Franska Alperna v3 - proffshjälp sökes!!!

junkysailor

Ny medlem
Gokväll!

Då var det dags igen, att ge sig av mot de franska alperna. Mot vårdslösheten, dekadensen, afterskin och den grymma skidåkningen.
Senaste skidresan var Val Thoréns 2020 v8, strax innan pandemin blommade ut. Sen dess har mycket hänt. Men nu, efter tider av dålig privatekonomi (student), pandemi och andra olyckligheter så bär det av mot franska alperna igen, denna gång med två nära kompisar. Men vi behöver er hjälp!

Vi står och väljer mellan Val Thoréns och Val D'isere. Vad kan man förvänta sig av dessa två orter under v3? Är det lågsäsong? Vi är ute efter afterski, mycket krök och nattklubb, och givetvis många andra i vår ålder (vi är 20) samt sjuhelvetes med skidåkning. Har klubbarna ens öppet under denna period? Är det bra ös på afterskin och klubbarna? Vi vill liksom inte lägga flera tusen på en sån här resa för att komma fram och upptäcka att allt är stendött. Ja, ni förstår. Kommer vi få det vi letar efter om vi åker v3?

Några andra frågor:
- Vilket transfersystem rekommenderar ni för att ta sig från flygplatsen till byn? Något särskilt företag som är bra och pålitliga?
- Var fan köper man liftkort och hyr skidor/utrustning? Pallar inte bli hustlad av någon luffig online-haj som utger sig vara officiell försäljare av sådant
- Kommer vi ha kul v3? Ja, det blir vad man gör det till såklart. Men rätta förutsättningar måste vara på plats.

Ja, all hjälp är uppskattad! Tack så jättemycket på förhand!!!!!!!!
Önskar er alla en fantastisk kommande säsong.
God tur, medvind i backen, och inga repor på lacken. Over and out!
//Er JANKI

Kungpulan

Aktiv medlem
Om afterski är viktigt så skulle inte Frankrike vara mitt första val. När jag var i Val d isere så fanns typ två ställen som kör apres från typ 16-20. Sen blir det mer nattklubb. Men vill man gå på nattklubb och inte åka skidor så är ju Frankrike ett ypperligt val 😃 sen finns ju folie deuce i både valdi och val thorens men jag skulle kalla det modern-dans-ski snarare 😉 vill man ha drag under galoscherna så är det Österrike som gäller enligt mig. Kommer säkert få mothugg nu 😃

junkysailor

Ny medlem
Om afterski är viktigt så skulle inte Frankrike vara mitt första val. När jag var i Val d isere så fanns typ två ställen som kör apres från typ 16-20. Sen blir det mer nattklubb. Men vill man gå på nattklubb och inte åka skidor så är ju Frankrike ett ypperligt val 😃 sen finns ju folie deuce i både valdi och val thorens men jag skulle kalla det modern-dans-ski snarare 😉 vill man ha drag under galoscherna så är det Österrike som gäller enligt mig. Kommer säkert få mothugg nu 😃
Tack för ett så snabbt svar!

Haha, vi har nog olika bild av afterski du och jag. För oss är modern-dans-ski precis det vi letar efter i en afterski :) Och folie douce är grymt! haha.
Men, vet du något om hur det är att åka till, låt säga Val Thorens runt v3? Är det bra ös på klubbarna osv? :)

Kungpulan

Aktiv medlem
Kan bara tala för valdi. Var där i mitten av december 2019 och då var nästan hela systemet öppet, det var drag på afterskin pga studentveckor och skidåkningen är kanon. Val Thorens funderar jag på att besöka i vår så jag kanske får ställa dig samma fråga i framtiden 😃. Men om vi ska snacka snösäkerhet så vinner valdi varje gång även om val thorens ligger högt. De flesta ställen i alperna är peak lågsäsong vecka 2-3 och de bästa veckorna för att slippa stå i liftkö. Generellt så åker det en yngre publik pga de billiga priserna då så det blir drag på de flesta orter ändå. Skulle inte oroa mig för dåligt drag, det är sällan dåligt drag på permium-orter 😉

Topp