Full Tilt sulor, vilka är kompatibla med mina bindningar?

Rustie

Medlem
Har nya pjäxor, Full Tilt Plush. Det medföljer 2 sulor, men jag hittar ingen info om vad det är för standard på dem. Det står bara Grip Walk på de ena, inget alls på de andra. Någon som vet?

Mina bindningar heter Salomon Warden 11. Kompatibla med ISO 5355, men inte WTR eller ISO 9523, enligt manualen. Mina andra bindningar heter Marker Motion X. Hittar inte den manualen, men det är ett par fd hyrskidor.

Någon som vet vad det är för standarder på sulorna och vilka jag kan använda?
20210123_163551.jpg

Rustie

Medlem
Kanon med artikeln ju!

Men herrgard båda är nog ändå inte vanliga alpinsulor..? NU hittade jag väl dolda märkningar på sulorna, märkligt har fingranskat dem halva eftermiddagen utan att hitta. :D

De monterade är ISO 9523 och är lite rundade och de lösa är ISO 5355 och är plattare.

Jag byter väl till alpinsulorna då, så är det säkert rätt...?

Artikeln var till hjälp, där stod det om sulornas rundade vd platta profil, något som inte alls var tydligt i manualen till bindningen. Där hade de bara illustrerat sultyperna endimensionell platt på, det var omöjligt att se, inget liknade dessa. Profilillustration hade varit bättre.

Någon som vet om jag kan använda ISO 9523-sulorna till de här två bindningarna ändå, som jag förstått det kan det finnas gränsfall? Annars kör jag på alpinsulorna.

herrgard

Medlem
De monterade är Gripwalk. ISO9523 är ännu mer rundade och brukar sitta på turpjäxor.

Vet inte om Warden är certade för Gripwalk eller om det är säkert att köra med dem ändå. Om du byter till alpinsulorna funkar det 100%.

Rustie

Medlem
De monterade är Gripwalk. ISO9523 är ännu mer rundade och brukar sitta på turpjäxor.

Vet inte om Warden är certade för Gripwalk eller om det är säkert att köra med dem ändå. Om du byter till alpinsulorna funkar det 100%.
Det står ISO 9523 på dem OCH Grip Walk. Rörigt.

jwunsche

Medlem
GripWalk-sulor följer faktiskt ISO 9523. Verkar väl dumt att välja den sulan om manualen säger att den inte är kompatibel. Det samma gäller sannolikt Marker-bindningarna om de inte råkar vara märkta GripWalk eller Sole.ID.

Rustie

Medlem
20210123_181445.jpg

Byter och tycker de passar dåligt. Känns som att de är 1 mm för korta. Det blir luft här och där mellan pjäxa och sula. Storleksintervallet som står på dem är dock rätt.
Ska det vara så?

herrgard

Medlem
GripWalk-sulor följer faktiskt ISO 9523. Verkar väl dumt att välja den sulan om manualen säger att den inte är kompatibel. Det samma gäller sannolikt Marker-bindningarna om de inte råkar vara märkta GripWalk eller Sole.ID.
Ah, då har jag lärt mig något idag också då.
Det där är inga problem, kommer slitas och bli betydligt värre när du går med pjäxorna på grus och asfalt.

Är det förresten en warden 11 och inte en warden 11 mnc du har?

Rustie

Medlem
Ah, då har jag lärt mig något idag också då.

Det där är inga problem, kommer slitas och bli betydligt värre när du går med pjäxorna på grus och asfalt.

Är det förresten en warden 11 och inte en warden 11 mnc du har?
Det ska vara Warden 11.

Koppelman

Aktiv medlem
GripWalk och WTR utan pins är ju endast till för att förenkla boot hikes och inte halka så mycket. GripWalk fungerar ju allt som oftast, de flesta bindningar är kompatibla, värre är det för oss som råkat köpa WTR, då är det nästan bara Salomons MNC-bindningar som funkar.
boot_and_binding_compatibility_19_en_letter_180911-0952-495x640.jpg

Senast ändrad:

Rustie

Medlem
Då så. Alpinsulor monterade! :) Och Markerbindningarna på pistskidorna inställda.

Men, är det någon som har koll på de här Salomon Warden 11 bindningarna?

Jag har gått ner en pjäxstorlek. Jag blir inte klok på om de här Warden 11 är justerbara inom något intervall eller om de inte är justerbara och skidorna måste borras om..? I manualen står det typ bara att de ska borras utifrån pjäxans storlek och ställas in längdmässigt till en viss vit markering, men sedan justerar man ju förspänningen genom att ändå modda längden eventuellt bortom det vita.

Jag har helt enkelt skjutit fram häldelen (längre fram än den vita markeringen då) för att passa och med rätt förspänning. Verkar funka..?

GoranC

Aktiv medlem
Då så. Alpinsulor monterade! :) Och Markerbindningarna på pistskidorna inställda.

Men, är det någon som har koll på de här Salomon Warden 11 bindningarna?

Jag har gått ner en pjäxstorlek. Jag blir inte klok på om de här Warden 11 är justerbara inom något intervall eller om de inte är justerbara och skidorna måste borras om..? I manualen står det typ bara att de ska borras utifrån pjäxans storlek och ställas in längdmässigt till en viss vit markering, men sedan justerar man ju förspänningen genom att ändå modda längden eventuellt bortom det vita.

Jag har helt enkelt skjutit fram häldelen (längre fram än den vita markeringen då) för att passa och med rätt förspänning. Verkar funka..?
Är endast höjden på tådelen på bindningen du skall justerar i höjdled beroende på sula. WTR är tjockare så då behöver du kunna höja tådelen på bindningen . Det har inget med ”längden” på bindningen att göra. Med Dom GripWalk sulor, du visar att pjäxorna har, måste du justera tådelen av bindningen så att den löser ut som den skall i sidled, du skall kunna dra ut ett visitkort du sätter mellan pjäxan och bindningens platta.

Rustie

Medlem
Är endast höjden på tådelen på bindningen du skall justerar i höjdled beroende på sula. WTR är tjockare så då behöver du kunna höja tådelen på bindningen . Det har inget med ”längden” på bindningen att göra. Med Dom GripWalk sulor, du visar att pjäxorna har, måste du justera tådelen av bindningen så att den löser ut som den skall i sidled, du skall kunna dra ut ett visitkort du sätter mellan pjäxan och bindningens platta.
Vi pratar om olika saker. :) Grip Walk-sulorna är bortsorterade. Jag har alpinsulorna på. Jag har ny pjäxstorlek. Jag undrar om dessa bindningar är justerbara en knapp cm eller om jag behöver borra om. :)

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp