[FOTOSPECIAL] MountainMan:s Secret Spot Exposed!

MnO

Aktiv medlem
Få missade MountainMans inlevelsefulla reportage från ett Sälenäventyr i mitten av februari.

https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=77527

Inläggsförfattaren fullkomligt frossar i superlativ som beskrivning på terräng och snöförhållanden. Som läsare glädjs man åt framgången för denne rutinerade herre, men det är ändå med ett visst mått av avund som man konstaterar att rätt man var på rätt plats i form av MountainMan. Det är alltid roligt när det går bra för andra, men i ärlighetens namn är det ännu bättre att utföra det hela själv. Freerides medlemmar spekulerade efter reportaget vilt om vart detta till synes paradisliknande landskap stod att finna. Trots idogt letande i de djupaste minnesarkiven famlade läsarna i ovisshet över belägenheten. MountainMan gör som alla sanna freeriders skulle ha gjort. Han höll och håller fortfarande tyst som en vadderad likkista.

Under tiden som MountainMan lutade sig tillbaka i total triumf smiddes i andra delar av landet planer på att en gång för alla lyfta detta mysterium upp i ljuset. Sagt och gjort. I helgen sjösattes Sälen Secret Spot Expedition 2011 - Inspired by MountainMan.

MountainMan presenterade vid rapporten ett digert fotografiskt underlag. Ett visst mått av övermod som skulle visa sig ödestigert när två rutinerade Sälenhajar börjar granska terrängdetaljer. Efter en kort förstudie med manuell pixelanalys presenterade projektgruppen ett förslag för vilken sluttning det rör sig om.

MM:s foto överst. Expeditionens variant under. Klara likheter. Positive ID! Det är rätt sluttning!

Start%20av%20expedition.JPG

Start på klättrandet. I den här vinkeln ser sluttningen inte speciellt underhållande ut. Men det blir snart ändring.

Det börjar glesa ut och lutningen ökar. Snön verkar också riktigt bra. 10-15cm fluff på spänstig bas.

Läromästaren MountainMans spår! Spåren antyder ett midjemått på runt 108mm och snön är tydligt tiprockerpåverkad. Brottsplatsen är funnen!

Ett par steg upp till toppen, och därefter är det dags att känna på snön utan stighudar under skidorna.

Efter lite vindpack överst blir snön djupare och det är ren underhållning. Sälen levererar åkning av klass!

Linjesökande ner genom skogen. Kvaliteten fortsätter. Det är gott om öppningar i vegetationen.

Åket är bra hela vägen ner. Fallhöjden är klart godkänd för att vara i Sälen. Terrängen är varierad och kul. Ett kanonåk!

Vart är det då? Njaaaa, det får ni lista ut själva :)

/MnO

Senast ändrad:
U

user93315

Guest
Förresten borde du MnO ändra forumtråden till: RR I MountainMan:s fotspår- datum ;) så att även du kan tävla i Reserapporttävlingen. Denna tråds textmassa och bilder har ju potential för att vara med där tycker jag.

Även jag uppmärksammade MountainMan tidigigare i min Freerideawards för kreativa bergsmän. Om du inte hade avslöjat dig att du kopierat någon annans tur kanske du hade platsat där. :|

Senast ändrad:
Men va fan?! Läste jag hela skiten så säger du inte vart det ligger?!

Skämt åsido. Kul läsning och fina bilder.

Mountain_Man

Aktiv medlem
Hehe ... hade ju varit trist om jag inte lagt ut den första bilden som ledtråd!

Kul att du gillade åkningen, och egen fotograf har du haft med oxå! :-D Ser riktigt bra ut, tycks som dumpen som kom i förra veckan gjorde susen, helgen innan var det lite sådär (fostrande), däremot var sluttningen på andra sidan (ja du vet var) riktigt grym! Lär inte vara sämre nu! Riktigt underhållande att växla mellan dessa två sluttningar under en dag!

/MM

MarkusO

Aktiv medlem
Mountain_Man sa:
Hehe ... hade ju varit trist om jag inte lagt ut den första bilden som ledtråd!

Kul att du gillade åkningen, och egen fotograf har du haft med oxå! :-D Ser riktigt bra ut, tycks som dumpen som kom i förra veckan gjorde susen, helgen innan var det lite sådär (fostrande), däremot var sluttningen på andra sidan (ja du vet var) riktigt grym! Lär inte vara sämre nu! Riktigt underhållande att växla mellan dessa två sluttningar under en dag!

/MM
MnO höll i kameran och syns inte på någon bild...
Motsatta sluttningen var precis som du säger riktigt, riktigt bra. Tendens till solbak på den sk hemliga slänten.

Mountain_Man

Aktiv medlem
Inte alldeles lätt att se skillnad på bröderna "O"!

Hursomhelst riktigt roligt att ni hittade rätt och uppskattade åkningen, fick en fin dag och bekräftar (vilket jag tjatar en del om) att det går att hitta riktigt bra offpistkörning även i Sälen!

/MM

AKvS

Medlem
Jag vet, jag vet, jag vet var det är. Var där förra året och åkte några rätt bra åk när de vanliga en-svängarna var avklarade.

Sidan tvärs över är riktigt bra om man kör hela vägen ner till botten, nästan (med betoning på nästsan) små pillows på slutet.

millgard

Medlem
Har ryktesvägen fått höra av skoterkittad (fattigmans-heli) brädåkarkompis att det går att hitta mycket fin puderåkning i Vemdalen också. Fan tro't.

Mountain_Man

Aktiv medlem
Ingen tvekan om att O-brothers hittat rätt och följt mina spår. Titta på den näst sista bilden och det igensnöade spåret i vänstra kanten ... se sedan på nedanstående bild! En annorlunda vinkel, men jämför buskarna på sidan om spåret. Bilden är tagen veckan innan! :-D

/MM

Senast ändrad:
U

user93315

Guest

kuro

Medlem
Kul tråd MM och grymt fin den sista bilden! Men;

varför är det så tätt mellan svängarna? Gå stort eller gå hem, som vi säger på utrikiska;-)

MnO

Aktiv medlem
Mountain_Man sa:
Ingen tvekan om att O-brothers hittat rätt och följt mina spår. Titta på den näst sista bilden och det igensnöade spåret i vänstra kanten ... se sedan på nedanstående bild! En annorlunda vinkel, men jämför buskarna på sidan om spåret. Bilden är tagen veckan innan! :-D

[url]https://www.freeride.se/img/photo/normal/dbe83a5aaaa84c1940d07bd32ca1c007.jpg[/url]

/MM
Aha! Vilken precision i vårt sökande! Jag gillar normalt sett inte att följa andras spår, men i det här fallet var ju syftet uttryckligen att göra det och vi ser ut att ha lyckats ganska bra måste jag säga :)

kebacken

Medlem
blir så less att ja inte fattar var de är. har fan gått på alla fyra runt varenda kulle därikring...

suck :P

Mountain_Man

Aktiv medlem

@kuro
Oldschool ... jag gillar verkligen mina Sidestash som är spänstiga i högavlastade kortlössnösväng (oldschool)samtidigt som de svarar perfekt även i lågavlastade surfsvängar (newschool).

/MM

RandoScando

Turtok
Forumvärd
vougga sa:
säger en sann sjuttiotalist...
Talat som en äkta åttiotalist.

Själv funderar jag mer och mer på att emigrera större delen av mitt forumhäng till utsidan för att på så sätt slippa jibb, gangstarapp och tröjor som är 4 storlekar för stora (och 7 storlekar för långa). Men det är ingenting jag ger uttryck för här, det blir så dålig stämning då!

millgard

Medlem
Vattendroppe sa:
vougga sa:
säger en sann sjuttiotalist...
Talat som en äkta åttiotalist.

Själv funderar jag mer och mer på att emigrera större delen av mitt forumhäng till utsidan för att på så sätt slippa snibb, gangstanapp och blöjor som är 4 storlekar för stora (och 7 storlekar för långa). Men det är ingenting jag ger uttryck för här, det blir så dålig stämning då!
Nja, nu tog du väl ändå i lite?

Senaste inläggen

Topp