Förslag på upplägg skidor för topptur (1 lätt par, 1 bredare allätare)

eriC1

Aktiv medlem
Hej, tänkte be om lite input vad folk tror blir bäst.
Har i dagsläget 2 par skidor med techbindning:
- Line Vision 98, med ATK14 (Skida ca 1500g)
- Icelantic Nomad 105 Lite, med Dynafit Rotation 12 (Skida ca 2100 g)

Jag ör överlag nöjd, men jag stör mig lite på att jag inte har en skida att ta med mig om jag bara vill släpa en skida.
Nomaden är 191 lång, 111mm i midjan (trots att dom heter 105), och även om jag älskar Rotation 12 bindningen så är de inte något jag skulle ta om jag vill bränna 100 blås i en isig pist, eller köra NM eller liknande.
Sen är Vision 98 jäkligt stabil och rolig trots sin låga vikt, men jag märker helt klart dess begränsningar när jag pressar den hårt med tung packning i stökig terräng.

Min tanke, var att byta ut båda skidorna, men behålla ATK bindningen. Har ett presentkort på Armada efter ett reklamationsärende, och dom Armada-skidor jag kört tidigare har jag gillat. Så har spanat in 2 alternativ:
- Armada Tracer 98 (188cm) som jag tänkte sätta ATK bindningen på
- Armada ARW 106 UL (188cm) som jag tänkte sätta en Shift på

ARW 106UL är ju en W modell, men den finns i 188 och verkar rätt styv. Gillar att den är något smalare och något lättare än mina nuvarande Nomad Lite. Enda funderingen jag har är om jag kommer tycka det kan vara struligt med Shift. Har aldrig provat Shift, och man har ju hört lite historier om att de kan strula med is och att delar pajat etc. Rotation 12 är en arbetshäst i metall, som typ aldrig svikit mig. Men jag gillar möjligheten att känns mig lite säkrare när de går fort och är uppkört, som kanske Shift ger, vs. Dynafiten.

LuddeLundin

Medlem
Funderat något på Declivity 102 ti? Lite tyngre med 1950gram och något styvare i stökigare terräng verkar det som. Inget jag själv åkt på men varit inne på att införskaffa ett par. Inte hårdkört shiften men den erfarenhet jag har av den är att den absolut gör jobbet, lite strulig till en början att få till gå läget med snö mm. Föll på Duke pt för min del, riktigt nöjd med den trots något högre vikt.

eriC1

Aktiv medlem
Funderat något på Declivity 102 ti? Lite tyngre med 1950gram och något styvare i stökigare terräng verkar det som. Inget jag själv åkt på men varit inne på att införskaffa ett par. Inte hårdkört shiften men den erfarenhet jag har av den är att den absolut gör jobbet, lite strulig till en början att få till gå läget med snö mm. Föll på Duke pt för min del, riktigt nöjd med den trots något högre vikt.
Nej har inte kollat på den, eller jag vet vad de är för typ av skida. Men jag gillar mer lekfulla skidor som inte är lika "directional" som Declivity är. Inget som jag skulle ta med som enda skida till alperna och tycka är kul vid puderdump. Jag har ägt alldeles för mkt skidor de senaste 10 åren, och jag har nog först nu fattat vad det är jag behöver. 1 par semi-lätta skidor med lätt bindning runt 95-100 mm, sen ett par runt 105 med mer puderfokus/vårslask, men som inte gör bort sig på toppturen heller.

LuddeLundin

Medlem
Nej har inte kollat på den, eller jag vet vad de är för typ av skida. Men jag gillar mer lekfulla skidor som inte är lika "directional" som Declivity är. Inget som jag skulle ta med som enda skida till alperna och tycka är kul vid puderdump. Jag har ägt alldeles för mkt skidor de senaste 10 åren, och jag har nog först nu fattat vad det är jag behöver. 1 par semi-lätta skidor med lätt bindning runt 95-100 mm, sen ett par runt 105 med mer puderfokus/vårslask, men som inte gör bort sig på toppturen heller.
Är helt med på dilemmat stod inför samma i fjol. Men med ett annat märke vilket landade på K2 dock var Line Vision en av kandidaterna. Är det endast Armada som gäller med tanke på presentkortet/tillgodo?

eriC1

Aktiv medlem
Nej de är väl inte hugget i sten. Jag hatar dock skidor med mkt camber och monteringspunkt långt bak. När det gäller den bredare toppturs/allt-i-allo skidan, så trodde jag att jag köpte rätt när jag valde Icelantic Nomad Lite 105. Den skulle enligt pappret vara 105 bred i midjan och väga 1850 gram. Verkligheten var 111 midja och 2050 gram som lättast. Den skidan har allt jag gillar annars, mer central stance, med monteringspunkt typ 6 cm bakom TC, och sen platt/noll camber. Det finns absolut inte många såna skidor på marknaden, jag har letat som fan. Dom skidor jag kört innan som jag också gillat var 4 frnt Hoji och Dynafit Chugach. Dock var dom båda lite för mkt skida för svenska förhållanden, och jag har märkt att jag har typ lika kul i djupt puder på ett par 105 midja som något över 110. Därav Armada ARW 106UL. Den har dock normal camber, men det är en avvägning och det är inte hela världen.

Hade jag fått välja själv så hade en 4 Frnt Raven varit en bra kandidat som den smalade topptursskidan. Även om det är över 100mm och rätt tung så är den rätt smal, och med en 300 grams bindning med bra glidiga hudar så tror jag de är en skida jag skulle gilla, även på lite längre turer.

Men Tracer 98 tror jag är en bra avvägning, den verkar stå pall för lite hårdare åkning än mina nuvarande Vision 98, men samtidigt vara rätt lekfull.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp