Friåkningspjäxor VS Alpinpjäxor

skeebum

Ny medlem
Det börjar nu komma flera friåkningspjäxor med "130-flex", som lovar vara lite biffigare.
Ex Fischer Ranger 130 eller Head Core 1.

Hur står sig en sådan pjäxa mot en riktig alpinpjäxa, ex Ross Hero World Cup 130, i pisten?
Förlorar de mycket prestanda med ett par hårda SL eller GS-skidor (gubbracing)?

Hur är vinkeln på skaftet? Upplever många friåkningspjäxor ganska raka i skaftet - med förlorat tyck på framdelen av skidan som följd.

Emmis

Aktiv medlem
jag har haft ett par technica cochise 105. Upplevde dem nog som lika mjuka som de head edge 95 jag hade tidigare o definitivt mjukare än de nordica Promachine 130 jag har nu. Detta högst oventenskapligt och enbart en känsla. Tycker ha läst mig till att flex också är högt ovetenskapligt o varierar mellan tillverkarna?
Nu är inte jag den som trycker på hårdast i pisten så inga problem för mig.

zzzchrille

Medlem
Hej,
Jag har en Lange RX 130 wide (friåkning) och en Lange RS 130 wide (pistracer). Dessa modeller är nog så snarlika man kan komma med avseende på din frågeställning. Men det skiljer ändå en del och jag upplever de olika:
- innerskon skiljer jättemycket. RS har ett hårdare skum
- manschetten (den övre delen av pjäxans skal) är i olika plastmaterial
- tådelen och eventuellt även häldelen är solid i RS men ”ihålig” i RX.

Tror alla dessa saker bidrar till att jag upplever RS som en hårdare, mindre flexig och tightare sko. RX är lösare trots 130 i flex. I övrigt är alla material och vinklar samma. Men en friåkningspjäxa i 130 ska kunna driva både GS och SL-skidor ganska bra. Dock vet jag inte hur en pjäxa i 130 med gåläge och andra komfortdetaljer hanterar styva och hårt drivna pistskidor, men troligtvis sämre. Om du märker av det är dock en annan sak.

Detta är min subjektiva upplevelse.

Hur andra fabrikat och modeller förhåller sig till varandra vet jag inte.

herrgard

Aktiv medlem
Om friåkningspjäxan har ett gåläge brukar det också göra att den känns lite mjukare och framförallt ger sämre stabilitet bakåt. Även att innerskon har flexzon i bak tycker jag gör att pjäxan känns mjukare.

tanndalenexperience

Aktiv medlem
Beroende på hur driven och kompetent åkare man är själv så lär graden av skillnad upplevas lite olika. Trots samma teoretiska flex på en friåkningspjäxa och en ren pistpjäxa så kommer det vara skillnader som märks, mindre skillnad med en köttigare och tyngre friåkningspjäxa vs en lättare friåknings-/toppturspjäxa där avsaknad av vikt lär påverka förmågan att kunna driva en tung pistskida.

Sen som du var inne på själv så kan det skilja i skaftvinkeln där du vanligtvis har mer framåtvinkel på en pistpjäxa vilket ger en förbättrad åkposition. Det är inte generellt så men vanligt att en pjäxa med gåläge har mindre framåtvinkel (beror på konstruktionen av gåläget) för att lösa behovet av ett vettigt gåläge, förmågan i gåläget att få så mycket ROM (range of motion) som möjligt bakåt är det som eftersträvas.

Har i flera år själv åkt pist med friåkningspjäxor, har nu i våren provat rena pistpjäxor med motsvarande flex (130) och kan inte påstå att flex och omslutning av foten är det som uppenbart gör skillnad. Det som gör en väldig stor skillnad i mitt fall är skillnaden i 2 graders framåtvinkel...det gör större skillnad än vad jag hade förväntat mig så blir svårt nu att gå tillbaks till friåkningspjäxorna (Tecnica Cochise 130).

Always-Sunny

Aktiv medlem
Får en känsla av att friåkningspjux har gått ifrån att vara väldigt lätta till att nu generellt biffa upp både innersko och skal. På en hel del av modellerna går det ju även att ställa skaftvinkeln. Som säkert nämns ovan, finns väl dock alltid/ofta ett litet glapp även när skaftet är låst i åk-läge

TopiNieminen

Aktiv medlem
De är lite som äpplen och päron faktiskt. Har ett par FR pjäxor på 140 i flex och ett par race på 160 som går att ställa ned på även på 140 samt 150, och de används vid olika sammanhang just pga. flexet.

Topp