Första resmålet i Alperna! Tips sökes

coolius

Ny medlem
Tjena! Jag och några polare brukar åka upp till Trysil och Åre, men vi börjar tröttna lite på backarna där så vi känner oss mogna för att dra ner till Alperna. Med det sagt så finns det ju vansinnigt många orter man kan välja mellan, så jag hoppades att vi kunde få lite tips av gamla rävar på forumet som redan varit på plats och vet vad som finns.

Än så länge är alla alternativ öppna, men personligen är jag ett stort fan av långa sköna pister där man kan köra länge. Jag har hört rykten om pister i Alperna som kan ta uppemot 20-30 minuter att komma ner för i vanlig takt och det låter helt sagolikt - Vilken plat hittar man flest av dessa? Frankrike? Österrike? Någon specifik ort?

Tack på förhand!

MKOL

Medlem
Just för tillfället är det kanske inte förstahandsvalet :oops: och jag är definitivt ingen "räv" då jag började åka bräda så sent som för två år sen och har bara erfarenhet av två resmål i alperna men ....

Efter att bara ha åkt i Vemdalen, Romme och Kungsberget så har jag hunnit med två vändor till Cervinia och jag tycker att det är kalas. Jag har dessutom varit där på försäsong båda gångerna och den kombon med långa breda pister och jättelite folk i backarna fick mig att konstant glida omkring med ett leende på läpparna. Jag tyckte att det var billigt i största allmänhet, både att pussla ihop resan dit med hotell, flyg etc. men även på plats.

Sen om ni behöver lite mer utmanande åkning kan ni bara dra över till Zermatt. Serre Chevalier kanske är ett alt. också men det är en ganska sömnig by. Och när det gäller åkningen vågar jag inte säga något då jag jag tror att min något besvikande upplevelse av UCPA gör mig annat än objektiv. Jag hade kanske otur men fransmännen (utanför UCPA-organisationen) är dessutom rena as i jämförelse med italienarna. Och då är jag ändå en supersocial ständigt leende pratmaskin som nästan aldrig har anledning att klaga på att jag får dålig service eller bemötande någonstans.

Sölden.
Min fru är en piståkare som gillar att mysa i breda ganska flacka pister (swag är viktigare än fart). Hon fullkomligt älskade Söldens glaciär. Backar som är helt galet breda och förhållandevis långa. När vi var där för ca 5 år sedan var det ganska mycket fulla ryssar men inget som störde. Gav man sig ut offpist så var det puder precis utanför pisten orört.

Nu hade vi extremt tur med vädret med snö på natten och sol på dagen.
Byn var vi inte så mycket i mer än handlade på den lokala supermarket så där vill jag inte uttala mig.

Jag rekommenderar Sölden.

Pillard

Aktiv medlem
Utbudet är ju smått oöverskådligt för att det är så stort men vad menar du som en lång pist? Vad är "vanlig takt"? Generellt är ju piståkningens mecka Italien. Men med det sagt så har jag alltid haft bäst pistupplevelser i Serre Chevalier. Där finns tex min favoritpist Casse de Boeuf. ca 900fhm svart pist, som solen aldrig når. Den är alltså stenhård och blir sällan uppkörd. Det går alltså att stå på rejält hela vägen. Det tar väl dock kanske 7-8 min. Ska du åka i 20-30 min utan stopp vete katten var du ska hitta dessa.

Val av ort hänger dock på så mycket annat. Ska det vara smidig transfer? Kör ni hyrbil från flyget eller tåg? Ska ni ut och storfesta varje kväll? Måste det vara en genuin by eller funkar lägenhetskomplex utslängt på ett berg? Ska det finnas bra låglänt terräng ifall det är dåligt väder eller innebär dåligt väder att ni sitter inomhus i vilket fall? Hur viktigt är det med mat?

jpu

Medlem
Slänger in Cervinia eller rättare sagt Valtournenche som ligger typ tre kilometer därifrån.
Asmysig by, fantastiska restauranger och delikatessbutiker med bra priser - vi gick från boendet 1,5 km varje morgon som uppvärmning. Utrustningen vid skidstationen. Kanonpister som överallt i italienska alperna - men inget folk. Åkte över till Cerviniadelen för att åka Palteu Rosa ett par ggr bara för att ha gjort det (22 km långt åk med en kor sittlift mitt i för att vila benen - det behövs). Men tyckte det var drygt att behöva köa i fem minuter så vi åkte oftast tillbaka till Valtournenche ganska omgående.
Men som sagt - åkt dit nästa år! ;-)
Får se om vi kommer iväg nu i rå för egen del till Argentiere-Chamonix vecka 14 - ser grynigt ut...

Kungpulan

Ny medlem
Själv knarkar jag hemsidan www.skiresort.info när jag drömmer mig bort till alperna. Där kan du också jämföra orter efter vilka kriterier som är viktigast för er. Och när jag snöat in mig på en ort så använder jag mig av fatmap.com för att studera berget och pisterna (för att få ett hum om hur resmålet ser ut. Vissa resmål lämpar sig bättre/sämre beroende på vilken månad resan bär av.

Med det sagt så är St Anton (hela systemet egentligen) underbart och helt klart den bästa skidort jag personligen besökt. Men det är inte gratis.

Anzom

Aktiv medlem
Utbudet är ju smått oöverskådligt för att det är så stort men vad menar du som en lång pist? Vad är "vanlig takt"? Generellt är ju piståkningens mecka Italien. Men med det sagt så har jag alltid haft bäst pistupplevelser i Serre Chevalier. Där finns tex min favoritpist Casse de Boeuf. ca 900fhm svart pist, som solen aldrig når. Den är alltså stenhård och blir sällan uppkörd. Det går alltså att stå på rejält hela vägen. Det tar väl dock kanske 7-8 min. Ska du åka i 20-30 min utan stopp vete katten var du ska hitta dessa.
För att dra en preferens till närområdet så är väl toppen av Alp'd Huez svarta backe en sån typ av backe som tar 20 min. 15 km eller nåt.

Håller med om Italien annars. Hela området kring Sestriere.

M.Sjöblom

Ny medlem
Jättesvår fråga, svaret är helt beroende på din nivå och ditt intresse.
Jag har varit på alla orter som nämns i kommentarerna ovan, alla är bra och roliga, men ganska olika varandra.
Italien har varit mitt val dom senaste åren pga valutan, mest prisvärt i Italien just nu, men i år går det bort pga Corona.

Cervinia är carvarnas mecka, helt sjukt bra breda långa carvingbackar där. Inga liftköer, ingen trängsel i backen, "de bar å åk och inget annat ":)

St Anton har blivit grymt bra sedan man byggde ihop det med Lech, supergondol mellan orterna som tar typ 10 minuter. Vass piståkning i St Anton, finfin carving i Lech :)

Val d'Isere är aldrig fel, hittar jag inget annat så blir det Val d'Isere. Större system får man leta efter, nackdelen är att det tar flera återbesök innan man lärt sig hitta runt i det.
Men fransoserna har äntligen lärt sig att det är turisterna som kommer med pengarna, så numera är man riktigt trevliga och gästvänliga ... det var annat för typ 10 år sedan ... vidrigt service på den tiden.

Val Thorens är en anna bra ort, ligger på över 2.000 meter så det finns en risk att man kan bli inblåst där en vecka om man har otur

Så det finns att välja på, du kommer nog inte att bli besviken vad du än väljer. Tänk på att välja en högre ort om du åker senare på året. Finns drivor av bra erbjudanden just nu, troligen delvis pga Corona-effekten. Vill inte nämna några namn, men dom bästa arrangörerna har som standard liftkort, halvpension och transfer i grundpriset, så jämför inte äpplen och päron ... bara liftkortet kostar typ 2.500 om det inte ingår. Bli inte lurad av lockpriser där allting är extra, ser billigt ut, blir dyrt i slutändan.

Vädret ... som vanligt är det så, för att få dom där superveckorna måste du acceptera några skitveckor. Men plötsligt händer det, sol och vindstilla hela veckan :)

Senast ändrad:

Pillard

Aktiv medlem
Jättesvår fråga, svaret är helt beroende på din nivå och ditt intresse.
Jag har varit på alla orter som nämns i kommentarerna ovan, alla är bra och roliga, men ganska olika varandra.
Italien har varit mitt val dom senaste åren pga valutan, mest prisvärt i Italien just nu, men i år går det bort pga Corona.

Cervinia är carvarnas mecka, helt sjukt bra breda långa carvingbackar där. Inga liftköer, ingen trängsel i backen, "de bar å åk och inget annat ":)

St Anton har blivit grymt bra sedan man byggde ihop det med Lech, supergondol mellan orterna som tar typ 10 minuter. Vass piståkning i St Anton, finfin carving i Lech :)

Val d'Isere är aldrig fel, hittar jag inget annat så blir det Val d'Isere. Större system får man leta efter, nackdelen är att det tar flera återbesök innan man lärt sig hitta runt i det.
Men fransoserna har äntligen lärt sig att det är turisterna som kommer med pengarna, så numera är man riktigt trevliga och gästvänliga ... det var annat för typ 10 år sedan ... vidrigt service på den tiden.

Val Thorens är en anna bra ort, ligger på över 2.000 meter så det finns en risk att man kan bli inblåst där en vecka om man har otur

Så det finns att välja på, du kommer nog inte att bli besviken vad du än väljer. Tänk på att välja en högre ort om du åker senare på året. Finns drivor av bra erbjudanden just nu, troligen delvis pga Corona-effekten. Vill inte nämna några namn, men dom bästa arrangörerna har som standard liftkort, halvpension och transfer i grundpriset, så jämför inte äpplen och päron ... bara liftkortet kostar typ 2.500 om det inte ingår. Bli inte lurad av lockpriser där allting är extra, ser billigt ut, blir dyrt i slutändan.

Vädret ... som vanligt är det så, för att få dom där superveckorna måste du acceptera några skitveckor. Men plötsligt händer det, sol och vindstilla hela veckan :)
Sol o vindstilla en hel vecka är ju värdelöst. Man vill ju ha minst en rejäl påfyllning i offpisten på en vecka

M.Sjöblom

Ny medlem
Sol o vindstilla en hel vecka är ju värdelöst. Man vill ju ha minst en rejäl påfyllning i offpisten på en vecka
hehe, på nätterna får det gärna dumpa ordentligt :)
Hade en vecka i Val d'Isere för några år sedan med sol varje dag, iskall pudersnö alla dagar, och lite dumpande på nätterna ... plötsligt händer det :)

Pillard

Aktiv medlem
hehe, på nätterna får det gärna dumpa ordentligt :)
Hade en vecka i Val d'Isere för några år sedan med sol varje dag, iskall pudersnö alla dagar, och lite dumpande på nätterna ... plötsligt händer det :)
Det är fint det. Vi hade en sån i Les2Alpes för några år sen. Dumpade rejält två ggr under veckan. I övrigt sol. Första dumpet var även på dagen men det andra var bara på natten. Vi hade hot tub på terassen där man kunde sitta och se fransmännen slita med sina bilar i snön :)

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp