Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök forum
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Prylar
Video
Foto
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök forum
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Installera appen
Installera
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Förslag på upplägg skidor för topptur (1 lätt par, 1 bredare allätare)
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="eriC1" data-source="post: 1241408" data-attributes="member: 59831"><p>Hej, tänkte be om lite input vad folk tror blir bäst.</p><p>Har i dagsläget 2 par skidor med techbindning:</p><p>- Line Vision 98, med ATK14 (Skida ca 1500g)</p><p>- Icelantic Nomad 105 Lite, med Dynafit Rotation 12 (Skida ca 2100 g)</p><p></p><p>Jag ör överlag nöjd, men jag stör mig lite på att jag inte har en skida att ta med mig om jag bara vill släpa en skida. </p><p>Nomaden är 191 lång, 111mm i midjan (trots att dom heter 105), och även om jag älskar Rotation 12 bindningen så är de inte något jag skulle ta om jag vill bränna 100 blås i en isig pist, eller köra NM eller liknande. </p><p>Sen är Vision 98 jäkligt stabil och rolig trots sin låga vikt, men jag märker helt klart dess begränsningar när jag pressar den hårt med tung packning i stökig terräng. </p><p></p><p>Min tanke, var att byta ut båda skidorna, men behålla ATK bindningen. Har ett presentkort på Armada efter ett reklamationsärende, och dom Armada-skidor jag kört tidigare har jag gillat. Så har spanat in 2 alternativ:</p><p>- Armada Tracer 98 (188cm) som jag tänkte sätta ATK bindningen på</p><p>- Armada ARW 106 UL (188cm) som jag tänkte sätta en Shift på </p><p></p><p>ARW 106UL är ju en W modell, men den finns i 188 och verkar rätt styv. Gillar att den är något smalare och något lättare än mina nuvarande Nomad Lite. Enda funderingen jag har är om jag kommer tycka det kan vara struligt med Shift. Har aldrig provat Shift, och man har ju hört lite historier om att de kan strula med is och att delar pajat etc. Rotation 12 är en arbetshäst i metall, som typ aldrig svikit mig. Men jag gillar möjligheten att känns mig lite säkrare när de går fort och är uppkört, som kanske Shift ger, vs. Dynafiten.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="eriC1, post: 1241408, member: 59831"] Hej, tänkte be om lite input vad folk tror blir bäst. Har i dagsläget 2 par skidor med techbindning: - Line Vision 98, med ATK14 (Skida ca 1500g) - Icelantic Nomad 105 Lite, med Dynafit Rotation 12 (Skida ca 2100 g) Jag ör överlag nöjd, men jag stör mig lite på att jag inte har en skida att ta med mig om jag bara vill släpa en skida. Nomaden är 191 lång, 111mm i midjan (trots att dom heter 105), och även om jag älskar Rotation 12 bindningen så är de inte något jag skulle ta om jag vill bränna 100 blås i en isig pist, eller köra NM eller liknande. Sen är Vision 98 jäkligt stabil och rolig trots sin låga vikt, men jag märker helt klart dess begränsningar när jag pressar den hårt med tung packning i stökig terräng. Min tanke, var att byta ut båda skidorna, men behålla ATK bindningen. Har ett presentkort på Armada efter ett reklamationsärende, och dom Armada-skidor jag kört tidigare har jag gillat. Så har spanat in 2 alternativ: - Armada Tracer 98 (188cm) som jag tänkte sätta ATK bindningen på - Armada ARW 106 UL (188cm) som jag tänkte sätta en Shift på ARW 106UL är ju en W modell, men den finns i 188 och verkar rätt styv. Gillar att den är något smalare och något lättare än mina nuvarande Nomad Lite. Enda funderingen jag har är om jag kommer tycka det kan vara struligt med Shift. Har aldrig provat Shift, och man har ju hört lite historier om att de kan strula med is och att delar pajat etc. Rotation 12 är en arbetshäst i metall, som typ aldrig svikit mig. Men jag gillar möjligheten att känns mig lite säkrare när de går fort och är uppkört, som kanske Shift ger, vs. Dynafiten. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Förslag på upplägg skidor för topptur (1 lätt par, 1 bredare allätare)
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det.
Läs mer
Jag förstår
Topp