Friåkningsutrustning för nybörjare?

Z

znyt

Guest
Nästa säsong blir det till alperna och åka skidor!
Tänkte skaffa lite grejor att åka på berget med..
har lite frågor jag behöver få svar på.
Har inte åkt friåkning innan men SKA lära mig att åka. Vilka skidor kan passa en nybörjare som mig? Är ca 185 cm lång. Har åkt pist i många år och har nu ett par völkl p60 slalom carver som är grymma i pisten. de byter jag inte bort utan jag vill ha en skida som enbart är anpassad för att åka puder. Nån som kan ge lite tips på vad man ska tänka på när man väljer skida?

MnO

Aktiv medlem
Det känns som att ämnet har varit uppe några gånger förut, men men...

Välj en ca 100mm bred (under foten), relativt mjuk och inte för kort skida. Det känns som lite överladd att välja en ren puderskida redan från början. Iom att du inte har några "vanliga" bredlagg ännu måste den nya skidan fungera som allmountainskida också. Du kommer att utveckla din friåkning även dagar då pudret inte ligger nyfallet och djupt.

Skidor med midja uppemot 110mm och däröver går bort tycker jag om du bara ska ha ett par skidor (p60 i all ära, men i offpistsammanhang i alperna bortser jag från den). De modeller som dyker upp först i mitt huvud är Fischer Watea (192cm) eller Prohete (190), Salomon GUN Lab (188) och liknande. Det är skidor som känns lätta på snön och som är lättmanövrerade för sin storlek. Längden i sig kan kanske verka skrämmande om du är inåkt på ett par 165cm:s P60, men jag har uppfattningen att en 190cm skida snarare underlättar för en sämre åkare jämfört med en 180cm i samma modell så länge det handlar om mjuka modeller. Längden gör att det blir lättare att hitta rätt position på skidorna och du kommer att våga släppa iväg skidorna på ett bättre sätt. Trenden inom breda friåkningsskidor går nästa år mot längre och större skidor överlag och det känns som ett efterlängtat trendbrott.

Alternativ 2 är att välja två par skidor i form av en allroundskida och en ren puderskida. Allroundskidan ska vara 90-100mm bred och något mer pistorienterad än ovanstående nämnda modeller. Völkl Mantra är urtypen tillsammans med Dynastar ProRider och Stöckli DP. Den skidan kommer att bli en kraftfull kamrat de allra flesta dagarna under en vinter. Nysnödagarna blir dock en sådan skida lite för smal och kanske också lite för stum, beroende på vikt och teknik. Då plockar du fram puderskidan ur garderoben. Midja nära eller över 110mm och väl tilltagen längd gäller. Nästa vinter händer mycket intressant på den delen av marknaden. Nya Big Daddy, Sumo 190 osv. Av årets modeller är Big Daddy, Völkl Sanouk, K2 Made'n AK eller kanske rent av custommärken några tänkbara alternativ. För en skida av den här typen kan man helt bortse från allroundegenskaper. Dess enda uppgift är att göra de allra bästa dagarna så bra som möjligt. Det kan tyckas onödigt att ha ett par rena puderskidor, men går man och väntar en hel vinter på bra puderförhållanden är det värt mycket att verkligen ha optimerade grejor när de få dagarna väl kommer.

Är budgeten begränsad finns det en hel del begagnade grejor att hitta om man letar lite. Fischer Big Stix 106 tex kostar inte mycket och är ett bra val för en offpistnybörjare. En uppenbar fälla som du ska undvika är att handla ett par 90mm:s twintips i längd runt 180 för att använda som enda skida. Då tappar du väldigt mycket goda offpistegenskaper till förmån för inträdesbiljetten till parken. Vill du jibba lite då och då ersätter du allroundskida i Alternativ 2 ovan med en sådan twintip, men ensamt fungerar den dåligt för den som satsar på offpiståkningen.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp