Första paret allmountain skidor

Elda22

Medlem
Ska precis till att köpa mitt första par allmountain skidor. Alltid åkt på pistskidor när jag var yngre och hade sedan ett uppehåll på några år, men nu är det dags att åka igen. Är 188 lång och väger 82kg. Tar mig ned för alla backar och kan åka skidor, men är långt ifrån ett proffs. Vill ha ett par skidor mellan 90-100 i bredd som jag kan åka på hela berget med, experimentera och utvecklas med. Lära mig carva och leka och trycka på när jag är duktig nog. Gärna något lättsvängt. Har av någon anledning fastnat för lite, i vikt, lättare skidor…

Har ni några tips på skidor? Kikat lite på qst, kore, enforcer samt faction dictator.

Tar emot all hjälp & kunskap jag kan få!

TailGunnar

Aktiv medlem
Du kan kan kolla denna tråd att börja med

Elda22

Medlem
Tack! Någon annan som har input? Kikat lite på märken som line & armada. Någon som vet något?

Bobski

Medlem
Ska precis till att köpa mitt första par allmountain skidor. Alltid åkt på pistskidor när jag var yngre och hade sedan ett uppehåll på några år, men nu är det dags att åka igen. Är 188 lång och väger 82kg. Tar mig ned för alla backar och kan åka skidor, men är långt ifrån ett proffs. Vill ha ett par skidor mellan 90-100 i bredd som jag kan åka på hela berget med, experimentera och utvecklas med. Lära mig carva och leka och trycka på när jag är duktig nog. Gärna något lättsvängt. Har av någon anledning fastnat för lite, i vikt, lättare skidor…

Har ni några tips på skidor? Kikat lite på qst, kore, enforcer samt faction dictator.

Jag har iofs lite äldre årgångar av Enforcer, Soul7 och Quest 102 som jag växlar mellan beroende på underlag, o vad jag för dagen känner för. Enforcer går stabilast i pist, och går carva fett med om man bara vågar gå på kant. Soul7 är lätta o lättsvängda och bättre i offpist och bland uppkörda eftermiddagspucklar. Quest är lite mitt emellan, och de har jag när jag turar, då de är stabila och förutsägbara. Dock inte lika kul som Soul7 o Enforcerskidorna. Hoppas det kan vara till hjälp.

Sarastro

Medlem

Min situation liknar din, dvs jag åkte ganska mycket i unga dar, men gjorde se'n ett "kortare" uppehåll (på närmare 30 år :rolleyes: ). Nu har jag i alla fall, sedan ~3 år tillbaka, börjat åka igen (eller som någon skrev här på forumet: "återupptäckt meningen med livet"). Kör alla pister utan problem, men är givetvis ingen expert.

I samband med omstarten lånade, hyrde och provade jag olika alternativ (mon dieu, vilken skillnad mot dåtidens lagg :love:....), samt tog carving-lektioner. Till sist testade jag ett par Völkl RTM84, och då föll liksom allt på plats. Beställde samma kväll från Sport-Conrad, och ångrar inte mitt beslut en sekund.Svängglada och roliga, men ändå stabila och hittar inte på några hyss.

Tror dock inte att RTM84 finns kvar i sortimentet, utan "ersatts" av Deacon 84. Hur *lika* dessa är verkar det dock finnas väldigt olika uppfattning om. Har inte provat, så jag vet inte. Å andra sidan kan man ju alltid söka begagnat (och då även spara lite pengar), fast kanska 84mm är lite för smalt för dina önskemål enl ovan?

Elda22

Medlem
Tack för input! Lägger mig gärna över 90 i bredd iaf. Svårt dock när jag inte har möjlighet att provåka skidorna innan. Står oftast på skidor vilken åkarnivå man ska vara på. Nya enforcer står det expert. Spelar det någon roll? Och hur viktigt är skidans vikt? Såg att nya enforcer ligger på dryga 2200g, rätt tungt?

Famski

Medlem
Kolla in Atomics nya serie Maverick, finns i olika bredder bl.a 88,95, 100.
Har inte åkt på dem ännu, men kan ge en recension om ett par dagar av 95 mm modellen. 😄

Joakimo

Ny medlem
Jag har köpt ett par Faction CT 3.0 är sjukt nöjd, passar perfekt till min mix, park, leka i pisten, lössnö och carva lite i pist, funkar riktigt bra att Köra i pisten med. Kollade runt mycket innan jag landade på CT 3.0

Lycka till!

Garpedalkarl

Ny medlem
Med erfarenhet av Line, (inte alla modeller såklart) tycker jag att de i allmänhet brukar vara ganska mjuka. Visserligen får man en lekfull skida, men tycker personligen att det kan bli lite körigt i hårda pister som har fått några timmar på sig med spår och pucklar.

Bytte nyligen till Head Kore-serien (jag har 99mm midja). Tycker de är helt fantastiska. Går att carva bra i medelhastighet men går också att stå på ordentligt. Samtidigt en lätt och smidig skida som tar en överallt. På mina sitter en shiftbindning, som tillåter alpinbindning nedför men även möjlighet till tur om så önskas. Det mesta beror ju väldigt mycket på vad du är ute efter för åkning :)

TailGunnar

Aktiv medlem
Head Kore (99 och 105) är en av de få skidorna som jag har skarpt ogillat. För lätta att vara så styva.

DzB

Medlem
Völkl Mantra M6. Inte testat dom men hört väldigt gott från vänner, gamla mantran har en speciell plats i mitt hjärta och av allt man har läst lämnar den nya ingen? besviken. Annars Line Sakana. Kolla bara Lines hemsida vilka som rekommendera sakana.. även där har jag hört vääääldigt gott av folk som testat det mesta. Den skidan jag är mest sugen på att köpa själv, även om jag inte har något behov av fler skidor.

Senast ändrad:

Bayd99

Medlem
Fischer ranger 94 fr är en skida som sällan gör bort sig! Låg vikt och styva nog att greppa bra i pisten. Twintippen gör den lekfull men ingen parkskida! Hade nog inte gått över 100 mm om håller sig mest i pisten.

NiteRider

Ny medlem
Kör qst 92, 2021 samma som i år annan färg bara. Bindning Salomon Shift, kör allt från pist till topptur. Grymt nöjd, tillräckligt smal för pist men också jättebra i löst eller uppåkt, det blev mycket lättare och roligare. Lätt vikt och lättsvängd, från medel o uppåt. Har verkligen utvecklat min teknik med den vilket gjort åkningen mycket roligare.

Inte bäst på is kanske men tillräckligt styv för att inte vibrera i toppen, men t ex enforcer är säkert styvare o bättre men också mer avancerad.

Är 185, 85 kg, kör 185 cm. Lättsvängd men också stabil, 177 blir så klart ännu kvickare.

SaintX

Medlem
Kör Enforcer 100 och kan bara hålla med föregående talare. Trycker du ner dem så kan du carva med fullt förtroende i väldigt hög fart. Samtidigt är de smidiga och lättåkta när det blir uppåkt (smörigt) på eftermiddag. Valde mellan Enforcer och Mantra som faktiskt var ett strå vassare i pist. Hyperstabila och skär igenom allt. Blev Enforcer så de kändes lite mer lekfulla. Extreme gick bort direkt då de var fladdriga och kändes oförutsägbara. Har åkt ett åk på ett par QST och de känns verkligen lätta och lekfulla. Har dock inte testa dem i hög fart på pist. Fundera verkligen på längden. Är 179cm, 85kg och åker på 185cm skidor. Under 180cm var helt andra skidor för mig. Test ordentligt!

RSan

Ny medlem
Glad amatör med lite input. Testade runt för några år sedan bland lite bredare skidor, bytte varje år🤪 Fastande till slut för Nordica Radict tillverkas inte längre men grym skida, var inte rädd för bredd så länge det är flat rocker och bra midja! Har kvar dessa fortfarande och är de enda jag åker oavsett före och oavsett var jag skall åka. En annan skida som var grymt skön var Scott Megadozer.
Provar alltid ngt nytt par varje år, men tycker inte jag hittar ngt som är bättre. Om du vet ungefär vad du gillar kolla symmetrin på skidorna så ser du snart likheter i förhållandena mellan rocker, nos, midja, bak, radie osv på de du gillar. Kolla nya Salomon QST Blank, har inte provat men måtten ser rätt ut. En annan grym skida tror jag är Ben Chelter. Om du inte skall gå på topptur vad spelar viket för roll, tunga skidor=stabila och bra fart....;)

SaintX

Medlem
Tack för input! Lägger mig gärna över 90 i bredd iaf. Svårt dock när jag inte har möjlighet att provåka skidorna innan. Står oftast på skidor vilken åkarnivå man ska vara på. Nya enforcer står det expert. Spelar det någon roll? Och hur viktigt är skidans vikt? Såg att nya enforcer ligger på dryga 2200g, rätt tungt?
Tror inte att du behöver vara orolig över kategorin "expert". Var nog under medel när jag köpte mina Enforcer. Jag såg det mer som en skida som tvingade mig att utvecklas. Lär mig fortfarande saker och har haft grymt roligt på vägen. Vikten uppmärksammade jag först när jag testade andra skidor och har aldrig varit ett problem. Beror väl på åkstil/vikt/längd och om du har tanken att trixa/hoppa mycket.
Ville ha skidor som går stabilt och med förtroende på ny pist innan lunch men även håller ihop när solen ligger på och det blir pucklar och smör. 95-100 så att de flyter om man råkade ha tur med ett dump eller fin offpist. Finns nog ett gäng skidor som du kan testa där

Wangler

Aktiv medlem
Tänker du välja 92...ta 99..
Tänker du välja 99 ta 106..

Förstår du mitt svar?
🙂

Jag gjorde som du fast för snart 8 år sen.. å varje gång har jag sedan alltid velat ha liiite bredare.

Jag åker helst utanför men pisten är ju där alla dagar å 106 i pist är riktigt riktigt bra när det är varierande underlag

Topp