Fundering: Bredd på skidor i alperna/ större berg

ARuthberg

Ny medlem
Tjena! Ska leta mig ner till alperna för första gången i vinter om inte allt nu skiter sig pga covid-19, och jag har en fråga till alla mer beresta åkare där ute.

Hur breda känner ni att laggen lär vara för att få ut mest av åkningen på bra puderdagar? Har spenderat de senaste vintrarna i Hemsedal och bergen i området är de största jag har åkt på. I mitt quiver har jag Lines Sir Francis Bacon 18/19 med 104mm under midjan som go-to och de funkar jäkligt bra när det har dumpat här i skandinavien. Är det nödvändigt att leta lagg med 110mm+ under midjan för att få ut mest av snön när förhållandena är prima på större berg? Hur ser era erfarenheter ut och hur går era tankar när det kommer till utrustningen ni har under fötterna? Jag vill bara ha så kul som möjligt och inte känna att jag tappar något i åkningen för att skidorna inte orkar bära upp mig helt.

Heddious

Aktiv medlem
Mina skidbredder från puckosmalt till ordentligt brett är som följer:

71 90 102 117

Hade jag varit en tekniskt mer kompetent åkare, alternativt inte bosatt med en alp utanför dörren (och därmed varit tvungen att släpa runt på allt jag vill åka på) hade jag antagligen bytt de två bredaste mot en enda skida, någonstans kring/strax under 110-strecket.

Jag har utan tvekan mer nytta av 102:orna än mina pudernudlar, men jag ska inte ljuga och säga att jag inte är glad för de allra bredaste skidorna när snön väl ramlar ner i ordentlig mängd.

Några följdfrågor som kan vara relevanta:

Ska du åka vid en bestämd tidpunkt och/eller till en bestämd plats eller kör du enligt metoden "väntar på bra väderleksrapport och drar dit det har snöat"? Är svaret det första så kan det ju (tyvärr) vara så att vädergudarna ställer till det, och det är snö/väder som gör sig bättre för smalare lagg ändå.

Hur duktig är du? Skulle du vid behov kunna hantera djup snö på typ ett par pistskidor utan att hata livet allt för mycket så lär du fixa även 50 cm januaripuder på ett par SFB och ha kul under tiden.

Hyra? Vet du på förhand vart du ska så kan du köra en vända på google och reka lite om det finns skiduthyrningar med skojiga skidor och hyra ett par puderplank vid behov. Inte den säkraste lösningen, men finns möjligheten kan det vara ett alternativ.

Senast ändrad:
Kan ju bara hålla med, lite mer detaljer på dina planer hjälper ju. Även vad för typ av åkare du är. Åker du i pisten så fort "det inte finns något utanför", eller åker du offpist även annars?
Om det första gäller och du bara ska ner en random vecka lär ju 104 mm eller någon annan skida runt 100 mm räcka. Åka puder är ju sjukt lätt, och "bottenlöst" är det ju ändå bara 1-2h efter öppning efter dump på alla större orter.
Om det andra gäller skulle jag gå på nåt runt 110 mm. Jag åker på Blizzard Rustler 11 (114 mm), väldigt kompetent skida i alla fören i alperna utanför pisten.

Marboh

Aktiv medlem
Det tråkiga svaret att bredden inte är allt. Har ju en koppling till skärning/profil och längd också.
Jag har gått från 77 - 107 - 115 till 86 som lite potentare pistraketer och ett par 108 som ”nästan-alltid-kan-göra-allt”
Tycker 108orna har gött flyt men känns smidigare att hantera. Skulle nog kunna tänka mig köra dem i Japan.
Men frågan är var tycker du det är roligast att åka?
Vill du optimera så mycket det går mot det. Eller ha en skida med lite större sweetspot men med trade-off att det inte blir riktigt lika bra den dagen det japandumpar.
Sen kan man ju alltid släpa flera par. :)
Men drar jag en vecka till alperna är det mina vision 108 som åker med.

Pillard

Aktiv medlem
Du har verkligen stoppat in en rejäl pinne i ett getingbo här. På det här forumet är din fråga lite som att fråga "hur långt är ett snöre" :) Min egen högst personliga take på detta har förändrats massor över åren. Under många år körde jag bara på ett par skidor. Då var med vad det än var för åkning som väntade. De är stenhårda, lekfull shape och 118mm i midjan. Efter några utflykter till lite smalare skidor (115mm) är jag nu tillbaka på samma gamla skidor men har kompletterat med 118-skidans lillebror. Den är 102mm i midjan men i övrigt näst intill samma skida. Jag har också kvar en 93mm-skida som jag egentligen känner att jag kan sälja av nu

Skulle jag idag köpa ihop ett quiver från scratch skulle det bestå av den gamla 118-skidorna. De är helt fantastiska så länge det är iaf lite mjukt med snö. Till det skulle jag ta deras lillebror på 102mm men istället för 93orna skulle jag lägga till en mer renodlad "pist"-skida runt 85mm midja.

För resor med kompisar till alperna där åkningen är i fokus skulle jag ta med 118mm och 85an. För familjeresor till alperna och åkning i Sverige skulle jag nöja mig med 102orna eller kanske dem tillsammans med 85orna. (102orna har jag inte prövkört ännu så jag är inte helt hundra på hur brett användningsområde de faktiskt har).

Är det så att du bara vill ha med en skida och den ska funka till allt skull ejag sikta på något med en midja på ca 108mm, det funkar både på en dump och i övrigt. Det jag skulle vara mest skeptisk till när det gäller dina SFB är att de är ganska mjuka och lekfulla skidor. Den stora fördelen med alperna är ju att dessutom kunna bomba fallhöjd i hög fart. Till det är ju inte den skidan optimal. Jag kan dock tänka mig att den är väldigt kul i nordiska förhållanden.

miol11

Medlem
Skall jag rekommendera så tycker jag en (lekfull) skida runt 110-120 parat med en pistskida på 85-90mm är optimalt.
Och en pistskida går ju lätt att hyra om vädret inte blir som man hoppas :)

Wombat

Medlem
På vilken alp ort ska du?
Jag skulle säga att din 104 blir bra, kolla om det finns möjlighet att hyra bredare från byn. På många orterna locals kör med 80-90 breda skidor och ha hur kul som helst (även när det snöar rejält).

Alla skidlärarkollegor jag pratat med i St Anton tycker att det räcker gott och väl med 100 där, och de tycker att 110-120 behöver man först om man ska till Japan. Många tycker det räcker med 80 som Wombat skriver, men det är ganska krävande teknikmässigt för att flyta i djupsnö. Kände aldrig under min säsong i St Anton att jag behövde bredare skidor än mina Nordica Enforcer 100.

Summan av kardemumman: Dina 104 blir perfekta för offpisten i alperna.

PS Off topic, men om du har ett par pistskidor skulle jag rekommendera att ta med dem, det tycker i alla fall jag är en helt annan upplevelse när man ska kräma manchester. Racecarvers (runt 70mm) tycker jag är kul, men de kan ju vara svårkörda om man vill köra lite bredvid backen den dagen. Om man vet med sig att man vill köra offpist även dessa dagar är en pistskida 80-85 bra, då får man ändå lite hjälp att flyta. DS

Senast ändrad:

miol11

Medlem
Jag häpnar över rådande trend och tips där vi skall åka på smalare och smalare skidor, 100mm har varit standard tips (som jag redan där anser vara i underkant) men nu är vi tydligen nere på 80mm ;) .

Jag häpnar över rådande trend och tips där vi skall åka på smalare och smalare skidor, 100mm har varit standard tips (som jag redan där anser vara i underkant) men nu är vi tydligen nere på 80mm ;) .
Haha sant. Vet vissa som t.o.m. åker på FIS-godkända storslalomskidor i offpisten för att tvinga sig till att hålla tekniken. Men är ju såklart roligare med 100;)

olddjara

Medlem
I dagsläget har jag:

1. DPS Alchemist Powderworks 87mm 178 cm med Salomon Warden 13, inte åkt än men tänkt för blandad åkning i Sverige samt framförallt pist i tex alperna när det inte är snömängder som motiverar bredare.

2. DPS Wailer Alchemist 112 mm, 184 cm med Salomon Shift för offpist alpern, nordam m

Skulle ev byta stickorna mot deacon 84 om jag var mer pist-orienterad än jag är.

Ja tänk innan carving skidorna fanns, och man sällan hade över 70mm, det var livsfarligt man var ju tvungen att ha teknik för att kunna åka :) men det är klart, offpist är ju en uppfinning som kom till i samband med skidor över 110mm i midjan annars kan ju folk inte åka ;-)

Anders_Nilson

Aktiv medlem
Ja det här med breda skidor är lite av ett gissel för oss med lite mer teknik då det innebär att både kreti och pleti kan leta sig ut i off-pisten.
Min one-quiver är en 99mm skida men kan tycka att den skulle kunna vara smalare :) men kompletterad med en GS på 65 så ok.
Tror att en del av trenden att gå smalare igen är kopplad till att man turar mer och kanske åker på vekare pjäxor, spåren på turerna i alperna är smalare och att tura runt på ett par 110 skidor och veka lätta pjuck är bara ett dåligt alternativ.
Jag förordar hårda racepjuck, smala, långa GS skidor och så får man f-n jobba på sin tekniska förmåga, inte ut och slarva om man inte kan :)

Ja det här med breda skidor är lite av ett gissel för oss med lite mer teknik då det innebär att både kreti och pleti kan leta sig ut i off-pisten.
Min one-quiver är en 99mm skida men kan tycka att den skulle kunna vara smalare :) men kompletterad med en GS på 65 så ok.
Tror att en del av trenden att gå smalare igen är kopplad till att man turar mer och kanske åker på vekare pjäxor, spåren på turerna i alperna är smalare och att tura runt på ett par 110 skidor och veka lätta pjuck är bara ett dåligt alternativ.
Jag förordar hårda racepjuck, smala, långa GS skidor och så får man f-n jobba på sin tekniska förmåga, inte ut och slarva om man inte kan :)
Ja som du säger verkar det nya coola vara att tura, och det förklarar nog som du säger att man vill ha lite smalare skidor, och då jagar man även vikt. Problemet nu är att dom som turat länge nu får mer konkurrens om sina orörda "fält"

fredw

Aktiv medlem
Ja tänk innan carving skidorna fanns, och man sällan hade över 70mm, det var livsfarligt man var ju tvungen att ha teknik för att kunna åka :) men det är klart, offpist är ju en uppfinning som kom till i samband med skidor över 110mm i midjan annars kan ju folk inte åka ;-)
Jag tycker fortfarande det ibland kan vara lättare att sjunka ner i lössnön. Det var så jag lärde mig en gång. Min teknik blir liksom bättre när jag slipper se skidspetsarna.

Jag tycker fortfarande det ibland kan vara lättare att sjunka ner i lössnön. Det var så jag lärde mig en gång. Min teknik blir liksom bättre när jag slipper se skidspetsarna.
Ja det var tider det, är tacksam att jag fick uppleva den perioden :) Fanns tillfälle i alperna där man kunde åka orörd snö alldeles brevid liften flera dagar efter snöfall.

fredw

Aktiv medlem
Ja det var tider det, är tacksam att jag fick uppleva den perioden :) Fanns tillfälle i alperna där man kunde åka orörd snö alldeles brevid liften flera dagar efter snöfall.
Också en känsla att kunna åka mer i fallinjen i branter, med snö upp till magen som bromsar... Om det är riktigt brant så får man då verkligen känslan av bottenlöst.

miol11

Medlem
Hmm inget snack om att det finns bra skidåkare som kan åka fort och kontrollerat på smala skidor...... och dessutom gillar att göra det
det jag vänder mej mot är att många gör det för att det är trendigt och för att dom får råd åt det hållet här på freeride.
Min uppfattning är att 9 av 10 skidåkare har roligare på en bredare skida vid offpist, och det är väl det skidåkning handlar om

fredw

Aktiv medlem
Hmm inget snack om att det finns bra skidåkare som kan åka fort och kontrollerat på smala skidor...... och dessutom gillar att göra det
det jag vänder mej mot är att många gör det för att det är trendigt och för att dom får råd åt det hållet här på freeride.
Min uppfattning är att 9 av 10 skidåkare har roligare på en bredare skida vid offpist, och det är väl det skidåkning handlar om
Instämmer, det gäller även mig, men min poäng var att en del av skillnaden med smala skidor offpist inte bara är bättre vs sämre utan.. annorlunda. Det finns en viss aspekt som går förlorad med bredd.

I pisterna är jag förvånad att inte de flesta från nybörjare upp till avancerad medelnivå ännu har gått upp till minst 85-90 mm bredd, tycker att fördelarna för dem att flyta över ruffig/uppåkt pist (vilket ju är normalt tillstånd) överväger det man ev. förlorar, särskilt i litet varmare och soligare alpluft.

• Gilla
Reactions: Ivo

Wombat

Medlem
Är det faktiskt trend att gå mot smala skidor? Vad Är smal, är så klart subjektiv känsla men tycker att trend i Sverige är generellt att har mer breda skidor än i alperna.

pd

Aktiv medlem
I pisterna är jag förvånad att inte de flesta från nybörjare upp till avancerad medelnivå ännu har gått upp till minst 85-90 mm bredd, tycker att fördelarna för dem att flyta över ruffig/uppåkt pist (vilket ju är normalt tillstånd) överväger det man ev. förlorar, särskilt i litet varmare och soligare alpluft.
Kan jag hålla med om. Fast har det flytet egentligen med bredden att göra? Har då aldrig känt att jag har sjunkit ner i slushen med pistskidorna. Däremot så är det rackarns trevligt att ha en halvmeter mjuk rocker framtill som klättrar upp ovanpå på allt som kommer i vägen. Sen finns det förstås inga 72 mm med rocker ...

fredw

Aktiv medlem
Kan jag hålla med om. Fast har det flytet egentligen med bredden att göra? Har då aldrig känt att jag har sjunkit ner i slushen med pistskidorna. Däremot så är det rackarns trevligt att ha en halvmeter mjuk rocker framtill som klättrar upp ovanpå på allt som kommer i vägen. Sen finns det förstås inga 72 mm med rocker ...
Visst det också, och det är ju inte typ Deacon84 jag avser just här utan snällare skidor. Det är ju ganska tydligt hur olika skidor med samma bredd kan kännas i uppkörd vårsnö.

Men , med mina gammelsmala budgetskidor (som jag åkt på I olika varianter sedan 1970 till typ 2010) fick jag nog mer åka genom/i slasket trots att de var mjuka.

Senast ändrad:

Anders_Nilson

Aktiv medlem
Inte för att vara petig, men det är rocker, om än inte så mycket, på mina butiksracers (Rossi Hero LT, 71mm breda) ;)
Och för att spä på så är det rocker på mina FIS GS och SL skidor också
De är inte speciellt hårda i topparna så därför funkar de finfint utanför betongen också (kanske lite styvare i bakkant men...)

• Gilla
Reactions: pd

waxoff

Aktiv medlem
Också en känsla att kunna åka mer i fallinjen i branter, med snö upp till magen som bromsar... Om det är riktigt brant så får man då verkligen känslan av bottenlöst.
Javisst, perfekt i brantare partier eller med god fart. Men snacka att det suger hästballe så fort det flackar ut lite i lössnö med smalskidor på fötterna! Nej tacka vet jag lite lagom bredd under foten när det ska åkas utanför pistade områden.

Nu är det ju inte bara bärighet i mjukare snö som utgör offpiståkning. En dimension som det för sällan talas om är att en bredare skida blir lätthanterligare på kant i sladd/ delvis sladdande, som är duktigt användbart på hela berget, även i skitsnö, och då har vi inte ens berört ämnet bryt-skare!

Inte samma kanttryck som en smal skida i pisten, nejdå, men kanta en bredare skida bara några grader så får man snabbt upp ytterkanten både en och två cm från underlaget och man kan tryggare gå sidledes över stök med begränsad bromseffekt.. Smalskidan måste kantas betydligt brantare för samma kanthöjd och den kommer att bromsa mer.

100- 110 mm midja tycker jag är en bra avvägning för det mesta utanför pist (Iaf för en 70-95 kg tung åkare) vid blandade förhållanden. 90-100 mm funkar absolut, likaså 110-120 mm fast då med märkbara skillnader i egenskaper.

gLasspinneL

Medlem
Mr. ARuthberg

Kör på skidorna du har, haka inte upp dig på att det är dom som bestämmer hur kul du ska ha i Alperna..
Väl där så provåker du en massa skidor och ta reda på deras specs så att du lär dig hur det påverkar skidorna, med tiden kommer du veta vad du vill ha! ;)
Det finns gott om butiker där nere du kan köpa skidor i under säsongen.

Marboh

Aktiv medlem
Tjena! Ska leta mig ner till alperna för första gången i vinter om inte allt nu skiter sig pga covid-19, och jag har en fråga till alla mer beresta åkare där ute.

Hur breda känner ni att laggen lär vara för att få ut mest av åkningen på bra puderdagar? Har spenderat de senaste vintrarna i Hemsedal och bergen i området är de största jag har åkt på. I mitt quiver har jag Lines Sir Francis Bacon 18/19 med 104mm under midjan som go-to och de funkar jäkligt bra när det har dumpat här i skandinavien. Är det nödvändigt att leta lagg med 110mm+ under midjan för att få ut mest av snön när förhållandena är prima på större berg? Hur ser era erfarenheter ut och hur går era tankar när det kommer till utrustningen ni har under fötterna? Jag vill bara ha så kul som möjligt och inte känna att jag tappar något i åkningen för att skidorna inte orkar bära upp mig helt.
När jag läser frågan igen så skulle jag säga att det kan vara värt att ha skidor som är 110+ för att få ut ”det mesta av snön” när det dumpat (Sen finns det massa olika modeller som är lekfulla eller chargiga i det spannet beroende på preferens).
Med brasklappen att du inte är ute efter att gnugga teknik med storslalomlagg i djupsnö eller liknande som vart på tapeten i tråden.

Och som jag tolkar det är frågan ställd om det finns fog för att utöka skidgarderoben ytterligare för att möta en puderdag.
Då är svaret ja.

Är funderingen vilket mått du ska ha på din inte quiver är svaret kanske ett annat.

Lenz

Aktiv medlem
Personligen tycker jag dina 104 midja räcker bra. Tycker inte du ska köpa bredare än 108 då dom funkar till det mesta. Det är många nere i alperna som har 115-120 i garaget som samlar damm. Alperna är trots allt inte Japan.

Pillard

Aktiv medlem
Personligen tycker jag dina 104 midja räcker bra. Tycker inte du ska köpa bredare än 108 då dom funkar till det mesta. Det är många nere i alperna som har 115-120 i garaget som samlar damm. Alperna är trots allt inte Japan.
115-120 går ju finfint att åka på på de flesta underlag, så länge det inte är stenhårt

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp