frågor om gearbox och bakväxel

Elias5

Ny medlem
tjeenare, Jag har tre st frågor som jag skulle vilja ha svar på...

1. Vilka för- och nackdelar det finns med gearbox?? Är det bättre elr sämre än "vanligt" växelsystem??

2. Varför det finns olika längd på den bakre växelföraren. Vissa downhill cyklar har short medans andra jämlika har medium. Så vad finns det för fördelar med en kortare respektive längre.

3. Varför kör man inte på singlespeed i downhill eftersom man inte trampar sådär jätte mkt.
För bakväxeln kan väl gå sönder ganska lätt (fast dem är kanske extremt hållbara?) när man hoppar så jävligt som man gör i downhill...

tack på förhand

//Elias:p

silentpower

Ny medlem
jag har svar på 3 an man trampar nästan hela tiden

jag vill oxo veta vad det är för skilnad på long och kort och vad menar du med gearbox

Elias5

Ny medlem
Senast ändrad:

Carled

Ny medlem
Kolla någon av de kommersiella cykelfilmerna... Det trampas något enormt! WC-åkarna kanske inte trampar hela tiden, men det är för att de studsar fram över stenar och rötter i 80km/h och har full fokus på att missa träden runt omkring...

Elias5

Ny medlem
Carled sa:
Kolla någon av de kommersiella cykelfilmerna... Det trampas något enormt! WC-åkarna kanske inte trampar hela tiden, men det är för att de studsar fram över stenar och rötter i 80km/h och har full fokus på att missa träden runt omkring...
Jo det stämmer väl men varför inte använda singelspeed och slippa tänka på hur man ska växla??

Carled

Ny medlem
Har du cyklat downhill någon gång? Jag har iofs. bara varit uppe och kuskat runt på Åreskutan en gång i mitt liv, men jag fick iaf. en god förståelse av materialet och varför allt var som det var... På plan mark är ju geometri, dämpning, styre och växlar knepiga, men när farten ökar, stenarna kommer snabbare och oftare, farten ökar och adrenalinet börjar pumpa, ja då är grejerna jäkligt logiska och man ar glad över att det inte är nagon underdimensionerad biltemacykel man studsar fram på...

Du har ju en form av singelspeed då du inte har växlar framtill utan bara växlar baktill, det tycker jag räcker... För det går ju inte alltid max, ibland bromsar du ju in och sedan vill du trampa igång igen..

Elias5

Ny medlem
Jo det stämmer ju;) men skitsamma:p

Skulle vilja ha svar på mina andra frågor!! Jag vet att det är ngn här på freeride som sitter inne på svaren :p xD

Kosmos

Medlem
1. Gearbox är bättre men mycket dyrare, för att växlarna inte sticker ut är det mycket svårare att förstöra dom och att du kan växla med gearbox utan att trampa. Finns säkert mer fördelar men kommer inte på mer just nu.

2. Jag tror att short vill man ha om man inte vill lägga ner så mycket pengar på förstörda växlar och om man inte vill ha växeln förstörd hela tiden. Nackdelen är att växelarmen är kort så att växlarna går i senare. Medium har dom som vill ha bättre växel men har råd med att betala några nya växlar. Har själv medium längd på min växel och jag har slagit i den ett antal gånger i stenar och skit.

3. I Downhill trampar man uta helvete!!! Om man skulle ha singelspeed skulle man antingen ha en växel så man kommer iväg snabbt i starten eller en trög växel så man kan trampa i högre hastigheter. Därför måste man ha några växlar när man kör downhill. Dessutom har min kompis testat att sätta på singelspeed på sin dh hoj men när bakdämpen dämpar knäcks kedjan pga att den töjs ut. För dom som har mycket pengar och inte vill strula med växlar är gearbox ett väldigt bra alternativ!!

Blev lite rörigt med svaren, men hoppas att jag svarat på det mesta.

/Mathias

Elias5

Ny medlem
det där låter ju inte helt fel:p, så det är ingen större skillnad på short och medium växlarna mer än det du skrev... Jag trodde att man skulle använda short till typ dh/fr och typ medium/long till landsvägscykling XD!!

Jag måste nog ha en short växel till min cykel (som jag snart skaffar:p) då jag inte har så mkt pengar:(

Gearbox verkar ju inte dumt heller, kollar man beggat så kostar en gearbox cykel lika mycket som en "vanlig" TYP :p

silentpower

Ny medlem
den med gearbox ser inte helt fel ut men jag tror att det inte fins så monga reservdelar som till expmpel det fins inte så mycket reserv delar till min xtr 05 jag knäkte till den och jag var tvungen att beställ den delen som var trasig en liten alu bit som var knkt från deraf fabrik eller va det va och det var dyrt för den lilla biten. det är ju oxo respekt att ha en ovalig cykel :D kan vara proble med att hitta nya hjul för det är ju kedja på andra sidan och då får man nog spcial beställa om man skall ha färdig bygad hjul som deemax/deetracks

pritect

Ny medlem
ett vettigt svar på fråga två: Kör man med ett drev fram går det att ha en kortare cage på växeln. man har så kort som möjligt för att få så bra markfrigång som möjligt. en längre växel växlar inte bättre. Dom flesta billigare växlar finns bara i medium cage å long cage. har du fler drev fram behövs en längre växel som klarar av att spänna tillräckligt med kedja som krävs då, då man behöver längre kedja om man har fler drev. själv kör jag med en super short cage shimano 105 race växel, funkar klockrent. Andra korta växlar att rekomendera är Sram x.9 och x.0 och shimano saint. alla dom finns i short cage eller super short cage. Gearbox är ännu bättre, då det blir grymt bra markfrigång. men nackdelen är att den är dyrare, tyngre och svårare att serva. Och det här med att kedjan knäcktes när han körde ss beror på att man måste ha en kedjespännare med fjäder för att det ska funka, just för att längden mellan vevparti och baknav ändras. Med undantag av cyklar med pivotpunkten placerad runt vevlagret, som tex kona cowan ds

Elias5

Ny medlem
Ok då behöver jag inte bry mig om det är short eller en längre bakväxel:p på cykeln som jag ska köpaxD

pritect

Ny medlem
Ju kortare desto bättre, men allt funkar tills det rasar. har det funkat för tidigare ägaren så funkar det förmodligen för dej å

pritect

Ny medlem
exakt. sj körde jag med en medium lr lång i åre i somras, å det gick. men den fick en smäll senare å dog.

MackanJ

Ny medlem
jag har själv en gearbox hoj(som liggger ute som säljes) o tycker att växlingen är otroligt mycket mjukare och exaktare, alltid rätt växel som går i utan att man känner det där `kuggandet´´´som vanliga växlar gör ibland. Andra fördelar är ju att man kan växla utan att trampa. Otroligt trampeffektiv. Inget problem med hoppande kedja, och man slipper slå sönder växeln mot en sten eller något liknande.
Reservdelar är inga problem att få tag i, standard kullager mm som du får tag i en butik som har kullager. tex cykel eller mc-butik.

Elias5

Ny medlem
Jag har faktiskt kollat lite på din cykel men jag har tyvärr inte 20 lax annars vore den inte dum alls fox 5.0 bakdämpare och fox RC2 gaffel tror jag det var va?:p ;) Det verkar så easy och smooth med gearbox!! vill ha det!!:p Verkar nice att det finns reservdelar också;)

somebody

Ny medlem
Gearbox och gearbox, är det inte ett nexusnav som är intryckt i gtramen bara? Eller i alla fall något i stil med det där. I Dh trampas det väl förövrigt jävligt mycket? Trampar man ut en 40-12ish utväxling som säkert många wc-åkare gör så trampas det som bara fan faktiskt.

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp