Freeride, Tanner Hall och Cannabis

Jibberisch

Aktiv medlem
Gazza1 sa:
@Jibberisch
Jag förstår hur det kan låta tvetydigt med att vara så anti och ha erfarenhet men jag har inte erfarenhet av bruk men jag har å andra sidan haft många kring mig som har brukat (ej familj, detta är inte ett utspel för obearbetade kännslor)
Utöver det har jag många år av yrkesmässig erfarenhet av narkotika. Därav kommer min inställning. Jag är ingen liten pojke som levt i skyddad versktad i mindre ort.
Jag ville bara förklara och förstår att ditt inlägg inte var något påhopp.
Anledningen till att skrivandet ser så konstigt ut är att jag orkar inte lägga ner den tiden det behövs på en jäkla Ipad :)
Mitt inlägg var inget påhopp. Detta är inte heller något påhopp. Tycker mest det blir lite konstigt när man uttrycker en åsikt, men inte uppvisar någon förståelse för att någon annan har en annan åsikt. Utan då "antar" att personen måste ha rökt eller är ryggradslös.

Man får tycka gräsrökning är bra eller dåligt. Bara man inte blir absolut i sina åsikter och vägrar uppbringa förståelse för hur andra kanske ser på saken annorlunda.

Min åsikt ovan blir väl visserligen också en exakt sådan åsikt som jag argumenterar emot. Hm... =) Det hela blir rörigt om man funderar för mycket. Personligen tyckte jag inte nyheten var så konstig (såg dock inte filmen, så får väl lägga in en brasklapp där)

En seriösare fråga:
Vad har t.ex. sponsrade skidåkare för andra moraliska skyldigheter? I t.ex. val av sponsorer? Jag menar det finns ju ett gäng företag där ute, som sponsrar skidåkare, som, enligt mig, har ganska lattjo saker för sig. Både miljömässigt och t.ex. i sexismens trevliga tecken. (dock inte olagliga i Sverige som Tanners nya giv är)

Men hur långt sträcker sig skyldigheter?

(Har en gammal text i ämnet någonstans, funderat lite över det förr så att säga. Blev nyfiken. hm...kanske ska rota fram den texten.)

Senast ändrad:

Jarle

Aktiv medlem
Gazza1 sa:
@Jarle
Jag måste säga att jag börjar uppfatta dig som något av ett troll. Jag försökte lira med ett tag men känner inte att det ger något att svara på dina inlägg. Du har inte riktigt påvisat någon ståndpunkt själv utan precis som vanligt dissikerar du inlägg och ställer frågeställingar som är så filosofiska och flummiga att jag har svårt att ta dem på allvar.

Du är säkert en fri själ och vi befinner oss troligtvis på två skilda delar av åsiktsbarometern (svårt att avgöra dock, med tanke på avsaknad av ståndpunkt)

Alla har ett ansvar i samhället på ett eller annat sätt. Det är i mina ögon naivt att tro att alla bara kan göra som de vill utan att det medför konsekver på ett eller annat sätt. Är du inte av den uppfattningen så platsar du nog tyvärr in i en majoritet av den ryggradslösa svenska samhället där civil kurage i bästa fall är ett utvattnat uttryck.

Nu är jag väl medveten att du kan ha en fest med mitt inlägg. Jag skulle kunna utveckla och förtydliga ytterligare men jag låter bli. Här har du ett val, att välja att inte missförstå. Det finns nog i det jag skrivit för dig att göra det valet.

Weed is bad, Mkay?
Vissa kommer förstå det, andra inte så mycket :)
Varför ta upp diskussion kring moral om du inte tar filosofi på allvar?
trollface.jpg

Skämt åsido, min ståndpunkt har jag inte varit speciellt explicit med då den varit av mindre relevans men eftersom den nu efterfrågas så anser jag att medias uppgift är att rapportera verkligheten, så som verkligheten förhåller sig, eller åtminstone så gott som de kan. I detta fallet gällde det en åkares nya sponsor, det kan mycket väl ha varit klumpigt att inkludera en reklamvideo (om det nu var det, kollade inte på den) men rapporteringen i övrigt är bara en rapportering. Medias nyhetsrapporteringar bör enligt mig vara neutrala för att på enklast sätt förhålla sig till det jag skrev tidigare.

Alla kan definitivt inte göra som de vill, dagens samhälle är ett tydligt resultat av vad som händer när ett fåtal gör som de vill, tänk om alla miljarder människor betedde sig på liknande vis.

I vissa delstater i USA finns det inga som helst konsekvenser, utöver de fysiska, med att röka cannabis. I Sverige är det framför allt rättssystemet som skapar konsekvenserna (kan givetvis redogöra för detta om så önskas och nej jag syftar inte på pengarna till yrkeskriminella som håller på med annat fuffens, jag är fortfarande inte för en legalisering) och dessa är större än vad de behöver vara, eller ens borde vara. Dagens narkotikapolitik är ytterst godtycklig.

Det kanske dessutom finns fler människor med samma inställningen till hela gräsgrejen som du. Rapporterar FR om TH's nya sponsor kanske dessa individer bojkottar TH-relaterade företag och således har FR's rapportering helt plötsligt gjort något bra?

Så, vad var det egentligen som var moraliskt förkastligt? Dessa är de alternativ jag har kommit fram till - och då har jag läst minst lika välvilligt som jag föreställer mig att heliga Birgitta hade gjort.
Alt. 1 - TH röker gräs (vilket alla visste redan)?
Alt. 2 - FR's rapportering om TH's nya kontrakt med firma som tillverkar rökdon (med eventuellt klumpigt inbäddade video)?
Alt. 3 - Gräs i sig självt?
Alt.. 4 - Sveriges normer/narkotikapolitik?

PS. Du uttalar dig om andra människors sinnesstämningar igen.
PS. 2. Ad hominem är fortfarande klassat som fallasi.

Senast ändrad:

janne73

Medlem
Cred till simon_tjernstrom för omvärdering avseende reklam för tveksamt ändamål. Snyggt agerat! (För min del hade själva artikeln kunnat ligga kvar, minus reklamsnutten.)

Intressant att läsa lite förstahands info från FWT från Reine. Både förvånad och samtidigt inte förvånad. En intressant jämförelse från MTB DH; visserligen var det för hundra år sen, men jag såg världseliten röka på rejält kvällen (snarare sent in på natten) innan VM-finalen, men med den stora skillnaden att fransmännen var de seriösa...

Förresten har jag på nära håll sett hur "bra" omdöme en del kan få efter att nån rökt gräs på ett stort (jättestort) berg i Frankrike. Självklart hade alkohol varit lika dåligt.

Senast ändrad:

MedlemJapaner

Aktiv medlem
Inga fördomar nu, men trådskaparen framstår väldigt mycket som en vit medelålders svensk kränkt man med fokus på de stora problemen i världen.

Senast ändrad:

liedholm

Ny medlem
MedlemJapaner sa:
Inga fördomar nu, men trådskaparen framstår väldigt mycket som en vit medelålders svensk kränkt man med fokus på de stora problemen i världen.
Och med den kommentaren tillför du exakt vad till världen? Menar du att droger inte ställer till med några problem?
Menar du att Freeride ska göra reklam för användande av droger som är illegala i Sverige?
Varför blandar du in medfödda, icke påverkbara attribut hos trådstartaren? Det kallas rasism och har definitivt aldrig tillfört något positivt. Hade det varit skillnad för dig om TS visar sig vara en svart kvinna från Djibouti?

Så många frågor, som jag hoppas att du besvarar.

snorkel

Aktiv medlem
Hade missat Lindsey Vonns bodypaint om jag inte läst tråden. Vill hon plåtas i bodypaint så är det självklart hennas val. :D Att FR inte tar upp det men genast hoppar på drogpromotion är symptomatiskt för nutiden. Nymoralismen och kulturrelativismen firar nya höjdpunkter.

kappakomplett

Aktiv medlem
snorkel sa:
Hade missat Lindsey Vonns bodypaint om jag inte läst tråden. Vill hon plåtas i bodypaint så är det självklart hennas val. :D Att FR inte tar upp det men genast hoppar på drogpromotion är symptomatiskt för nutiden. Nymoralismen och kulturrelativismen firar nya höjdpunkter.
Tiger bytte upp sig, ett tag...

DrPepper

Medlem
Ok, bara för att balansera upp det hela lite grann och se det från ett annat håll. Så
@Gazza1 tycker det är djupt problematiskt med sponsring där åkaren förknippas med en substans, här cannabis, som anses skadlig för hälsan. Fine.

Hursomhelst, jag undrar nu om trådskaparen har liknande problem med att väldigt många åkare sponsras av energidrycker såsom red bull och monster? Socker är ju inte direkt hälsosamt, med starka kopplingar till allsköns åkommor som diabetes typ 2, övervikt, hjärt- och kärlsjukdomar, leverskador, etc etc. Är det något du tycker är förenligt med skidåkning? Visst, sannolikt innebär det en större omedelbar risk att ta det rätt tvivelaktiga beslutet att åka utför branta berg pårökt, än att göra detsamma med en red bull innanför västen. Men det är nog rimligt att anta att socker sammantaget ligger bakom långt mer negativa hälsoeffekter än cannabis.

Man bör vara konsekvent i sin substanspanik :)

Geggamoja

Ny medlem
Den här tråden får mig att tänka på 80-talets moralpanik angående hårdrock och WASP etc. Hårdrock var vidrig musik som inte förde något gott med sig, remember? Folk kom runt på skolorna och föreläste om de hemska konsekvenser hårdrocken hade på ungdomen. Det var tider det, och den tiden är uppenbarligen inte förbi. :D

pickpack

Ny medlem
Bertan sa:
MedlemJapaner sa:
+1
Well. Och här har vi ett gäng andra kränkta, vita svenska män bekymrade även de om andra, stora problem i världen. Åldern... hmm. Kanske strax under medelålder? Önskar de var yngre?

Det är finare med argument än med påhopp och härskartekniker!
.pp

Gazza1

Aktiv medlem

@DrPepper
Det där inlägget tänker jag inte ens bevärdiga med ett svar

Jag blir imponerad hur några kommer fram till slutsatsen "kränkt medelålders vit man"
Känns inte som att man direkt läst vad jag har skrivit. Borde inte komma fram till den slutsatsen då. Avser inte att kommentera detta något mer än så heller då det är irrelevant för tråden utan något jag bara reagerat på.

Jarle

Aktiv medlem
Jag är fortfarande fundersam över vad det egentligen är vi diskuterar :/

Synd att tråden dog, jag gillade den.

snorkel

Aktiv medlem
Geggamoja sa:
Den här tråden får mig att tänka på 80-talets moralpanik angående hårdrock och WASP etc. Hårdrock var vidrig musik som inte förde något gott med sig, remember? Folk kom runt på skolorna och föreläste om de hemska konsekvenser hårdrocken hade på ungdomen. Det var tider det, och den tiden är uppenbarligen inte förbi. :D
Nä, just det, nu är det gangsta-rap med tillhörande gangsters i förorten, eller inte längre bara i förorten. En, i mitt tycke, klar försämring.

la_grave

Aktiv medlem
Gazza1 sa:
Jag måste säga att jag blev negativt överraskad och enormt besviken på redaktionen på Freeride denna morgon.
Att Tanner Hall röker gräs som en borstbindare är hans eget vall.
Är du snut eller? Du kan dra åt h-e. Att du har vänner som inte har impulskontroll betyder inte att resten av världen ska behöva lida pga deras tillkortakommanden. Du är en patetisk moralist som hör hemma i Gulag.

https://www.facebook.com/Glädjedödarna-en-bok-om-förmynderi-203900569647490/

la_grave

Aktiv medlem
Eric_W sa:
Även om det är tufft att vara "journalist", så skadar det inte att se sig själv utifrån i bland. Freeride.se är i grunden ett forum och en platform för sveriges skidåkaren, unga som gamla. Ett forum där yngre åkare kan bli inspirerade, få hjälp och interagera med sina idoler. Ett forum där äldre "gubbar" kan få nörda loss. Vi är alla tacksamma för det. Men faktum kvarstår: ni (och vi) har ett ansvar. Man kan välja att ha lite karaktär, ta ställning och vara förbilder. Eller så kan man bli som expressen och skriva artiklar om "den här personen rökte upp en hel pjäxa, du kommer inte tro vad som hände sen".
BS. De enda som har ansvar för minderåriga är deras föräldrar. Men det är klart, de flesta föräldrar är ju mer eller mindre rikspuckon och tycker väl att det är bekvämt att skylla sina egna tillkortakommanden på staten, samhället eller "systemet" (inte "bolaget" alltså).

la_grave

Aktiv medlem
Gazza1 sa:
Summa sumarum. Lagligt eller ej så är det atleternas skyldighet moraliskt sett. Vare sig de vill vara förebilder eller inte. Sponsorerna borde öka på trycket kring detta.

Cred till Reine med att ta sitt ansvar!
Det är väl utmärkt att dessa kändisar och förebilder avdramatiserar bruk av cannabis (och säkert massa andra saker) och visar för svenska ungdomar att informationen de tvingas ta del av i skolan saknar all evidens och att det går alldeles utmärkt att vara en fungerande vuxen även om man är hög titt som tätt. Utmärkt att de tar sitt moraliska ansvar och vederlägger felaktig information alltså!

la_grave

Aktiv medlem
Gazza1 sa:
@Jarle
Jag måste säga att jag börjar uppfatta dig som något av ett troll. Jag försökte lira med ett tag men känner inte att det ger något att svara på dina inlägg. Du har inte riktigt påvisat någon ståndpunkt själv utan precis som vanligt dissikerar du inlägg och ställer frågeställingar som är så filosofiska och flummiga att jag har svårt att ta dem på allvar.
Ovanstående säger allt om dagisnivån på dina resonemang kring moral.

Alla har ett ansvar i samhället på ett eller annat sätt.
Eeh, nej. Vad baserar den sortens oerhört långtgående axiom på?

Är du inte av den uppfattningen så platsar du nog tyvärr in i en majoritet av den ryggradslösa svenska samhället där civil kurage i bästa fall är ett utvattnat uttryck.
Du visar inte minsta civilkurage. Civilkurage är att gå mot huvudfårans uppfattning OCH har rätt. Jarle har alltså civilkurage. Du däremot hade i en annan tid trivts utmärkt på partidagarna i Nürnberg.

Inte lika dåligt som din hemkokta moralism.

janne73

Medlem
Känns ju onödigt att ni hackar så på varandra...
Måste väl kunna diskutera på en vettig nivå även om man har olika uppfattningar i sak?

Bara som jämförelse, för er som faktiskt såg Freeride's artikel innan den togs bort, så har Åka Skidor denna:

http://www.akaskidor.se/artiklar/vi...d-oss-fran-tanner-halls-intervju-i-high-times

...den är kanske i andra änden av spektrumet.

Det både gazza1 och jag själv mest ogillade var att Freeride promotade och hostade en ren reklamfilm - för något som jag inte tycker har med skidåkning att göra. Och som jag förstod det var det därför den plockades bort...

Topp