Har inte monterat något ex på en fysisk skida än, vi har den på jobb (samt Vipec och i princip alla andra värdiga tech bindningar) och jag har pillat lite på den. Känns sjukt stabil och väl genomtänkt, verkligen en "kingpin-dödare" med tanke på att vikten ligger 200 gram lägre per bindning jämfört med kingpin.
En äkta elastisk tådel med ställbart utlösningsvärde är verkligen en så jävla stort steg framåt och kommer sätta press på både Marker och Dynafit att faktiskt göra något åt deras tådelar (främst marker som har noll elasticitet) som i bästa fall kan anses ha lite "spelmån" men knappast någon elasticitet att jämföra mot en alpinbindning.
Är sugen på att byta från mina "gamla" radical FT12 men alla inserts jag monterat i alla lagg håller mig tillbaks lite.. Har ju lovat mig själv att inte köpa några nya prylar i vinter, får se hur fan det går med den saken.
@Hasse_Lindborg:
Beror lite på användningsområdet och framförallt vilken pjäxa du åker i idag, en mer renodlad toppturssko som TLT 7, Backland mfl. har inte en hälklack som är tillräckligt djup för att lira bra med Tecton. Men åker du på S-Lab MTN, Tecnica, Quest-serien, Pinnacle eller liknande finns ingen anledning att inte köra Tecton över Vipec.