Frågor kring Salomon Rocker 2

brandtskalle

Ny medlem
Tja!

Jag vet att detta ämnet har varit upp flera gånger här på forumet men jag har inte riktigt fått klarhet i min fråga. Åker ner till Val-d'Isère i november för att göra en säsong. Tänkte köpa en lekfull och inte allt för tung puderskida. Har fastnat för Salomon Rocker 2 108 och Salomon Rocker 2 115. Jag har åkt mycket skidor i mina dar men aldrig kört med ett par riktiga puderskidor. Har ni något tips på vilken av de jag ska välja? Jag är 185 cm lång och väger 85 kg.

Sen behöver jag även tips om några schyssta bindningar till Rocker 2 skidorna!? Hjälp mig i djungeln.

Peace

snej

Aktiv medlem
brandtskalle sa:
Tja!

Jag vet att detta ämnet har varit upp flera gånger här på forumet men jag har inte riktigt fått klarhet i min fråga. Åker ner till Val-d'Isère i november för att göra en säsong. Tänkte köpa en lekfull och inte allt för tung puderskida. Har fastnat för Salomon Rocker 2 108 och Salomon Rocker 2 115. Jag har åkt mycket skidor i mina dar men aldrig kört med ett par riktiga puderskidor. Har ni något tips på vilken av de jag ska välja? Jag är 185 cm lång och väger 85 kg.

Sen behöver jag även tips om några schyssta bindningar till Rocker 2 skidorna!? Hjälp mig i djungeln.

Peace
Tycker nyckelordet är lekfull. Om lekfullheten är det viktigaste så tycker jag du ska gå på 108an i längsta längd. 115 är mer köttig köra-rakt-framskida även om den är väldigt allround och inte alls så brötig som vissa andra chargeskidor. Vissa kommer säkert att hojta på att du ska ta R2 122 istället som är storebror till 108, men det beror på vad du har att komplettera med samt var du ska åka. Det kan även bli ett rätt stort ombyte om du går från pistskidor på runt 80mm midja hela vägen till 122.

När det gäller bindningar så är den stora frågan om du ska tura ngt med dem och isf hur mkt. Eftersom du inte nämner ngt om det så är det sannolikt så att du inte ska gå så mkt och då föreslår jag nya Guardian från Salomon. Åkte en del på den ifjol och tycker den åker precis som de flesta utförsbindningar gör. De väger mer, men ger fördelen att du kan lösgöra hälen och gå på tur. Alternativ är Marker Duke eller Tyrolia Adrenalin? Ska du inte tura så är Sth Drivermodellerna bra bindningar. Sannolikt Sth 14 eller 16 mtp din vikt och ev skostorlek. Vad brukar du ha DIN-inställningen på? Alternativ finns från såväl look/rossignol, marker samt tyrolia med familj, men det är ganska snyggt att hålla ihop märke med märke imho ;)

Kortversion: 190 cm R2 108 med Sth 14/16 om du inte ska tura eller R2 108 med Guardian om du ska tura...

PNyberg

Aktiv medlem
Håller med Snej. I R2 serien så är 108an rätt skida för dig.
Men för att inte stirra oss helt blinda på bara Salomon, så slänger jag in några jokrar i leken som iaf bör ta en titt på.

Moment DeathWish
SkiLogik Rockstar
Blizzard Gunsmoke
Line Sir Francis Bacon
Elan Chainsaw

brandtskalle

Ny medlem
Okej skitschysst, tack som fan för svar! Jag har dock ett par nya Völk RTM 80 för att kunna carva i pisten. Det är inte så att SR2 108 är lite för lik Völkskidan vilket i sin tur gör det till ett, om man säger, mindre kvalificerat skidköp? På tal om tura så är det inget som kommer hända mer än ett fåtal gånger under säsongen!

albinpb

Ny medlem
Körde R2 122 i Val i vintras -> DRÖM. (Inte för att det spelar nån större roll var man åker hehe)

Senast ändrad:

snej

Aktiv medlem
Nej den är inte för lik völklskidan, men som jag sa så skulle det börja ropas på 122an ;) 108 och 122 är i stort samma plattform. 115 i sin karaktär är sannolikt mer lik völklskidan, men det är bara att välja bredd.

Kollat dessa?

Jarle

Aktiv medlem
Carled sa:
Om du inte är en väldigt oerfaren åkare med dålig teknik så bör du gå på 192.
Nu har jag inte vart på skidan men av vad jag läst så verkar sollys åkare trivas bättre på 184an? Allt som står på internet är ju sant och så

Carled

Aktiv medlem
Jarle sa:
Carled sa:
Om du inte är en väldigt oerfaren åkare med dålig teknik så bör du gå på 192.
Nu har jag inte vart på skidan men av vad jag läst så verkar sollys åkare trivas bättre på 184an? Allt som står på internet är ju sant och så
Alla små jibbers ja... Hade jag bara kört skog och flippat runt överallt hade jag också kört 184 men ska man åka på lite och ha den som allroundskida vill iaf jag ha längde. Jag tyckte 192 var jättesmidig och helgo! Och jag är som sagt 174cm, vägde runt 77kg när jag körde på den.

chicolone

Ny medlem
Nu finns det många bra tips här, men vad händer om man slänger in Armada's TST och jämför med ex. Rocker 2 108, eller andra nämnda skidor, till TS?

Känns som den skulle kunna vara med som ett alternativ, men inte ofta den nämns. Kanske beror på att många (inklusive mig) inte har testat den?

snej

Aktiv medlem
chicolone sa:
Nu finns det många bra tips här, men vad händer om man slänger in Armada's TST och jämför med ex. Rocker 2 108, eller andra nämnda skidor, till TS?

Känns som den skulle kunna vara med som ett alternativ, men inte ofta den nämns. Kanske beror på att många (inklusive mig) inte har testat den?
Om 108an är för smal så är nog definitivt tstn det. Finns juh bredare skidor från armada isf...

D

Deleted member 104702

Guest
brandtskalle sa:
http://www.snowinn.com/skidor/salomon-guardian-16-blue-12-13/39196/p

Vilken storlek ska jag gå på om jag har 27,5 i pjäxa, 85 kg?
Du kan välja vilken som av Small och Large, båda funkar. En 27,5 pjäxa är generellt 310-315 mm så det finns gott om utrymme på båda om du skulle ha en udda pjäxa som inte följer den standarden :)

oapdyaimw

Ny medlem
tjena gänget! ska köpa salomon rocker 2 122 och funderar på salomon guardian 16 som bindnigar. Det finns ju 2 olika varianter, en med 115 mm och en med 130 mm, vilken skulle ni säga är bäst för salomon rocker 2 122? ha de! :)

Mountain_Man

Aktiv medlem
oapdyaimw sa:
tjena gänget! ska köpa salomon rocker 2 122 och funderar på salomon guardian 16 som bindnigar. Det finns ju 2 olika varianter, en med 115 mm och en med 130 mm, vilken skulle ni säga är bäst för salomon rocker 2 122? ha de! :)
Nja ... frågan är berättigad. Jag har ett par Atomic Tracker med 130 mm stopper på Ross Super 7. Det står på skidan att den är 120 mm men den är 117 mm. 130 mm fungerar men är i bredaste laget ... stickeer ut lite utanför skidorna. På en skida som är 122 mm känns det däremot klockrent att gå på den bredare stoppern.

/MM

D

Deleted member 50799

Guest
Mountain_Man sa:
oapdyaimw sa:
Nja ... frågan är berättigad. Jag har ett par Atomic Tracker med 130 mm stopper på Ross Super 7. Det står på skidan att den är 120 mm men den är 117 mm. 130 mm fungerar men är i bredaste laget ... stickeer ut lite utanför skidorna. På en skida som är 122 mm känns det däremot klockrent att gå på den bredare stoppern.

/MM
Skulle definitivt gå på 130 stoppern! Annars måste du ju böja ut dem? Har 130 stopper på mina rocker 2 och det fungerar klockrent.

Topp