Fråga om Mayrhofen (Rastkogel, Penken)

SethP

Ny medlem
Haj!

Undrar lite kort bara om Rastkogelsystemet är sammanlänkat med Penken på något vis?

Det är första gången som jag kommer att åka till Zillertal och vi kommer att bo i Vorderlanersbach. Med Rastkogelbahn (eller Eggalmbahn) kommer man ju lätt upp i systemet, men när jag nu detaljstuderar pistkartan så börjar jag undra om man kanske blir tvungen att ta skidbuss eller bil för att komma till Mayrhofen (Penken) eller om lift- eller pistsystemet är sammanlänkat? Tittar man på pistkartan som finns här på Freeride så ser det ut att vara sammanlänkat uppe vid pisterna 6 och 7, men tittar man på denna pistkartan (pdf) istället så är det ett litet glapp där (kanske)?

Skulle vara kul att få veta hur det förhåller sig i verkligheten. :D
Inte för att jag skulle skippa resan bara för detta, men som sagt; Skulle vara kul att få veta. ;)

carolinet

Ny medlem
Med rastkogelbahn kommer du till penken. Du får dock ta ett par liftar till, så det tar ett litet tag att ta sig dit, men det är åtminstone trevlig åkning. Så till Penken kommer du allt :D
Med andra ord, liftsystemen är sammanlänkade :)

Senast ändrad:

SethP

Ny medlem
Tack för svaret, Caroline (?).

Det är då som jag trodde, och det innebär att resan kommer att bli precis så pass fullkomlig som jag tänker mig... såvida nu inte vädret ställer till det. ;-)

carolinet

Ny medlem
Det var så lite :)

Dessutom är backarna tillbaka från penken till eggalm supermysiga, tycker jag! :)
Ja, jag är säker på att du/ni kommer få finfin resa :)

SethP

Ny medlem
Jomen! Av i princip allt jag har läst och sett än så länge så verkar detta vara en riktig höjdare.

Vi funderade först på St Anton men de hotell vi hittade där ligger i Klösterle vilket skulle innebära bil eller skibus för att komma till någon lift. I Vorderlanersbach bor vi mitt i pisten och till ett mycket rimligt pris (nästan exakt som i Klösterle).

Hittills har jag bara varit i Zell am See då det gäller alperna. Men Mayrhofen/Zillertal verkar så mycket bättre! :)

Tack för dina svar förresten.

SethP

Ny medlem
Jo. Zell am See tyckte jag var helt okej så att säga, särskilt med närheten till Kaprun/Kitzsteinhorn. Angående St Anton har jag bara läst och hört, men där ska tydligen pisterna vara rätt smala. Brett och långt är definitivt bra tycker jag så därför verkar Mayrhofen/Zillertal vara kanon! Själv ska jag nog verkligen försöka prova Ahorns långa röda (4 och 5) vid åtminstone ett tillfälle. (Men jag ska nog även försöka bege mig lite utanför de preparerade backarna, hoppas jag.)

Edit: Stället som vi hade pejl på (ski in & ski out) sket sig, så det blir en standardlösning istället. En bit från liftstationerna. Edit2: Ett stycke upp på Schwendberg blev det förresten. /edit2

Senast ändrad:

Igel

Ny medlem
Ang Zell... dissa det fett. Hela bygget dras med en tung sorg sedan över 100 pers dog där. Bla en svensk skolklass och hela österrikes skidlandslag.

Blev också aldrig impad av hela anläggningen.

St Anton bjuder på smala pister bitvis men samtidigt extremt lättnådd offpist. Det typ bara att haka in varsom... love it!

Senast ändrad:

SethP

Ny medlem
Nu börjar det minsann närma sig! :D
Bara två veckor kvar.

Man blir lätt avis på er som säsongar och får/kan spendera lite längre tid i alperna än en vanlig semestervecka. Men så är i alla fall läget. Snötillgången verkar vara rätt säkrad även om jag gärna skulle se ett helt snötäckt Mayrhofen också, själva byn alltså. Det verkar ha snöat en del uppåt på bergen så offpisten är kanske tämligen god?

Tips på bra ställen att käka, någon?
Jag har läst om Gasser som tydligen ska vara ett sjukt bra (och rätt billigt) mathak? Fast litet, eller? (Boka bord??) Har även läst en del positivt om Wirtshaus Griena, men hur är stället enligt er med lite "lokalkännedom"?

Några tips på andra ställen som inte bör missas eller rätter (och drycker) som definitivt bör provas?

- mvh sEt#P

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp