Förvaring av skidor på sommaren?

atom-myran

Ny medlem
Hej jag har ett par nya Rossignol scratch bc och jag undrar hur dom på bästa sätt ska förvaras till snön återvänder igen. Ska dom stå mörkt ska man lägga på något på belägningen ? eller ska man späna ihop dom eller bara pula in dom under sängen? eller på vinden?

H

Hans_Ulefors

Guest
Tre tipps!

1. Lägg på ett fett lager med valla.
2. Rengör och smörj bindningarnas alla lösa delar och
fjädrar m.m.
3. förvara skidorna liggande, ej stående!

S

sticks

Guest
Lägg på ett lager valla som du inte sicklar bort och förvara dem där du brukar, mörkt och svalt skadar väl inte.

mumak

Ny medlem
skruva ner fjädrarna på bindningarna så dom inte är spända. då blir de mer pålitliga.

Muppas

Medlem
om man skruvar ner fjädrarna så blir det alltså mindre vikt i binningen va? är det så?

Falo

Ny medlem
Har du åkt mycket slask så ska du börja med att ta valla väck först. Detta för att ta bort all skit som fastnat i strukturen, detta syns tydligt om du har ett ljust belag.Sedan instämmer jag med de övriga.
Är säsongen redan slut skulle inte tro det.

Lima-ko

Ny medlem
# Gör rent skidorna, på både undersidan och ovansidan. Vallaväck på undersidan är inte att rekommendera för det torkar ut belaget och kan leda till att man måste göra en planslip för att få fram ny struktur.
# Slipa kanterna, så behöver du bara sikla av skidorna i höst och sen är du redo att åka. Med fräscha kanter på det då förmodligen stenhårda underlaget.
# Lägg på ett rejält lager varm valla på både belag och kanter (för att de inte ska rosta), man kan också smörja in kanterna med lite olja, typ cykelolja.
# Skruva lös fjädrarna på bindningarna så mycket det går, så att de inte ligger spända under sommaren, då får de en längre livslängd.
# Sätt inte ihop skidorna, då kan de förlora spänsten något, men det är marginellt.
# Förvara skidorna liggande, stående eller vad Ni nu föredrar på ett svalt torrt ställe skyddade från direkt solljus.

MVH Andreas

Senast ändrad:

mackan_resvik

Ny medlem
skippa vallaväck, det täpper igen porerna i belaget och förstör det. Om belaget är skitigt efter våråkning funkar det lika fint att bara valla och sickla ett par gånger så blir dom som nya. lägg sen ett fett lager valla så belaget inte torkar

Dr_Snow

Ny medlem
Förstår (och gör) i princip allt, men varför ska de förvaras liggande? Den punkten undrar jag över.

Alpinestar

Ny medlem
Det är jätteviktigt att skidorna är liggande. Även i pisten och liften skall laggen vara placerade i horisontalplanet - alltid...!

Snowgod

Aktiv medlem
Ha Ha!
Skidorna ska ju förvaras med spetsarna framåt såklart. Åker man däremot twintip spelar det ju mindre roll men det kan vara bra att rotera skidan ett halvt varv någån gång bara för att vara på den säkra sidan. En riktig skidåkare har sina skidor I sängen. under sängen är det ju fullt av monster och baguettesmulor...

Nenne

Ny medlem
Nej men helt seriöst, varför ska det vara viktigt att förvara skidorna liggande?? Verkar helkorkat, skulle vallan rinna av om de stod upp eller? Eller tål de inte belastningen av att stå på högkant och sjunker ihop likt en banan?

Saddl3r

Ny medlem
BUMP:ar en 5 år gammal tråd, yeah! :D

Till frågan iaf, jag köpte ett par skidor nu i sommar som fortfarande är inplastade, bör jag öppna plasten och valla dem? Har aldrig vallat skidor förut, så det kanske är bättre att låta dem vara?

magnusericsson

Ny medlem
En fabriksvalla är en maskinvalla, dvs att den håller några åk och sedan är den helt väck.
Så rekommenderar fortfarande att du vallar med strykjärn så det kommer in i porerna ordentligt och håller sig längre!

R

R-R

Guest
Varför skulle det vara sämre att förvara skidorna stående?

sNaubi

Ny medlem
för tänk såhär, om dom ligger ner är det ett jämt tryck, men står det upp en längre tid så blir det ett konstant tryck på en viss punkt.
Det i sin tur gör ju att den kan bli fel böjd, annorlunda flex i tip/tail osv.

Nu spånade jag lite, men det låter ju ändå inte helt fel, eller?

Hjorthh

Ny medlem
Har också precis köpt nya skidor men de är alltså fabriksvallade redan? Ska i vilket fall valla dem igen men jag visste inte att de var fabriksvallade också! :D

magnusericsson

Ny medlem
Hjorthh sa:
Har också precis köpt nya skidor men de är alltså fabriksvallade redan? Ska i vilket fall valla dem igen men jag visste inte att de var fabriksvallade också! :D
Alla skidor/snowboardar är vallade redan från fabrik, men som jag nämnde tidigare så kommer denna vallan att torka väldigt fort då det är en valla med dålig kvalitet.

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp