Freestyle/Freeride Longboard

NvvK

Ny medlem
Hej freeride! Jag har tänkt köpa en ny longboard till våren/sommaren, jag har tänkt mig en longboard som fungerar för freeride sliding, backar men inte extrem downhill och freestyle! Problemet verkar vara freestyle delen, jag skulle nämligen vilja ha en longboard med twin tip eller vad man kallar det inom longboard världen, alltså pop i både nose och tail. Jag har kollat runt en hel del men verkar inte hitta något som jag tycker om, grejen är att det finns många longboards som ser ut på det här viset men ganska få är böjda fram och bak OCH går ut en bit från truckarna så man kan "poppa" ordentligt! Apex diamond drop ser ut så som jag tänkt mig men det ända man hör är att den är alldeles för dyr och det finns bättre, några förslag? Tack på förhand! :)

linder

Aktiv medlem
Kolla in Slipstream Platypus / Raccon!

känns inte det som rätt grej så tycker jag du borde gå på en techslide bräda om du vill ha mer åt skatehållet typ Rayne Renegade / Loaded kanthaka

Kika in denna tråden för mer info om det senare tipset https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=87997

NvvK

Ny medlem
Super bra tips linder och fforslund, dom första slipstream ser ut att vara åt rätt håll! Om du har mer förslag på brädor åt det hållet med lite längre eller större kick (eller hur man nu ska se det) så vore jag super tacksam!

linder

Aktiv medlem
Nilsvk sa:
Super bra tips linder och fforslund, dom första slipstream ser ut att vara åt rätt håll! Om du har mer förslag på brädor åt det hållet med lite längre eller större kick (eller hur man nu ska se det) så vore jag super tacksam!
Vi lägger till Early Noodle, Rayne Renegade/Phantom i skate kategorin samt Longboard larry dk peguin, Rayne supreme/rival till longboard decksen. Har du inte bråttom så har dranglongboards jävligt sjysta brädor :)

NvvK

Ny medlem
Jag tror jag har bestämt mig för en Rayne supreme, några tips för vad jag borde köpa för hjul, truckar och kullager? Och samt vart jag kan beställa den för så bra pris som möjligt? :)

NvvK

Ny medlem
Eller nu när jag tänker på det så är supreme väldigt lång, men det såg ut som den hade större kicks än rival, stämmer det? Isåfall vilken rekommenderar ni?

NvvK

Ny medlem
Okej har bestämt mig för Rival, nu kan ni gärna få komma med tipps på delar och vart jag kan köpa den för ett bra pris :)

jockesoder

Ny medlem
Jag har haft en dropcarve och den har fått gå just för att den inte är lämplig till freeride (dock inte den årsmodellen). På tok för flexig i min mening, Landyachtz har en drös bättre brädor om man vill kunna stå på lite och du kan leva utan tail kicker. Ska man köra Landy bräda så rekommenderar jag att plocka med Bear truckar, slår paris, randall osv alla dagar i veckan.

Switchblade, beartruckar och Zombies på 82/80a är en sjukt sweet setup för freeride slideing

Senast ändrad:

NvvK

Ny medlem
Tack ännu en gång för svar! Har ni några tips på delar till Rival, är själv inte så bra på att avgöra när jag bläddrar bland olika modeller och märken på hjul, truckar, kullager med mera ;)

linder

Aktiv medlem
Jag skulle hellre köpt från lifeonaboard / sublimeboards / mrboard än top12 just för att jag inte gillar att top12 är en halvdan butik.

Hade köpt med Caliber 50 (eller ronins cast fast finns inte i sverige än) , hjul typ Otang Moronga, Volante Checkers eller Abec 11 Classic freerides centerset

Kullager skitsamma

Grip är personligt men grov grip om det är mycket freeride/slides och vanlig grip om det är mer fliptricks och cruise.

Har kört både supremen och rivalen med både grov och vanlig grip och det är najs både och :D

NvvK

Ny medlem
Dem erbjuder inte montering för orangatang morunga, däremot för 4president och stimulus, fungerar någon av dem lika bra eller borde jag leta någon annan stans där jag kan köpa morunga? Eller borde jag överväga att skruva ihop allt själv? :)

Spangel

Medlem
vadå inte montering? Jag gillar inte hjulet och tycker egentligen du ska välja nåt annat, men det är klart de kan montera dem.

Spangel

Medlem
Skicka ett mail till dem, eller köp delarna för sig och skriv i meddelanderutan att du vill ha den monterad.

linder

Aktiv medlem
maila eller ring , albin är as trevlig så det löser sig alltid :)

NvvK

Ny medlem
Okej tack för all bra hjälp, tar nog och snackar med Albin ;) Men du skulle alltså anse att moronga är bra hjul för den här brädan? :)

NvvK

Ny medlem
Vad jag har förstått så är både stimulus och moronga avsedda för freeride/slide, grejen är att moronga bara har 35mm kontaktyta vilket känns ganska litet? Medans stimulus har 42mm, jag är som ni kanske har märkt inte super bra på det här men betyder inte det att stimulus är lite mer stabil när man kör aningen fortare downhill, jag har som sagt inte tänkt nå några super hastigheter men longboards är ju trots allt till för att åka nedför med (hehe), ge gärna respons och kom med hur många förslag på hjul som helst :)

Spangel

Medlem
jag tyckte baluts var jätteosköna, och moronga är ju typ samma hjul så lär ju också vara oskönt. Jag tyckte det var alldeles för smalt. Stimulus 80a orangea är nice. Abec11 Grippins 81a är de skönaste hjulen jag åkt på.

NvvK

Ny medlem
Ok då blir det alltså rayne rival, caliber 50 och orangatang stimulus 80a, önska mig lycka till :)

linder

Aktiv medlem
Ostabilt blir det ju inte, det släpper bara lättare.

Största skillnaden är ju att Moronga/Baluts är centerset precis som grippins som spangel nämner vilket gör att hjulen inte konas / går att undvika koning ;)

Spangel

Medlem
Största skillnaden är att Moronga/Baluts är alldeles för smala

linder

Aktiv medlem
Volante Checkers har en contactpatch på 33.5 och Abec11 freerides 36 samt metro motions ligger på 38mm ... Så för smalt är bara fel att säga, allt handlar om hur brant och fort man kör.

Smala hjul äger för att lära sig med samt om man inte har lika branta backar så slipper det bromsa upp all fart :)

Spangel

Medlem
Jag tycker de är alldeles för smala för att åka på - oavsett fart. Fruktansvärda att göra standies o variationer av det på.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp