Förstärka skidbyxor med tex Keprotek/Cordura

klassy

Aktiv medlem
Tjena!

Jag vill förstärka mina skidbyxor med ett slittåligt material längst ner på benen där de alltid rivs upp.
Just nu har mina byxor en förstärkning av Keprotec, men den förstärkningen är bara på bakre halvan av byxan och inte på sidan där det behövs mest.

Jag har reparerat byxorna med reparationstejp ett flertal gånger, men ett nytt tyg runt benet hade nog blivit bättre. Är sjukt nöjd med mina byxor i övrigt, och det kostar ju några tusen att köpa nya, och det är ju lite kul med DIY.

Är det någon som har gjort något sånt här?

Jag funderar på att antingen beställa Keprotek eller Cordura för att sedan sy/limma dit ca 10-20cm längst ner runt hela benet, för att därefter tejpa sömmarna från insidan om jag syr.
Kanske rent av två lager av valt tyg på insidan av byxan.

(Cordura 500D vs 1000D för skidbyxor?)

Jag tänkte besöka en sömmerska och se om de har några tyger eller förslag, men tänkte fråga er om det är någon av er som har erfarenhet av detta.

Tips och tricks?

// klassy

BjornC

Ny medlem
Låter intressant och kul! Har samma problem. Har inget svar på frågan men följer!

Mizze

Aktiv medlem
Jag förstärkte skidbrallornas nederdel med heavy Cordura, riktigt kraftig. Beställ så mycket du behöver med hoppsan-det-gick-åt-hevete första-gången-marginal. Andra material att förstärka med är kevlartyger. Det kan vara ett bra idé att slakta ett gammalt lakan och testa först, innan man sätter saxen i corduran.

Jag sydde med förstärkt polyester tråd på maskin med jeansnål. Undvik nålar som skär sönder tyget. Det går kanske att limma, men det håller betydligt mycket sämre. Tänk på att pressa in kanterna på förstärkningen innan du syr fast den. Råa kanter håller inte. För att täta sömmarna, lade jag på Liquisole från insidan med ca 1 cm bredd med hjälp av smal skrapa i tre lager och pressade sedan på Gorillatape (det fungerar även med spinnakertejp, men den måste värmas för att fästa på annat tyg än spinnakerväv) med strykjärn på svag, svag värme för att fixera sömmarna. Jag valde att sy stickningar på sömmarna, eftersom det ger en bättre hållbarhet åt själva kanten.

Sy fållen från insidan före du fäster tyget i brallorna på yttersidan, annars får du en (läckande) söm mitt i förstärkningen. Ta också hänsyn till eventuella slitsar i nederkanten på brallorna.

Glöm inte att rita mönster FÖRST! Det går nämligen inte åt så lite som man tror. Min förstärkning blev färdig 18 cm på utsidan och 11 cm på insidan, men det gick åt 45 cm pga smal tygbredd.

www.recon.se och www.shelbyoutdoor.com har bra tyger för ändamålet. Vanliga sömmerskor eller tygbutiker kommer bara att rekommendera dig bävernylon och säga att det håller och att du inte behöver täta sömmarna (om det inte händelsevis är en skidåkare). Bävernylon håller visserligen, men bara om man inte åker mer än någon vecka i Sälen med ungarna i barnbacken varje år. Och det blir blött.

Good luck, det är inte så krångligt ;)

Senast ändrad:

klassy

Aktiv medlem
Mycket grymt svar. Tack så mycket hurru du, det uppskattas! :)

Då kör jag på den grövre Corduran jag också. Keprotek verkar vara svår att få tag på.
Det var ju inte så fasligt dyrt så jag köper så det blir över!

Läste rekommendationen på Cordura att man skulle använda sig av en jeansnål version "100"(?), så en sådan införskaffar jag mig också.

Min mor är syslöjdslärare, så det är hon som får göra jobbet. ;)

Du sydde alltså dubbla lager, ett på insidan av byxan och ett på utsidan. Eller menar du insidan respektive utsidan av benet och inte insidan och utsidan av tyget? :rolleyes:

Liquisole lägger jag till på inköpslistan också, och gorillatape har jag!

Hur mycket tyg köpte du?

//klassy

Mizze

Aktiv medlem
Man tackar! Kul att du hade nytta av det. ?Jag köpte 1 m tyg på 90 cm bredd. Det blev lite över, så jag förstärkte även jackan bak längst ner. Ser nu att jag var oklar ? men så här: Jag menar rät- respektive avigsidan på brallorna. Jag valde att skära till rätsidan och avigsidan i två olika stycken, annars får man en för klen fåll längst ner på byxbenet. Ta till rejält på sömsmånen längst ner, sådär 5 cm, så blir det fyrlagrigt på värsta ställena.

Har hållit i tre år hittills! Lycka till ?

Sergeant

Medlem
Hur gick det?
Är det fler som har erfarenhet av att förstärka skidbyxorna. Jag har ett par nya Arcteryx Sabre med Keprotec i nederkant. Det täcker dock en begränsad yta och efter 25 skiddagar så har jag en mängd, både mindre och större hål utanför förstärkningen.
Jag har kontaktat firmor som kan tänka sig att ta bort befintlig keprotec och sy dit en större bit (samt limma sömmen).
Keprotec går att får tag på från Shelby Outdoors i Finland. Men oklart om det är samma kvalitet och det är dyrt.

Frågan är hur mycket sämre Cordura 1000D är? Jag har tunnare Cordura på mina andra byxor från Norröna och Peak men detta material håller sämre än keprotec och får hål - men jag vet inte kvaliteten.

Tack
///Henrik

Mizze

Aktiv medlem
Tjena! Råkade ut för samma sak, för liten del förstärkning på brallornas nederdel. Jag gav fanken i att ta bort den gamla keprotecen (krångligt och blir aldrig bra när en lossar tejpade sömmar) och lade en större och högre förstärkning utanpå den första. Köpte keprotec på Shelby i Finland. Tänk att du ska lappa, fast lappen istället är hela förstärkningen nedtill. Vik in ytterkanten, fixera läget på lappen med antingen tunt lager textillim eller fållfix och sy fast med raksöm. Vändsy sömmen vid nederfållen. Vattentäta sömmen med tejp eller liquiseam.
Viel spaß!

gubbfan

Medlem
Kolla med en segelmakare. Det finns självhäftande kevlar som används på segel.

klassy

Aktiv medlem
Det blev väldigt väldigt bra faktiskt.
Jag fick köpa en grövre nål och tråd till symaskinen, och sedan sydde jag Cordura 1000D runt hela benet. Hade blivit svårt att vika in kanterna och bara sy på insidan. Men det blev väldigt bra.

Tätade sedan sömmarna.

Kan skicka bilder om några veckor.

Sergeant

Medlem
Lägg gärna upp bilder!

Tänkte låta ett proffs göra jobbet. Frågan är hur stor skillnad det är på keprotec (88%polyamid och 12%kevlar) och keprotec stretch (74%polyamid, 22%kevlar och 4%elastan). Är stretchen lika tålig? Känns ju klart smidigare.
Original (Arcteryx) sitter det riktigt tjock och stel keprotec. Riktigt robust.

///H

Figge123

Medlem
Mitt tips, åk på skidorna istället för på brallorna.🤪😂

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp