Förvaring av skidor under säsong

Var bör man förvara skidor under säsongen om man använder dem i princip varje dag (men växlar runt mellan några par)? Alternativ 1: i takboxen (bortse stöldrisk) där det oftast är minusgrader. Alternativ 2: isärställda i skidbod där det oftast är kallt. Alternativ 3: inomhus där snön på dem alltid smälter.

Tänker mest på rostande stålkanter, men någon annan kanske har andra aspekter man bör ta hänsyn till.

GoranC

Aktiv medlem
Mina skidor står i en skidbod som hänger på spikertältet till husvagnen, brukar ha 4 par där för att få lite omväxling och kunna anpassa till rådande förhållanden.
Jag brukar gnida in stålkanterna med gul valla när jag åker hem efter helgens skidåkande. Då klarar dom sig bra.
Sämst tror jag det är att ha dom liggande i takboxen.

axelcorde

Medlem
Under säsong har mina lagg fått stå ut med det mesta i förvaringsväg, men jag kan inte säga att jag uppfattat nåt som bättre eller sämre. Så länge du torkar bort snön och faktiskt använder laggen från gång till gång får du nog försöka länge tills kanterna börjar rosta. Och skulle det mot förmodan bli rost försvinner det efter några svängar på berget :)

fredw

Aktiv medlem
JA vad säger ni som åker mycket om rosten på kanterna... "Äter" rosten märkbart på stålkanterna så att det kan bli ett problem, eller är det onödigt att oroa sig och bara att putsa bort den när man ser den? Jag brukar torka av kanterna om jag ställer in skidorna varmt.

jaksu

Aktiv medlem
Om du använder laggen typ nästan varje dag spelar det ingen roll. Jag torkar skidorna då jag vet att jag inte kommer att åka på flera dagar/veckor.

Jag åkte nyss samma skidor 4 dagar i rad, förvarade dem i takboxen över natten. Kanterna mot snön höll sig rostfria, men sidorna var ganska bruna. Gick ju bort lätt med bryne, men man blir ju av med lite stålkant när man bryner dem. Måste iofs ändå slipa skidorna lite då och då så man kanske kan acceptera det.

Senast ändrad:

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Jag ställer alltid mina i källarförrådet, så mest likt ditt alternativ 3. Vad jag märkte var rost där kanterna ligger emot varandra, antagligen för att det bli kvar vatten där. Så numera tar jag isär dem när jag ställer in dem. Tar jag ett annat par dagen efter sätter jag ihop igen utan att ha märkt någon rost.

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp