Funcarvare samt offpistare lutandes mot parkish

FLAGEL

Ny medlem
Då var det dags att skaffa nya skidor, och just nu verkar det luta mot två par då det tyvärr inte existerar skidor som är perfekta på alla sätt och vis. Jag har försökt läsa mig till så mycket det går men kan inte bestämma mig (det finns ju så jävla många skidor där ute), så därför ber jag er skidgudar om feedback. :p

Jag har åkt skidor sen jag var 8 år (är 19 nu) och har ända till somras, då jag flyttade till Sthlm, bott i Malung innan vilket ligger väldigt nära Sälen. Anser mig vara en skaplig skidåkare, i alla fall en bra bit över medel, även om väldigt långt ifrån elitnivå på något som helst sätt. 183cm lång och 70-73Kg tung, älskar carving, synen av en lång, bred, tom, välpreppad pist och känslan av att nästan ligga jämsides ner mot snön är obeskrivlig.

Så nu är jag ute efter två par skidor:

1) Carvingskidor som man kan ha jävligt kul med, som inte släpper i första taget och följer kroppen utan att man ska behöva anstränga sig ut i det extrema, korta svängar och kraft som finns tillgänglig ifall man skulle vilja ta det mer aggressivt. ett plus vore om de hanterade allsidig pist godtyckligt, men fortfarande vara carvinginriktade, säg 80% carvig och 20% annat. Scott har ju alternativ som onekligen verkar intressanta till form och på papper, men hur är de egentligen på pisten?

2) Offpistinriktade twintip-skidor som inte är rädda för en tur i parken och klarar sig ok i pisten, prisvärda ska de vara framförallt. I runda slängar 40% offpist, 30% park, 20% pist. Tittat lite på Rossignol och Salomon här, men även K2.

Tips på skidor samt längd och bindningar uppskattas väldigt! :)

Kandidater som jag själv överväger, men det är bara spån:
1) Rossignol Zenith Z9 ti TPI Oversize, 162cm eller 170cm? Svårt val. :/
2) Rossignol Scratch BC, 171cm, kort?

Tack i förväg! Allt ni har att komma med uppskattas! :)

FLAGEL

Ny medlem
Tackar så hemskt mycket, båda de där två alternativen såg riktigt intressanta ut.

Har ett par 9S just nu, dock med en del år på nacken, och jag upplever dem något hårdarbetade, fast det kanske är orättvist att jämföra skidor med så stora skillnader i ålder. Det jag är mest orolig för är om en avancerad åkare kan klara av en heldag på pisten med nöje?

Signelinho

Ny medlem
Kör själv på karma och är mkt nöjd men jag skulle ändå vilja slå ett slag för Ross BC. Med tanke på att du komer ha ett par pistlagg så skulle du kunna gå upp lite både i bredd och i längd för bättre offpistkvaliteter. Dom klarar sig definitivt i pisten även om dom är mer offpistinriktade. I parken så är det mer din skills som avgör;) Med tanke på att åkare som Candide Thovex klarar sig hjälpligt i parken så bode dom nog även kunna fungera för dig! Du borde absolut välja en längre längd än 171 hur som haver!

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp