frankbolsoy
Medlem
Funkar El-fatbike till anmarscher?
Bidrag till skoterkörarna röstar jag för! Farbror staten(stalin) har nog mycket att säga till om, snart får man ju inte gå över vägen utan gångfältskörkort..
Gott. Lite humor behöver vi alla!Vore det inte på sin plats att du lägger dig platt och ber om förlåtelse nu för dina stereotypa förutfattade meningar om andra än dig själv?
nu kanske jag spårar ur fullständigt, men visst skulle en sån här funka..?
(utan skärm och med pulka för packningen)
finns beg för 10.000kr
Visa bilaga 3927
Nu får jag prata med tomten 😂
Given succé när du sladdar in på jobbet men propeller på ryggen!!!Nu får jag prata med tomten 😂
Det finns många idioter i fjällen. 99% har något annat än turskidor och rando på sig.Oj. Känns som att du dissade hela tanken ganska kategoriskt?
Om man måste orka gå fram o tillbaka till Sylarna med pulka samt göra en topptur (som dagstur) för att få vara där, då är det många som inte kvalar in...
Nog måste man få prova utan att bli idiotförklarad, bara man ser till att vara fjällsäker!
Men om man har rando på ryggsäcken då? Hur hamnar man då i fördomsbingon?Det finns många idioter i fjällen. 99% har något annat än turskidor och rando på sig.
Då hamnar man i idiot-träsket. Jag antar att du menar de som dånar fram på skoter (el-cykel kommer ju aldrig att fungera i praktiken)? De brukar ha randoskidorna vid sidan om skotern eller bakpå. Men jo, jag anser att de stör (en skoter låter ju inom typ 10 kvadratkilometer), inte följer regler. Alltså = idioter.Men om man har rando på ryggsäcken då? Hur hamnar man då i fördomsbingon?![]()
Vad du är kategoriskt emot fatbike!? Jag har cyklat mil på fatbike (utan el) på skoterspår när föret varit bra. Rätt dag och använt så sträcker det dagsturen rejält, utan att störa någon nämnvärt.Då hamnar man i idiot-träsket. Jag antar att du menar de som dånar fram på skoter (el-cykel kommer ju aldrig att fungera i praktiken)? De brukar ha randoskidorna vid sidan om skotern eller bakpå. Men jo, jag anser att de stör (en skoter låter ju inom typ 10 kvadratkilometer), inte följer regler. Alltså = idioter.
Men visst, snöskor och randoskidor på ryggen, absolut. Men varför skulle man göra så mot sig själv när det finns turskidor?
De enda som jag anser bör få köra skoter i fjällen är samerna och fjällräddning/myndigheter. Kanske är jag konservativ men satan vad det stör det vackra i fjällvärlden med getingsurret från skotrar och helikopter.
Jag vill pudla här: Det är faktiskt skotrar, helikoptrar, och annat som låter otroligt mycket som stör mig.Vad du är kategoriskt emot fatbike!? Jag har cyklat mil på fatbike (utan el) på skoterspår när föret varit bra. Rätt dag och använt så sträcker det dagsturen rejält, utan att störa någon nämnvärt.
Tråkigt att bli idiotförklarad bara för att man har röd toppluva, gammal anorak eller feta däck (typ)
Sedan håller jag med om att skoter i grunden är ett gissel![]()
Det finns många idioter i fjällen. 99% har något annat än turskidor och rando på sig.
Mina anmarscher är 100mil norrut.Jag vill pudla här: Det är faktiskt skotrar, helikoptrar, och annat som låter otroligt mycket som stör mig.
Funkar det bra för dig med fatbike och randogrejer på ryggen eller pakethållare så ska jag inte säga att det är dumt bara för att. Det stör mig absolut ingenting, det låter ju inget och förstör nog inte heller nåt om du inte åker i pistade längdspår. Ber om ursäkt för påhoppet mot fatbikes, det var inte menat.
Kör hårt om du lyckas hitta bra skoterspår till sylarna, jag tror dock att du kommer att få problem i snömodden ungefär de första 5 km. Utöver det så är det rätt långt och skoterspåren kan vara ganska olika hårda.
Men: Varför kör du inte den organiserade turen med bandvagnen från storulvån?
Spännande. Jag har åkt en del långa turer mellan abisko/kebnefjällen och det är ju både hårdare (vindpack) och mindre hårt (mindre tinat under dagen/återfrysning under natten) upplever jag. Hur gör du rent praktiskt om något går åt skogen med elcykeln typ 10km från civilisationen, ringer du fjällräddningen då? (ej menat som påhopp)Mina anmarscher är 100mil norrut.![]()
Jag vill pudla här: Det är faktiskt skotrar, helikoptrar, och annat som låter otroligt mycket som stör mig.
Funkar det bra för dig med fatbike och randogrejer på ryggen eller pakethållare så ska jag inte säga att det är dumt bara för att. Det stör mig absolut ingenting, det låter ju inget och förstör nog inte heller nåt om du inte åker i pistade längdspår. Ber om ursäkt för påhoppet mot fatbikes, det var inte menat.
Kör hårt om du lyckas hitta bra skoterspår till sylarna, jag tror dock att du kommer att få problem i snömodden ungefär de första 5 km. Utöver det så är det rätt långt och skoterspåren kan vara ganska olika hårda.
Men: Varför kör du inte den organiserade turen med bandvagnen från storulvån?
Nehej. Skidorna är ju med på cykeln, bara att slänga cykeln i drivan o skida hem. Sannolikheten att cykeln havererar på första tramptaget hemåt borde vara liten.Spännande. Jag har åkt en del långa turer mellan abisko/kebnefjällen och det är ju både hårdare (vindpack) och mindre hårt (mindre tinat under dagen/återfrysning under natten) upplever jag. Hur gör du rent praktiskt om något går åt skogen med elcykeln typ 10km från civilisationen, ringer du fjällräddningen då? (ej menat som påhopp)
Att gnälla på skoteråkarna och helikoptrarna är ungefär som att bo i stan och va sur för folk börjar väsnas på morgonen när dom gör sig redo/tar sig till jobbet. Ganska lönlöst och otroligt slöseri på energi.
Du får mer ut av att fokusera på det du anser vara positivt kan jag lova!
Själv blir jag bara avundsjuk för att jag inte har dom ekonomiska möjligheterna att få pudersnö utan att traska upp för fjället som nån annan fattiglapp.
Finns inget värre än när folk utan tillgång till skidåkning i det egna närområdet sätter sig i sina bilar och bränner upp hit till fjällen för att njuta och samtidigt stör min skid och skoteråkning...Det är väl otroligt stor skillnad mellan att gå till jobbet (nödvändig och nyttig syssla i livet) och att åka skoter eller helikopter för nöjes skull utan att reflektera över att det förstör för många andra?
Utan att ifrågasätta normer och strukturer ändras inget. Att lägga sig platt för att inte slösa på energi är ett ganska dåligt sätt att åstadkomma förändring.
Jag har aldrig påstått att det är nödvändigt att åka skoter och helikopter. Det är ungefär lika nödvändig syssla som när du tar på dig dina skidor och går ut i fjället.Det är väl otroligt stor skillnad mellan att gå till jobbet (nödvändig och nyttig syssla i livet) och att åka skoter eller helikopter för nöjes skull utan att reflektera över att det förstör för många andra?
Utan att ifrågasätta normer och strukturer ändras inget. Att lägga sig platt för att inte slösa på energi är ett ganska dåligt sätt att åstadkomma förändring.
🇳🇴🎉🤘Man skulle kunna tro att du är en mupp norsk..
Hamnade vi inte lite off-topic här?Jag har aldrig påstått att det är nödvändigt att åka skoter och helikopter. Det är ungefär lika nödvändig syssla som när du tar på dig dina skidor och går ut i fjället.
Jag menar att du får lika mycket ut av att störa dig på dessa saker.
Går du i fjällen och stör dig på dessa som gör ljud förstör du ju dessutom för dig själv med sämre humör. Tänk istället på hur kul dom har när du hör ljudet från dom.
Och precis som @jet säger så har skidåkare ingen större rätt till fjällen eller snön än andra.
Skoteråkarna muttrar väl lika mycket som dig på skidåkare som du gör på dom så vem har rätt?
Man skulle kunna tro att du är en mupp norsk..
O jag försöker ta tåget upp när jag ska hänga med dig o tura....😉Det var jag som startade tråden.
Det blev så här:
- jag köpte en 4takt skoter (snålaste/tystaste på marknaden). Kommer funka på de flesta anmarscher. Dock ej till Sylarna (skoterförbud)
- beställt en elbil. Den kommer jag ta till alla toppturer där man kan kliva i skidorna direkt från bilen ⚡⛷
hoppas på många fina turer i vinter med utgångspunkt från Östersund ❄
Du får införskaffa dig en sådan, är ju inte en skoter men vet ej allt vad som räknas in i skoterförbudet. Den kan du använda till andra saker också😁
Det var jag som startade tråden.
Det blev så här:
- jag köpte en 4takt skoter (snålaste/tystaste på marknaden). Kommer funka på de flesta anmarscher. Dock ej till Sylarna (skoterförbud)
- beställt en elbil. Den kommer jag ta till alla toppturer där man kan kliva i skidorna direkt från bilen ⚡⛷
hoppas på många fina turer i vinter med utgångspunkt från Östersund ❄
Jag har aldrig påstått att det är nödvändigt att åka skoter och helikopter. Det är ungefär lika nödvändig syssla som när du tar på dig dina skidor och går ut i fjället.
Jag menar att du får lika mycket ut av att störa dig på dessa saker.
Går du i fjällen och stör dig på dessa som gör ljud förstör du ju dessutom för dig själv med sämre humör. Tänk istället på hur kul dom har när du hör ljudet från dom.
Och precis som @jet säger så har skidåkare ingen större rätt till fjällen eller snön än andra.
Skoteråkarna muttrar väl lika mycket som dig på skidåkare som du gör på dom så vem har rätt?
Man skulle kunna tro att du är en mupp norsk..
Jag skulle tro att det där räknas en snöskoter. Fast väldigt lätt, tyst, långsam och svag. Typ som att en Tesla räknas som bil. Men det är klart, räknas den som elsparkcykel så får man ju köra den på cykelväg.Den här Moonbikes borde nog vara det jag söker men 90.000kr för en leksak?
Och får man ens köra den där det saknas skoterled (ex upp till Sylarna)??
Räknas knappast som elspark/elcykel med 4kw motor.Jag skulle tro att det där räknas en snöskoter. Fast väldigt lätt, tyst, långsam och svag. Typ som att en Tesla räknas som bil. Men det är klart, räknas den som elsparkcykel så får man ju köra den på cykelväg.
Även på vintern??Nere i alperna har uthyrning av eldrivna mountainbikes skapat en boom av en ny grupp av turister som på ett tyst och miljövänligt sätt tar sig längre upp på stigar i terrängen.
Låter alldeles för bra för att ens vara tillåtet i Sverige?