Formpressade pjäxor

Emmis

Medlem
Formpressade pjäxor
Köpte för ca5 år sedan mina pjäxor i Schweiz, där en bitter kille med lika goda engelska kunskaper som mina franska kunskaper hjälpte mig
Det är ett par headpjäxor som är formpressade, tejpade och en gjuten sula. Borde vara helt ok pjäxor, men nu efter viss användning har de töjt sig och är för stora för foten. Aalternativt kan en viss viktnedgång spela in. Sen kanske de inte var helt ultimata valet pga en viss språkförbistring 🙀 men det om det. Nu ska jag investera i nya pjäxor. Frågan är bara var jag köper dem. Brukar tillbringa en vecka i året på valifri alport men det lär ju inte bli av iår. Har inga vägar förbi stockholm eller Åre heller. På valfria alporten brukar det finnas kunnig personal och bra utbud så där skulle det handlas om en mellaneuropa resa skulle vara inplanerna. Så nu till frågan; skall jag köra mina 1.5vecka skidåkning med mina gamla pjäxor eller kan man hitta på nån mindre skidort en affär som har utbud och kunskap att fixa ett par bra pjäxor åt mig? Eller ska jag gilla läget och vänta tills jag besöker en större skidort? Jag köper ju int pjäxor riktigt varje år och känner att jag inte själv besitter kunskapen att hitta de ultimata

Emmis

Medlem
Formpressade pjäxor
Hur många dagar har du kört dem? Kanske räcker med ny liner (innersko).
Nått i stil med 5-6 veckor. Tänker att de nog är inkörda? Kan man altså ”bara” få
Ny innersko? Låter ju intressant o i sådanfall säkert också billigare än helt ny sko. Är det seriösa återförsäljare som gör sådana isf?

Hawk100

Aktiv medlem
Formpressade pjäxor
Innan du köper nytt kan det vara värt att testa en extra sula under innerskon, dvs lägg den i botten på skalet innan du stoppar tillbaka innerskon i skalet. Bra pjäxbutiker kan nog sälja dig den vita variant av sula som ofta används.
Sen finns det ett betydligt ovanligare trick, men som faktiskt funkar när innerskon tappat volym. Och det är att dra en raggsocka utan på innerskon och sedan stoppa tillbaka den. Bättre är förstås att köpa/gjuta ny innersko, men kan vara värt att testa. (Jag åker själv så i ett par gamla pjäxor som används ibland!!!)

pd

Aktiv medlem
Formpressade pjäxor
Nått i stil med 5-6 veckor. Tänker att de nog är inkörda? Kan man altså ”bara” få
Ny innersko? Låter ju intressant o i sådanfall säkert också billigare än helt ny sko. Är det seriösa återförsäljare som gör sådana isf?

I så fall är det snarare viktnedgången som kan ha gjort att fötter och vader nu har aningen mindre volym. Raggsocka utanpå låter ju som något att testa innan du lägger ett par tusen på nya innerskor.

Mizze

Aktiv medlem
Formpressade pjäxor
En sula eller två under innerskon (de sjunker ihop, så ta två par utifallatt) raggsocka över innerskon och lägg eventuellt till padding (köp på nätet av alpinbutik. Ring dem så fixar de ett ark).

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp