Foliering/försvåra stöld av skidor

Thomas61

Medlem
På 80 talet var vi "många" som satte silvertejp / tejp + målarfärg på skidorna för att göra de så fula som möjligt för att göra skidorna "oattraktiva" för att undvika stöld!
Blev ju även lätt igenkända.....så att om någon okänd skulle bära iväg med dem, så var där förhoppningsvis någon polare som reagerade.

Utveckling har ju gått framåt och det finns annat än silvertejp idag :)

Är det någon som har erfarenhet av att foliera skidor?
Håller det, vilken typ o.s.v ?

a128

Medlem
DNA märkning är en presumtiv åtgärd:
:)

herrgard

Aktiv medlem
Jag har inte testat själv, men skulle jag göra det skulle jag ta biltemas sprayfärg. Den för bilar är nog bra om man lägger lite energi på förarbetet.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Oroar man sig för stöld så är det väl en klassiker att lägga ena skidan på ett ställ och andra på ett annat ställ. Ingen lär ju stjäla en ensam skida.

ktmgurra

Aktiv medlem
En nyfiken fråga.....någon som anmält stöld ?
Vad säger/kräver försäkringsbolagen om man vill utnyttja hemförsäkringen (om det ens går).
Känner en som fick takboxen rensad och ut det på försäkringen (var låst), men räknas "parkering" utanför afterskin som oaktsamhet= ej ersättning ?

pd

Aktiv medlem
Oroar man sig för stöld så är det väl en klassiker att lägga ena skidan på ett ställ och andra på ett annat ställ. Ingen lär ju stjäla en ensam skida.
En kompis fick bevittna hur det på ett ställe körde fram en öppen lastbil, ut hoppar tre fyra gubbar och skyfflar snabbt upp säkert trettio par skidor innan de hoppar in och drar iväg. Så jo, det kan hända.

Thomas61

Medlem
Lösningen visade sig att finnas närmare än jag kunde ana !
Jockes Alpin i Mjölby
Om jag får säga det själv, så klart snyggare än silvertejp/rostskyddsfärg :)

Om det är någon som är sugen på att göra något liknande så fixar de vilken färg/motiv/namn du önskar! (Rickard i skidverkstan)

Hållbarhet:
Har åkt med de nu i princip dagligen sedan slutet Januari här nere i Nendaz, och trots folks förbannade förmåga att kliva på skidor i liftkön o.s.v. så håller det bra!

Bilagor

• skidor.jpg
    skidor.jpg
    250.6 KB · Besök: 176

Thomas61

Medlem
DNA märkning är en presumtiv åtgärd:
:)
Bra tanke, men att det försvårar mer för "nästa led" ....d.v.s när tjyven ska sälja skidorna. Hjälper så att säga inte för stunden när man upptäcker att skidorna är borta.

farsan56

Aktiv medlem
Jockes Alpin i Mjölby

Om det är någon som är sugen på att göra något liknande så fixar de vilken färg/motiv/namn du önskar! (Rickard i skidverkstan)

Hållbarhet:
Har åkt med de nu i princip dagligen sedan slutet Januari här nere i Nendaz, och trots folks förbannade förmåga att kliva på skidor i liftkön o.s.v. så håller det bra!
Det är ju kanon med namnet, och så har dom leg. kontroll i liftkön.
Perfekt ju👍

havreboll

Aktiv medlem
Jag brukar bara slänga skidor och stavar i valfri snöhög en bit från skidstället. Ligger de under snön blir de inte det par som tjuven väljer ut och stjäl. Annars är ju ett enkelt skidlås eller att blanda skidorna som någon annan föreslog.

Generellt är det samma tanke som när man möter ett rovdjur i skogen. Man behöver bara springa snabbare än den långsammaste i gruppen :)

farsan56

Aktiv medlem
Eller åka ifrån polisen på skidor.😃
För några veckor sedan stod jag och slöåkte ner mot 8:an från Rödkullen efter stängning, ensam i backen.
Helt plötsligt kommer tre stycken poliser i fartställning som ligger och tävlar med varandra och blåser förbi.
Tur jag inte svängde precis för då hade det smällt rejält.
Dom hade nog bråttom till eftermiddagsfikat 😲

Boomer

Ny medlem
Jockes Alpin i Mjölby

Hållbarhet:
Är de folierade eller målade? Bor nära Jockes Alpin så detta verkar lovande.

Snödjup

Topp