Första säsongen.

somebody

Ny medlem
Första säsongen.
Nu har jag bestämt mig, första säsongen ska bli av i vinter! Fast det sa jag ju faktiskt förra året också men tog mig inte längre än till dom lokala fjällen. Men nu är det kanske dags. Är det någon som har några tips på vart man ska bege sig? Skogsåkningen är väl prio ett. Men jag har fler frågor, hur mycket pengar behöver man räkna med för en säsong i alperna? Hur svårt är det att få tag på jobb om man inte har andra språkkunskaper än Svenska och Engelska? Boende? Lättare på mindre orter antar jag. Största problemet nu känns som ekonomin och bristen på resesällskap. Det går ju att äta nudlar och sova i bilen men det är rätt tråkigt att åka skidor själv. Men men den biten lär väl lösa sig. Och nu när jag ändå är inne på det, är det någon här som har sovit i bilen under en längre period? Jag har ju en kombi och med takbox kan det funka. Får man bara tag på el till kupévärmarn så ska de väl funka. Så alla tips mottages, vart jag ska åka, hur jag ska kunna leva extremt billigt, hur jobbutsikterna ser ut för mig som är totalt obegåvad när det kommer till språk (förutom engelska då) och allt annat som ni vill tipsa om!

Entoft

Ny medlem
Första säsongen.
Sök under Skidbumkompisar i forumet, finns hur många trådar och tips som helst.

Jobb är lätt att fixa om man bara ligger i lite. Resesällskapet är väl det sista du behöver oroa dig för. Så länge du inte är Rainman kommer du träffa sjukt mycket skönt folk.

Att sova i bilen tror jag blir sjukt påfrestande under en längre period. Nu har jag bara sovit i mindre bilar men det e bökigt som fan. Sen måste du komma på ett hållbart sätt att torka all utrustning, kan bli jävligt jobbigt med bara en kupévärmare :p

Övriga mer eller mindre seriösa tips för att leva billigt:

-PLUNTA. Funkar perfekt att fylla med billig sprit och smuggla med sig på afterski
-Ta stighudar upp istället för lift, du bör spara mellan 5-10 tusen och så blir du grymt tränad.
-Bo i tält eller ännu billigare en snöbivak. Snöbivaken måste du dock gräva om efter någon dag så det e kanske bättre att bygga ett vindskydd eller liknande.
-Ta cykel ner till alperna minimerar transportkostnader
-Köp billigaste raviolin du hittar, finns att få för runt 1euro/800g
-Drick enbart vatten
-Tvätta kläder i en bäck
-Gör storkok. Köp en billig köttbit och gör en skön gryta som räcker länge
-Gör skitjobb i utbyte mot lite mat
-Laga all mat på stormkök
-Köp ingen ny utrustning utan ett par 210 skidor från 1980, bör gå att få för en hundring. Samma princip gäller övrig utrustning.
-Gör mackor till lunch, sparar in jävligt dyra restaurangbesök i backen.

En grov överslagsräkning och du bör kunna leva på under 100 kronor om dagen. Sen är frågan hur kul säsongen blir och hur fräch du är efter den :)

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp