Förslag på brädor? Var köper man dom?

mati1da

Ny medlem
Jag ska köpa min första snowboard. Har åkt en del skidor tidigare, men har hyrt snowboard dom senaste två åren. Har inte haft möjlighet att åka mer än 1 vecka tidigare säsonger, men framöver kommer det bli oftare så jag vill ha en bräda att utvecklas med. Känner mig säker i alla backar, men kan inte hoppa och har inte kört offpist heller. Skulle dock gärna försöka mig på det.

Längd: 168
Vikt: 68
Skostrlk: 38

Vill be om tips på brädor :) Känner ingen som är speciellt insatt i sånt här och är helt vilsen när jag ska välja bräda. Testade chatten på backcountry.com och fick

http://www.backcountry.com/store/GNU0072/Gnu-B-Pro-MTX-Snowboard-Womens.html
eller
http://www.backcountry.com/store/GNU0072/Gnu-B-Pro-MTX-Snowboard-Womens.html
som förslag med
http://www.backcountry.com/store/BUR2456/Burton-Lexa-Snowboard-Binding-Womens.html
dom bindningarna. Nån som har nån av dom och tycker dom är bra/dåliga?

Han rekommenderade boots också, men vågar man köpa det online? Slutligen undrar jag om brädor som säljs på InterSport/Stadium är bra? Vilken shop kan man gå till annars i Gbg-området? Rekommenderar ni att köpa bräda väl uppe i exempelvis Trysil i shopparna där? Är det rea nånstans nu? (har lite ont om pengar men vill satsa på en bra bräda iaf)

Tack så mycket för alla svar!!! :D

S

SirGreen

Guest
Tycker du ska gå till butiken och känna på grejerna innan du köper något!

Snowgod

Aktiv medlem
Läs det här först: https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=25327

Verkar urbota korkat att köpa boots online. Hur ska du då veta hur bra de passar..?

Är klart vettigast att köpa en bräda man kan provköra först men får man ett väldigt bra pris kanska man ska chansa ändå. Det går ju att sälja om det blev ett felköp.

Doughboy

Aktiv medlem
www.boardlife.se har en Gnu B-Pro 149 MTX och den billigare Gnu B-Nice 150. Båda är bra alternativ.

Köp inte boots online om du inte har testat exakt den modellen och storleken någon annanstans.

Det är förmodligen väldgt begränsat utbud när du väl kommer upp till Trysil.

Kolla in Fluxbindningar på Adams i Göteborg. Ligger på Viktoriagatan 5.

mati1da

Ny medlem
Tack för svaren. Ska gå och prova boots då :) Har fått lite nya funderingar när jag har börjat kolla runt. Läste pinns guide men har lite fler frågor.

Jag kollade på brädor på Stadium/Intersport men där jag var fanns inga tjejbrädor. Vad är skillnaden på en tjejbräda och en killbräda?

När jag läser om olika brädor är det några saker jag inte förstår. Vad har svängradien för betydelse? (vad är svängradie?) Samma sak med bredd nos/tail, midjebredd och åkbar längd.

Även:
Core Material: Mervin AG2 (aspen)
Base: Sintered 9900
Vad har dom materialen för egenskaper?

Nån som orkar förklara eller vet nån sida där jag kan läsa på?

Tack tack :)

adamhermanson

Ny medlem
läs inte för mycket detaljer det får man bara ont i huvudet av gå till stadium och fråga dom vad du ska köpa så får du vad du behöver =)

Doughboy

Aktiv medlem
adamvonhermanson sa:
läs inte för mycket detaljer det får man bara ont i huvudet av gå till stadium och fråga dom vad du ska köpa så får du vad du behöver =)
Jag känner mig tvungen att upprepa ett av dina citat:

"läs inte för mycket detaljer det får man bara ont i huvudet av"

Menar du verkligen att man ska strunta i att själv ta reda på fakta och istället gå till en "sportbutik" och fråga personalen som förmodligen inte själv åker snowboard om råd? Personal som dessutom är utbildad på just de två-tre märken som de säljer och inte har en susning om något annat?

Doughboy

Aktiv medlem
mati1da sa:
Tack för svaren. Ska gå och prova boots då :) Har fått lite nya funderingar när jag har börjat kolla runt. Läste pinns guide men har lite fler frågor.

Jag kollade på brädor på Stadium/Intersport men där jag var fanns inga tjejbrädor. Vad är skillnaden på en tjejbräda och en killbräda?

När jag läser om olika brädor är det några saker jag inte förstår. Vad har svängradien för betydelse? (vad är svängradie?) Samma sak med bredd nos/tail, midjebredd och åkbar längd.

Även:
Core Material: Mervin AG2 (aspen)
Base: Sintered 9900
Vad har dom materialen för egenskaper?

Nån som orkar förklara eller vet nån sida där jag kan läsa på?

Tack tack :)
Skillnaden på kill- och tjejbrädor är att tjejbrädor är anpassade för mindre personer med mindre fötter. De är alltså smalare och mjukare än killbrädor. Egentligen är det rätt larvigt att dela in brädor efter kön. En bräda vet ju inte vem som åker på den och en bräda kan bara ge respons på en vikt. Du måste alltså inte köpa en tjejbräda om du inte vill. En bräda runt 150 med en midjebredd på ca 24,5 borde passa bra.

Svängradien avgör hur stora svängar en bräda "vill" göra. Du kan självklart göra vilken storlek på svängar som helst, men ju mindre svängradie desto mindre svängar "vill" brädan göra. Generellt är en bräda med liten svängradie mer kvicksvängd och en bräda med större svängradie är lite lugnare och stabilare.

Midjebredd är hur bred brädan är på det smalaste stället. Åkbar längd är den del av brädan som ligger mot snön när du står på brädan.

Mervin AG2 Core är Gnus mest avancerade träkärna med flera olika träslag för att göra brädan lätt och spänstig.

Sintered 9900 är ett högkvalitativt belag som håller valla bra och som behöver en del skötsel för att fungera optimalt.

Senast ändrad:

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp