Formgjuten innersula i telispjäxa?

thureb

Ny medlem
Har fått hjälp med värmning och tillpassning av innerskorna i mina Scarpa tx NTN pjäxor av Åre Skidsport. Efter det så här jag mkt mindre ont i hälarna än tidigare men det känns som innerskorna korvar sig när jag böjer bakre foten vid telisåkning. Hur skulle det fungera med formgjutna sulor?

lmk30

Aktiv medlem
Tror inte formgjutna sulor skulle påverka negativt. Svårt att på rak arm säga varför det känns korvigt i hälen vid åkning. Om innerskon glappar mot skalet kan man montera dit extra grepp t ex.

thureb

Ny medlem
Det korvar sig under famfoten typ pedalpunkten. Jag märker att hälen lättar lite men jag känner inte sulan med hälen när bakfoten klack höjs eller när den foten blir famfot i nästa sväng.

Thure

rabbit

Aktiv medlem
@thureb
Man brukar rekommendera att man temporärt "fyller" bälgarna eller placerar en bit hårdplast över den delen av foten så att inte Intuition-innerskon "sväller upp" i bälgarna när man formar dom.

En del folk märker ingen skillnad och det finns säkert t.o.m. dom som föredrar att innerskon "svällt upp" i bälgarna men har man problem att få till passformen så kan det vara en faktor. "Det korvar sig under famfoten typ pedalpunkten"

Formgjutna sulor funkar lika bra i telispjäxor som i alpinpjäxor. Även här finns det givetvis olika ideer och personligen förespråkar jag att behålla en hel del "rörlighet".

imho, fwiw, etc...

Realmode

Aktiv medlem
Nja, fast det blir ju inte så bra med hårda formgjutna som väl är rätt vanliga i slalompjäxor.
jag använder liknande som till löparskor, det funkar bra.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp