allt tryck på yttern, alltså de stod på på båda skidorna.
När det gäller offpisten så säger vissa 50 50 och smal skid -föring andra menar stark ytterskida med bred skid-föring.
Är det någon som har en bra förklaring på detta hoppande inom piståkning, för och nackdelar samt varför denna olika syn på lössnö.

erik_lagg

Aktiv medlem
Min egen syn (som bara bygger på känsla);
Världscupstorslalom samt egna Bode-Miller-försök i pisten; 70-30 -> 99-1 (om det är isigt och brant)
Offpist lätt snö; om man vill kan man köra som i pisten
Offpist tung snö; 60-40, mer jämnt tryck för att minska risken att fastna med innerskidan.
Offpist mkt tung snö; 50-50 med ngt smalare skidföring och absolut 'synkroniserade' skidor (stacked?) dvs ingen skida får gå före eller hamna efter varandra för då kan man fasta med det benet.

Senast ändrad:

erik_lagg

Aktiv medlem
Inte alltid världens livligaste forum... Frågan har förstås diskuterats flera gånger tidigare under åkteknik - ofta med superhjälten Ted Ligety som slagträ och exempel (kolla några videos med honom han sitter inne med facit).

För att förtydliga mitt svar - hur man fördelar vikten beror på underlaget. När det är manchester och moderat lutning kan man köra 50-50 om man vill. Lutar det mer och blir isigare blir det mer tyngd på dalskidan (älskling!) för att få ett säkrare grepp och kanske för att är svårt/riskabelt att hinna med att fördela tyngden jämnare utan att få tyngden på bergsskidan. I tung snö i offpist vill man ha viss tyngd på bägge skidorna för att undvika att bergsskidan kör fast.

Glidaren

Medlem
Ok. har jag tolkat dig rätt så ska man vara mer på två skidor om snön blir tyngre för att innerskidan inte ska fastna i offpisten. Så det är alltså snöns konsistens som avgör.
Men vad är fördelen med att stå 50 50 i pisten, jag tolkar dig som att man får kantsäkrare svängar med mer tryck på dalskidan. Vill man inte alltid ha säker kant? ska kolla ted

erik_lagg

Aktiv medlem
Kanske lät lite väl auktoritär, men i tung snö i offpist upplever jag det definitivt som en fördel att man fördelar vikten någorlunda jämnt, så att man inte fastnar med innerskidan/bergsskidan. I pist börjar man ju ofta med ca 50-50 när farten är låg och det är svårare att balansera, när farten ökar och det blir brantare går man ofta över till att lägga mer vikt på dalskidan för att få ett säkrare grepp (säg 70-30). I medelhög fart i halvflack backe tycker jag att man kan få en tydligare carvingkänsla med någorlunda högt tryck även på bergsskidan och man kan få en känsla av kick ur svängen i svängväxlingarna.

[redigerat: inser då att det förstås inte bara är underlaget utan även fart och lutning som påverkar fördelningen av vikten]

Senast ändrad:

Glidaren

Medlem
Tycker du bara var tydlig, grymt Jag ska prova till helgen.
Själv tycker jag att jag har svårt att få skidorna att svänga, svängen bli ganska stor när försöker köra 50 50. Känns även lite stelt och vaggigt, som om jag lutar mig fram och tillbaka fast åt sidan.
Om jag tränar in detta, vad blir fördelen i pisten tycker du.

erik_lagg

Aktiv medlem
Jag tycker själv att det är svårt att köra carving utan fart - då blir det lätt stelt och lite vingligt.
Beroende på hur du åker nu kanske det är viktigare att jobba med hur din kropp rör sig än vilket tryck du har under skidorna.

Den här serien har länkats till förut och verkar bra

Senast ändrad:

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
Jag som trodde att det var en throwback Thursday med försök till återupplivning av kriget mellan skid- och snowboardåkare. #besvik

Glidaren

Medlem
Har nu provat i två dagar att lägga tryck på innerskidan och jag lyckas inte.
Om jag ska tolka mig själv positivt kan jag endast få max tio procents kraft på innerskidan. Jag tror jag ligger ca 95 - 5, räcker det eller hur gör man för att öka trycket. Vad får jag för vinning om jag kan åka tex 70-30 ?

erik_lagg

Aktiv medlem
Glidaren sa:
Har nu provat i två dagar att lägga tryck på innerskidan och jag lyckas inte.
Om jag ska tolka mig själv positivt kan jag endast få max tio procents kraft på innerskidan. Jag tror jag ligger ca 95 - 5, räcker det eller hur gör man för att öka trycket. Vad får jag för vinning om jag kan åka tex 70-30 ?
Du kanske kan prova övningen i klippet ovan för lite längre svängar. Personligen kör jag dock mycket mindre 'stacked'. Som sagt var ovan tycker jag att man kan få mer kick vid svängväxling i pist om man står 70-30. Men går det riktigt fort och blir brant står jag betydligt mer på ytterskidan.

Ace_DG

Aktiv medlem
...Ämnet har ju varit uppe i minst 139½ trådar under åren lopp. Sök lite i forumet, och du skall finna synpunkter på 50/50, 40/60, 80/20, 95/5, m m, m m!

På is: 95/5 kanske rentav 100/0!
På packad konstsnö: 80/20 kanske
På packad natursnö: 70/30 kanske
I europeiskt puder: 50/50 nånting
I Utahpuder: 40/40
I Jap-pow: 30/30
O s v...

...men sen beror det på i vilken fas av svängen du befinner dig i;
ingång, tryckuppbyggnad, maxtryck, max vinkel, utgång, avlastningsfas, kantväxlingsfas plus variabler som hastighet, pistens branthet/lutning i %, luftfuktighet, daggpunkt, temperatur, avstånd till eftermiddagens AS etc, etc, etc, etc... o s v, o s v, o s v ...puh!

Men...
Om det KÄNNS bra, carvet sitter i underlaget och du har full kontroll över hastighet och radie, då är du nog en liten bit på väg! Procenten har betydelse men glöm inte att låta laggen gå! Vad vill du uppnå?

70/70 är ju annars ett bra riktvärde - men då gäller det naturligtvis den klassiska legendomsusade skidåkarvärstingdrinken "Steep Skier" - blandas (skakad OCH störd...) ALLTID som 70/70 Gin/Vodka - möjligen (för fegisar!) med en liten jevvla lemon twist på kanten, glöm is!

Någe mer?
Eder ,
Ace "Bon Calvados" DG

Senast ändrad:
Grundförutsättningen tänker jag är att man står på på den skidan där vikten gör mest nytta.
Om man tänker sig att åka på innerskidan så gör man helt enkelt det, behöver man få grepp på underlagen och skapa belastning på skidan för att den ska svänga så står man på den skidan (oftast ytterskidan)

så 100% gin och sen passerar man med vermouthen medsols

- an

havreboll

Aktiv medlem
Ace_DG sa:
...Ämnet har ju varit uppe i minst 139½ trådar under åren lopp. Sök lite i forumet, och du skall finna synpunkter på 50/50, 40/60, 80/20, 95/5, m m, m m!

På is: 95/5 kanske rentav 100/0!
På packad konstsnö: 80/20 kanske
På packad natursnö: 70/30 kanske
I europeiskt puder: 50/50 nånting
I Utahpuder: 40/40
I Jap-pow: 30/30
O s v...

...men sen beror det på i vilken fas av svängen du befinner dig i;
ingång, tryckuppbyggnad, maxtryck, max vinkel, utgång, avlastningsfas, kantväxlingsfas plus variabler som hastighet, pistens branthet/lutning i %, luftfuktighet, daggpunkt, temperatur, avstånd till eftermiddagens AS etc, etc, etc, etc... o s v, o s v, o s v ...puh!

Men...
Om det KÄNNS bra, carvet sitter i underlaget och du har full kontroll över hastighet och radie, då är du nog en liten bit på väg! Procenten har betydelse men glöm inte att låta laggen gå! Vad vill du uppnå?

70/70 är ju annars ett bra riktvärde - men då gäller det naturligtvis den klassiska legendomsusade skidåkarvärstingdrinken "Steep Skier" - blandas (skakad OCH störd...) ALLTID som 70/70 Gin/Vodka - möjligen (för fegisar!) med en liten jevvla lemon twist på kanten, glöm is!

Någe mer?
Eder ,
Ace "Bon Calvados" DG
30/30 = att kroppen bär upp resten när man snorklar sig fram?

Och 70/70 = synergieffekter av att använda båda benen?

Mountain_Man

Ny medlem
Äntligen ... en seriös tråd i den "gamla skolan". Jag tror jag kör 70/70 i kväll och 80/20 i morgon.

That´s all kids!
MM

Senast ändrad:

GNU

Aktiv medlem
Var det nån som sa sprit?
Är sprit viktigare än skidåkning? Kan man vara skidåkare utan att dricka sprit? Spritåkare, behövs det?
Nu tycker jag vi närmar oss dom viktiga frågorna.

Mountain_Man

Ny medlem

@GNU
Kul att du vaknar till ... Jag tror nog det går att köra skidor utan sprit, men ska stålkanterna bli riktigt vassa krävs rejält med %. Men det är en annan tråd ... ?

/MM

Ace_DG

Aktiv medlem
Hawk100 sa:
Ace levererar gudomliga visdomsord!
Äntligen snurrar jorden åt rätt håll igen......
Tack Hawk!
Känns som vi närmar oss en hel jevvla kennel av pudelkärnor i ett nafs här! Äntligen en seriös tråd om de för brantåkare viktigaste och essentiella koordinaterna i skidåkartillvaron!

Anders: skulle för min del inte ens visa ginen den där Vermouthflaskan - chockverkan å sånt otäckt, du vet...

Sen var det det ju det där med 20/20, 10/10 och 0/0(!)...
Då närmar vi oss raskt utvecklade (...i 5 dimensioner) teologiska uttryck å begrepp, inkluderande diverese lösa kvantmekaniska derivatförklaringar.
Ber att få återkomma ...2038! (...svaret är tills vidare fortfarande 42...).
Någe mer?
Undrar Eder,
Ace "neutrinoman" D G

GNU

Aktiv medlem
Mountain_Man sa:
@GNU
Kul att du vaknar till ... Jag tror nog det går att köra skidor utan sprit, men ska stålkanterna bli riktigt vassa krävs rejält med %. Men det är en annan tråd ... ?

/MM
Stålkanter?
Jag fattar inte?
Och ändå har jag inte druckit sen i förmiddags.

GNU

Aktiv medlem
Mountain_Man sa:
@GNU
Jo ... nått bör man ju säga när man tar med sig Ardbegern ut i garaget ... ;-)

/MM
Garage? Vem har ett garage?
Nä. Jag håller mig nykter. Ägnade gårdagen åt avancerad brantåkning i tuffaste sällskapet.

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp