Freeride får Agera SYV och hjälpa mig hitta rätt utbildning för att kunna utveckla skidprodukter!

Lellepr

Ny medlem
Hej,
Jag tror att jag hittat svaret på den eviga släktfrågan ”Vad vill du göra när du blir stor?” Och svaret är att jag vill bli produktutvecklare inom skidindustrin. Jag vill helt enkelt jobba med att ta fram och utveckla produkter för skidåkning (vibrationsdämpare, jackor med sterero mm;) ) och undrar lite hur ni skulle tänka kring utbildning. Jag vill gärna ha en civ.ingenjörs examen och är intresserad av teknik. Trondheims NTNU är den högskola jag är mest sugen på (mest pga närhet till skidorter :D) och har kikat lite extra på civ.ingenjörsutbildningarna ”industriell design” och ”produktion och produktutveckling”. Har någon tips kring vilken utbildning som passar bättre? Tycker att industriell design verkar roligare och mer kreativ men samtidigt kanske produktion och produktutveckling är mer lämpad för jobb inom skidindustrin? Eller har någon ett annat förslag eller erfarenhet från jobb som produktutvecklare inom skidindustrin och vägen dit att dela med sig av? Alla svar välkomnas!!

Allt gott!
Leonard

Corin

Aktiv medlem
Sporttech i Östersund är väl det enkla svaret? Min flickvän går industriell design på NTNU, och det är väl inte supermycket produktutveckling som jag har förstått det.

fafner

Medlem
Jag är ju grymt partisk då jag är ansvarig för Teknisk design i Luleå. Men i år är jag handledare för bla exjobb i skiddesign, förra året var det studenter som gjorde exjobb med ryygsäcksdesign samt skidhjälmsdesign
Ryggsäcksdesign fulltext
Skidhjälm fulltext
Mer ryggsäcksdesign fulltext

NTNU är även det ett bra ställe men där rekommenderar jag ingenjörsutbildningen jag har examinerat två exjobb där de gjorde skidbindningar.

Sporttech är inte heller dumt om man vill läsa en högskoleingenjörsutbildning.

linkan_110

Medlem
En otrolig kul väg hade varit Sporttech i Östersund, och sen bygga på med https://entreprenorskolen.no/ på NTNU. Därifrån har det kommit både autonoma drönare, cable-cam, lösningar för oljeindustrin, stereo skis och tror douchebags började där också i sin tidigaste version.

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp