Fryser om händerna

MajaKr

Ny medlem
Fryser om händerna
Som rubriken lyder så fryser jag så fruktansvärt mycket om händerna (och fötter) på vintern är så illa så de blir vita och tappar känseln i vissa fall.. Är det någon som har något tipps på supervantar eller något att ha under? Ska in på min tredje säsongsanställning nu och haft hestravantar innan. :)

xQubeZ

Aktiv medlem
Fryser om händerna
Testat Hestras ”insulated liner” tillsammans med ett par tunna merinoull handskar innanför den tjocka vanten? Själv kört med wool linern och tunna merinoull under och då ofta tyckt det blivit för varmt istället om det inte vart -10 eller kallare.

Ifall du är skeptiskt till det tycker jag att Black Diamond Guide gloves verkar väldigt bra. Primaloft fodring bland annat hintar om att de bör vara väldigt varma. Inte testad dem själv men alla andra produkter jag har ifrån Black Diamond är jag väldigt nöjd med.

MissZ

Medlem
Fryser om händerna
Vilka av Hestras? Jag har deras Heli ski-ngt. Suveräna! De har ju även extra liners att köpa att ha på underst. Jag har en stlk större också än jag normalt har för att få mer luftspalt.

MajaKr

Ny medlem
Fryser om händerna
Vet inte vad de heter men är ju sånna med en innerdel man kan ta ut om den tex är blöt och så är pekfingret för sig själv. Har testat med sånna tunna wool linern men tycker nästan att det blir värre för då kan inte fingrarna värma varandra.. Gjorde en liten googling och verkar som om de hestravatara vi får heter Hestra - Army Leather Heli Sk

MissZ

Medlem
Fryser om händerna
Det är dom Hestra jag har. Finns ju som finger, pekfinger och tumvante. Jag har fingervantarna i en för stor storlek.

Pillard

Aktiv medlem
Fryser om händerna
Jag är sjukligt frusen men när det kommer till fingrarna så finns det en fantastisk lösning https://hestragloves.com/sport/en/gloves/outdoor/35111-pull-over-mitt/280560/ med en rejäl ulliner innanför. Jag har en hemmastickad liner men det finns ullfrotté som är sjukt varmt. Nu har jag de senaste åren bara kört på vanliga Heli handsken men är det riktigt kallt slår inget tumvante-skalet med rejäl innanför.

När det gäller fötterna, Thermic batterivärmare i kombination med Intuition liner. Helt fantastiskt och har man med laddaren till lunchen så kan man köra full effekt hela dan :)

MajaKr

Ny medlem
Fryser om händerna
Pillard sa:
Jag är sjukligt frusen men när det kommer till fingrarna så finns det en fantastisk lösning https://hestragloves.com/sport/en/gloves/outdoor/35111-pull-over-mitt/280560/ med en rejäl ulliner innanför. Jag har en hemmastickad liner men det finns ullfrotté som är sjukt varmt. Nu har jag de senaste åren bara kört på vanliga Heli handsken men är det riktigt kallt slår inget tumvante-skalet med rejäl innanför.

När det gäller fötterna, Thermic batterivärmare i kombination med Intuition liner. Helt fantastiskt och har man med laddaren till lunchen så kan man köra full effekt hela dan :)
Ska man alltså ha dessa utanför de vanliga vantarna? Låter iaf som en väldigt bra lösning! Med ulliner vad menar du då?
Jag har ett par värmesulor i pjäxorna som jag tycker funkar rätt bra men jobbar ibland med skor och ibland med pjäxor så hinner inte alltid byta plats på sulorna.. har kört på sånna engångs tåvärmare när det varit riktigt kyligt och många strumpbyten under dagen!

Pillard

Aktiv medlem
Fryser om händerna

KaitsuH

Aktiv medlem
Fryser om händerna
Det är ofta så, att folk som har ett lågt blodtryck fryser mycket lätt. Jag har ett jätte högt blodtryck och fryser aldrig. Kanske värt att äta mera salt och fläsk och supa litet mera.

Xavier

Aktiv medlem
Fryser om händerna
MissZ sa:
Det är dom Hestra jag har. Finns ju som finger, pekfinger och tumvante. Jag har fingervantarna i en för stor storlek.
Är inte helt med på din setup men fattar det som att du har en ytterhandske med separat tumme och pekfinger men att övriga tre samsas i en del? Och sedan är din tunna liner i en för stor storlek? Som övriga är inne på så är nog flera lager det optimala. Dock så tror jag inte just den innersta handsken ska vara oversize, värmer nog sämre då. Viktigt att den ändå inte är tight då det blir sämre blodflöde.

Så som du beskriver dina händer (vita, tappar känsel) har du sannolikt redan ganska ordentliga köldskador. Dessa kommer inte bli så värst mycket bättre men viktigt att de inte blir kalla igen får då blir de ännu sämre. Kan vara så att enda lösningen är sådana där batterivärmda saker.

Ett problem med de flesta av Hestras handskar är ju att de trots priset sällan är vattentäta utan bara vattenresistenta och de gånger de är vattentäta så är de inte vattentäta på handflatesidan. Väta kyler enormt mycket. Ska det nu läggas ut pengar hade jag satsat på ett vattentätt ytterskal från någon annan tillverkare.

Bland de varmaste ullhandskarna jag haft är försvarets tumvantar. Kan vara svåra att få tag på civilt dock då det är en ensam pensionerad kvinna som står för hela produktionen.

Finns ju dunfyllda handskar/liners också men aldrig testat sådana så vet inte hur bra de är om man nu faktiskt måste jobba med händerna också.

Senast ändrad:

Pillard

Aktiv medlem
Fryser om händerna
Xavier sa:
Ett problem med de flesta av Hestras handskar är ju att de trots priset sällan är vattentäta utan bara vattenresistenta och de gånger de är vattentäta så är de inte vattentäta på handflatesidan. Väta kyler enormt mycket. Ska det nu läggas ut pengar hade jag satsat på ett vattentätt ytterskal från någon annan tillverkare.
.
Fast när det är så kallt att det blir ett problem med frusna händer så brukar inte väta vara ett problem. Det har iaf inte jag upplevt. Se dock till att du har foder av riktigt ull. Ull vämer även när det är fuktigt.

Xavier

Aktiv medlem
Fryser om händerna
Pillard sa:
Xavier sa:
.
Fast när det är så kallt att det blir ett problem med frusna händer så brukar inte väta vara ett problem. Det har iaf inte jag upplevt. Se dock till att du har foder av riktigt ull. Ull vämer även när det är fuktigt.
Det är riktigt att våt ull värmer bättre än våt syntet och våt syntet värmer bättre än vått dun. Men torr ull värmer bättre än våt ull då vattens specifika värmekapacitet är lite drygt 4 gånger luftens.

Som jag skrev så har trådskaparen sannolikt redan köldskador vilket gör att denne fryser redan vid temperaturer som du upplever som problemfria.

Som du kanske märkt så blir snö till vatten när den smälter, exempelvis i kontakt med en handske. Våta plagg blir kalla. Den normala pedagogiska triangeln man normalt lär ut för att undvika köldskador är att hålla sig varm-torr-mätt. Eventuellt tillägg som går att göra är att för att optimera de värmehållande egenskaperna så skall vindskydd/vindtätt ytterskal nyttjas och därinunder ska det vara torrt som fnöske och sedan ska det finnas energi i kaminen (läs mat i magen).

Fryser om händerna
Jag kan rekomendera Pow, ett kanadensiskt märke med superkvalité. Är toknöjd med mina, värsta dagarna brukar jag även ha med några värmekuddar för pauserna. Fötterna är svårare, för mig handlar det om cirkulation, knäpper upp pjäxorna när tillfälle ges och försöker röra så mycket på dom som möjligt. Som Xavier skriver : Rikligt med energi. Termos kan vara värt att släpa runt på när det är bitigt.

Fatboy

Aktiv medlem
Fryser om händerna
Jag har kört Outdoor Research Gore- tex skal av tumvante modell med hemgjorda lovikavantar. Det var omöjligt att frysa om händerna då.

Senast ändrad:

Karlstad

Medlem
Fryser om händerna
Åker sällan skidor när det är aprövskallt men har dessa på skoterturer.
Har aldrig upplevt något varmare med ett fantastiskt grepp. Har inte provat med skidorna men kanske är lite väl klumpiga.
Finns även som fingerhandskar.

LottaRol

Ny medlem
Fryser om händerna
Som rubriken lyder så fryser jag så fruktansvärt mycket om händerna (och fötter) på vintern är så illa så de blir vita och tappar känseln i vissa fall.. Är det någon som har något tipps på supervantar eller något att ha under? Ska in på min tredje säsongsanställning nu och haft hestravantar innan. :)
Är väldigt nyfiken, lyckades du hitta några handskar som funkar? Jag har också problem med vita fingrar (och fötter), det är förjäkligt när man älskar att åka skidor! Jag får det året runt, särskilt när det är kombinationen fuktigt och kallt. Har kört med värmekuddar i flera år och även nitroglycerinsalva men får för ont i huvudet av salvan så jag vill undvika att använda den. Har tänkt köpa elvantar i år men vet inte vilka jag ska satsa på. Egentligen behöver jag fingervantar, som kan funka till cykling också men vet ju samtidigt att det brukar vara bäst med tumhandskar, så fingrarna kan värma varandra. De jag har funderat på att köpa är antingen Hestra Power Heater eller Therm-ic ultra heat gloves. Hestra är ju dyrare men är de bättre? Eller har du hittat någon annan som funkar bra? Jag litar bara på andra som också har problem med vita fingrar, det går inte att förstå problemet annars :)

Eskas

Aktiv medlem
Fryser om händerna
Är väldigt nyfiken, lyckades du hitta några handskar som funkar? Jag har också problem med vita fingrar (och fötter), det är förjäkligt när man älskar att åka skidor! Jag får det året runt, särskilt när det är kombinationen fuktigt och kallt. Har kört med värmekuddar i flera år och även nitroglycerinsalva men får för ont i huvudet av salvan så jag vill undvika att använda den. Har tänkt köpa elvantar i år men vet inte vilka jag ska satsa på. Egentligen behöver jag fingervantar, som kan funka till cykling också men vet ju samtidigt att det brukar vara bäst med tumhandskar, så fingrarna kan värma varandra. De jag har funderat på att köpa är antingen Hestra Power Heater eller Therm-ic ultra heat gloves. Hestra är ju dyrare men är de bättre? Eller har du hittat någon annan som funkar bra? Jag litar bara på andra som också har problem med vita fingrar, det går inte att förstå problemet annars :)
Om det är fingermodellen av Hestra och Therm-ic då funderar mellan så skulle jag välja Hestras. Hållbarheten kring pekfringret på Hestra-handsken tror jag är mycket bättre då den har skinn även på sidan av pekfingret. Jag har själv haft handskar tidigare med syntet där och min erfarenhet är att det kan nötas ganska rejält när man stakar. Hestras power heater ser ganska lika ut Hestra Heli pro i utformningen av själva handsken och det är mina favorithandskar och de är hållbara som tusan.

Lenz

Aktiv medlem
Fryser om händerna
Köp tumvantar från north face av dun! Varmare kan du inte få utan batterivärmare

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp