Friåkning som går illa (Lavin)

Magido

Ny medlem
Ett klipp som säkert många av er redan sett.. Men det skadar absolut inte att se igen.
En tur i Alperna förra året som slutade illa, men kunde slutat i katastrof...

Rätt utrustning och en snabbtänkt kille...

Jag vet att misstag görs i filmen, men vem tänker egentligen helt rationellt i en sådan situation?

Torio

Ny medlem
Skadar inte att se igen men jag undrar hur noggrant du egentligen har sett filmen...

"Rätt utrustning"? - Enbart en enda person, den begravda, i gruppen har transceiver på sig...
"Misstag görs" - Ja det stämmer, dock görs inte mycket rätt, och man kan absolut inte skylla det på situationen. Felen görs långt innan lavinen släpper.

Otroligt skrämmande video. Men dock inte lika skrämmande som kommentarsfältet under...

Senast ändrad:

Magido

Ny medlem
Torio sa:
Skadar inte att se igen men jag undrar hur noggrant du egentligen har sett filmen...

"Rätt utrustning"? - Enbart en enda person, den begravda, i gruppen har transceiver på sig...
"Misstag görs" - Ja det stämmer, dock görs inte mycket rätt, och man kan absolut inte skylla det på situationen. Felen görs långt innan lavinen släpper.

Otroligt skrämmande video. Men dock inte lika skrämmande som kommentarsfältet under...
Jag väljer att inte hålla med dig här.
Vad för utrustning killen som blev fastklämd hade kan jag inte uttala mig om..

Men han som har kameran på sig har ju både sändare, sond och spade (Eller åtminstone hade killen vid sidan en sändare)

Nu hittades ju killen under snön tack vare att hans stav stack upp ur snön..
Killen berättade ju själv att hans sista rörelse var att försöka hålla staven så högt upp han kunde...

Kameramannen räddade killens liv, och under omständigheterna tycker jag han hanterade det bra... Kolla bara hur han beter sig jämfört med han som bara står och tittar...

Var det ett skolboksexemplar? Nej verkligen inte!
Var det lyckat i slutändan? Ohja

Bara spaden var ju ovärderlig.. Dom hade aldrig kunnat gräva fram honom med bara händerna så fort.. Det hade tagit många minuter extra. Om det ens hade varit helt möjligt..

KaitsuH

Aktiv medlem
De där killar borde absolut ta nån snösäkerhetskurs! Fan i helvete! Hur många fel kan ni hitta i en 5 minuters film? Nån av dem ska dö snart som helvete, om de fortsätter att åka så som i filmen.

Senast ändrad:

ederedler

Medlem
Vägval, följer en flackare rygg för att sen vika ner på den brantare läsidan där det släpper direkt.

Åker tre samtidigt i branten.

Utrustning? Ingen ryggsäck på kompisen, bara filmaren har med spade o sond. Tranciver eller inte framgår väl inte av filmen men inget försök att söka med någon tranciever, går direkt på spaden innan polaren ser staven.

Grävmetodik. Sonderar inte för att kolla hur han ligger, gräver direkt. Gräver utan handskar. Bara en som kan gräva.

Största missen utan tvekan vägval, tydlig rygg och släpper strax nedan kanten där det borde samlats lite mer snö. Tydligt brantare, konvex. Gott om nysnö.

Torio

Ny medlem
Magido sa:
Jag väljer att inte hålla med dig här.
Vad för utrustning killen som blev fastklämd hade kan jag inte uttala mig om..

Men han som har kameran på sig har ju både sändare, sond och spade (Eller åtminstone hade killen vid sidan en sändare)

Nu hittades ju killen under snön tack vare att hans stav stack upp ur snön..
Killen berättade ju själv att hans sista rörelse var att försöka hålla staven så högt upp han kunde...

Kameramannen räddade killens liv, och under omständigheterna tycker jag han hanterade det bra... Kolla bara hur han beter sig jämfört med han som bara står och tittar...

Var det ett skolboksexemplar? Nej verkligen inte!
Var det lyckat i slutändan? Ohja

Bara spaden var ju ovärderlig.. Dom hade aldrig kunnat gräva fram honom med bara händerna så fort.. Det hade tagit många minuter extra. Om det ens hade varit helt möjligt..
Du kan så klart välja att inte hålla med, du har fortfarande fel. Eller du kan ju få peka på var i videon du ser en transceiver. Eller läsa berättelsen som är länkad i texten:
...
As the snow piled higher and higher, It became darker and darker until I was surrounded by an eerie black silence, broken only by the sound of my slow breathing and racing heartbeat.
“Okay” I thought to myself;
“You’re dead.”
I had a shovel and probe in my backpack and I was wearing a transceiver, however, the others were only carrying a shovel and probe.
...

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp