Första paret skidor

PaperPlane

Ny medlem
Första paret skidor
Tjenare, letar efter ett par All-Mountain skidor. Har aldrig ägt ett par förut utan hyrt och därmed bara åkt med skidor gjorda för enbart pisten.

Skulle säga att jag är en medel-avancerad åkare och har hitills åkt 80% pist och resten offpist men utökar gärna offpist delen. Väger 80kg och är 184cm lång och är beredd att lägga ut 5000kr.

Har tittat lite på Völkl Bridge men har knappt läst något om de här på forumet.

Kan tillägga att jag har läst köpguiden om att välja rätt skidor. ;)

Senast ändrad:

liljenstar

Ny medlem
Första paret skidor
Tjena,

Köpte själv ett par bridge till denna säsongen. 5000 spänn med marker griffon.
Precis som för dig, första skidan jag köper.
Jag har nog tyvärr inte tillräcklig erfarenhet/teknik/referenser för att skriva en vettig recension, men har du några frågor skall jag försöka ;)

Finns dock ett antal omdömen här i prylbasen, samt såklart på google, men det har du förmodligen sett.
Allt jag läst har varit övervägande positivt iallafal, och den bilden delar jag efter ca 20 skiddagar.

//liljenstar

PaperPlane

Ny medlem
Första paret skidor
liljenstar sa:
Tjena,

Köpte själv ett par bridge till denna säsongen. 5000 spänn med marker griffon.
Precis som för dig, första skidan jag köper.
Jag har nog tyvärr inte tillräcklig erfarenhet/teknik/referenser för att skriva en vettig recension, men har du några frågor skall jag försöka ;)

Finns dock ett antal omdömen här i prylbasen, samt såklart på google, men det har du förmodligen sett.
Allt jag läst har varit övervägande positivt iallafal, och den bilden delar jag efter ca 20 skiddagar.

//liljenstar
Härligt! Hur är de i pisten?

Primary

Aktiv medlem
Första paret skidor
tror dock att 179 kan bli för kort (dock är det ju individuellt), testade ett par line prophet 98 för ngn vecka sedan och hade då längd 186 (är själv 183, väger 80kg som du) och kände absolut inte att den var för lång.

Tror de flesta kommer säga att du ska gå upp i midja lite, då "man vinner mer i offpisten än vad man förlorar i pisten" (som många säger) när man går upp i midja. Men det är ju helt beroende på vad och vart du ska åka. Kolla på Sin 7 från rossignol, verkar vara en riktigt bra skida, 98mm i midja.
3500kr med griffons hos sport-conrad.

liljenstar

Ny medlem
Första paret skidor
PaperPlane sa:
Härligt! Hur är de i pisten?
Som sagt, jag skall akta mig för att ge vägledning i köp tror jag ;)
Åkte den gamla vanliga nyårs- eller sportlovsveckan med polarna på hyrskidor till jag blev 25 och det inte längre var möjligt att kombinera hårt festande med skidåkning....
Det var 7-8 år sedan och sen dess har jag inte åkt en meter, till jag och min sambo fick för oss att flytta till Åre i höstas.
Här uppe åkte jag 3 åk på ett par pisthyrskidor, sen köpte jag bridgen på chans.
Har 22 skiddagar på dem nu (95 procent pist), men saknar ju helt referensramar och något att jämföra med, så att jag säger att de är kanon kanske inte är till mycket hjälp.

Kan ju dock tillägga att jag tycker isgreppet är bedrövligt. Trodde det berodde på bristande teknik, men verkar få medhåll i recensionerna här på freeride iallafall, så det kanske är en relevant synpunkt trots allt ;)

Senast ändrad:

x3lA

Medlem
Första paret skidor
Vill inte vara ännu en person(inte i denna tråden) som bara talar gott om den enda skidan han/hon åkt på, men jag fick testa min polares och hans broders k2 kung fujas förra året och blev väldigt imponerad över alla områden som de fungerad bättre än medel! Införskaffade mig ett par egna som jag får testa kommande torsdag och ser fram emot det något enormt!
En liten skillnad är att kung fujas är lite, lite bredare än völkl bridge och har en större tail i förhållande till tip.

Är 187cm lång på cirka 73 kilo och både testade och införskaffade 179cm-modellen, vilket jag tyckte kändes helt rätt! monterade bindningarna som min polare också(allround standard) istället för som hans broder(mitt på skidan).

Första paret skidor
Håller inte riktigt med om att Völkl Bridge har så dåligt isgrepp. Slipar dock våra kanter väldigt ofta ( gör det själv) Vi köpte dom till vår son, han är 17 år duktig åkare med klockren teknik. (182cm 80kg) Jag har testat den en hel del. Den är väldigt lekfull och lättåkt. Enligt mig en skida som klarar verkligen allt pist park och offpist. Vi jag och min son testade Soul7 under nyår och den har inte bättre isgrepp än Völkl skidan.
Soul 7 är inte lika lekfull utan mer inriktad åt offpist. Har inte testat den i stenhård pist utan mjukare och där funkar den helt ok.
Vi testade också Extrem 100 vilket va en riktig höjdare. En dröm i pist har dock inte testat den i offpist.
Det blir vårt nästa köp för min son.

liljenstar

Ny medlem
Första paret skidor
PaperPlane sa:
Verkar som om du gillar den ganska mycket i alla fall och du hade nästan enbart åkt i pisten!
Ja definitivt! Beroende på var du skall åka, så har iallafall skistar i Åre bridge för uthyrning och stadium Åre bridge för gratis provåkning.

Primary

Aktiv medlem
Första paret skidor
PaperPlane sa:
Blir nog ett par Soul 7 frågan är 180 eller 188cm?
skulle nog ta 188 om jag vore du, med tanke på rockern så lär det inte vara något problem.

läs denna innan du beställer: http://blistergearreview.com/gear-reviews/2013-2014-rossignol-soul-7

så får du lite mer kött på benen.

edit: Blistergear har ju skrivit ut att 188cm längden egentligen är 186.7cm, samt att han som testar skidan är själv ca 177cm och väger 81kg och han kör 188.

Senast ändrad:

PaperPlane

Ny medlem
Första paret skidor
Primary sa:
PaperPlane sa:
Blir nog ett par Soul 7 frågan är 180 eller 188cm?
skulle nog ta 188 om jag vore du, med tanke på rockern så lär det inte vara något problem.

läs denna innan du beställer: http://blistergearreview.com/gear-reviews/2013-2014-rossignol-soul-7

så får du lite mer kött på benen.

edit: Blistergear har ju skrivit ut att 188cm längden egentligen är 186.7cm, samt att han som testar skidan är själv ca 177cm och väger 81kg och han kör 188.
188 blir det, tack så mycket för hjälpen!

PaperPlane

Ny medlem
Första paret skidor
Tittar på ett par pjäxor också och det står mellan Head Adapt Edge 100 och Rossignol Alltrack Pro 130. Har prövat Heads men ej Rossignols pjäxor då de inte finns i närheten. Lutar just nu mer åt Head pjäxorna då 130 i flex låter för mycket för en medel-avancerad åkare. Någon som har lite erfarenhet av någon av dem?

Primary

Aktiv medlem
Första paret skidor
Gå till en riktig butik och köp pjäxor! En butik där de mäter foten ordentligt och du får testa igenom deras sortiment så att du får en pjäxa som verkligen passar! Personalen vet vilka pjäxor som är relevant för din fot/kropp/åkning om du går till en bra butik!

Typ alpingaraget, alpint, skistore, udéns med mera! vart bor du?

Oldrider

Ny medlem
Första paret skidor
Angående pjäxor, så måste du först och främst prova och se så pjäxa X passar din fot. Flex-mässigt tror jag 100 passar bättre.

PaperPlane

Ny medlem
Första paret skidor
Primary sa:
Gå till en riktig butik och köp pjäxor! En butik där de mäter foten ordentligt och du får testa igenom deras sortiment så att du får en pjäxa som verkligen passar! Personalen vet vilka pjäxor som är relevant för din fot/kropp/åkning om du går till en bra butik!

Typ alpingaraget, alpint, skistore, udéns med mera! vart bor du?
Oldrider sa:
Angående pjäxor, så måste du först och främst prova och se så pjäxa X passar din fot. Flex-mässigt tror jag 100 passar bättre.
Bor i Västerås och här har vi bara Stadium, XXL och Intersport som knappt har något. Head pjäxan satt dock bäst av de jag provade.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp