Funkar El-fatbike till anmarscher?

jfredri1

Aktiv medlem
Räknas knappast som elspark/elcykel med 4kw motor.
I Sverige har ju naturvårdsverket förbjudit elcyklar i terrängen. Oklart vad som gäller när marken är snötäckt
Den har ju motor. Så jag sätter mina pengar på att du blir bannad om du åker där det är skoterförbud. (Förutsatt att du inte har statligt uppdrag, renmärke eller ska hämta ett skjutet vilt ;)
Naturvårdsverket och Länsstyrelsen i Jämtland verkar ju även vara kategoriskt emot användning av elcykel.

Jag kan inte komma till någon annan slutsats än att det bör vara OK på skoterled iaf. Så du kanske får ta en för laget @Ivo del Scandi och bli haffad för att få till en riktig prövning?!? Testa gärna elcykel först 😉

Blir intressant att se vad det blir för prejudikat vid prövning. Elcykel i vinterföre (utanför skoterspåren) funkar ju nästan bara på sjöar eller sent på vårvintern. Och enligt reglerna så blir det otillåten terrängkörning direkt en gräs-/mosstuva kikar fram där man rör sig, även MED markägarens tillstånd. I realiteten slutar inte skoterägare att köra omgående när det blir barfläckar...

jfredri1

Aktiv medlem
Knappast i hela Sverige, i Östergötland finns inte den regeln.
Det gäller hela Sverige https://www.naturvardsverket.se/amn...uren/elcyklar-och-mindre-motoriserade-fordon/
Men i Östegötland kanske det finns stigar där markägaren gett generell tillåtelse?
Eller så är det som i Kirunafjällen att det inte sker någon kontroll? Det är väl en ganska vanlig syn att elcyklar rör sig till Låktajåkka-stugan. Det gör det inte tillåtet bara för att det händer ofta (gå mot röd gubbe).

Jag tycker det är en märklig regel, och har svårt att se den efterlevas. Vore som sagt intressant med en prövning.

MrHotDog

Aktiv medlem
Det gäller hela Sverige https://www.naturvardsverket.se/amn...uren/elcyklar-och-mindre-motoriserade-fordon/
Men i Östegötland kanske det finns stigar där markägaren gett generell tillåtelse?
Eller så är det som i Kirunafjällen att det inte sker någon kontroll? Det är väl en ganska vanlig syn att elcyklar rör sig till Låktajåkka-stugan. Det gör det inte tillåtet bara för att det händer ofta (gå mot röd gubbe).

Jag tycker det är en märklig regel, och har svårt att se den efterlevas. Vore som sagt intressant med en prövning.
Känns som en lag som ingen bryr sig om, tvivlar på att polisen står i skogen och kollar om mountainbiken har el eller ej. Jag hyrde elcykel när jag var i Åre senast det var ingen som sa att jag inte fick cykla i skogen.

fredw

Aktiv medlem
Eldrivna cyklar på fjället är ju något som skulle kunna locka helt nya grupper av besökare, och som (klokt implementerat) kan ge fler äldre och andra som tidigare tvekat en möjlighet att komma litet längre ut i vår fantastiska vildmark. Vilket hade kunnat ge välbehövlig skjuts till turistnäringen i norr. OBS att det inte är downhillrännor jag talar om, utan snäll fjällturism för vanliga människor.

Synd att lagstiftningen här verkar helt oklar. Det är ju inget som bäddar för investeringsvilja och framgång. En terrängående elcykel är inte helt gratis.

Under tiden kan man ju åka till Tyrolen istället, där vet man hur en slipsten ska dras:

Senast ändrad:

torkeld

Ny medlem
Är det någon som har erfarenhet av att cykla el-fatbike i vinterfjäll (på skoterspår)?

Min tanke: OM det funkar vore det optimalt för anmarscher för topptur till ex Sylarna (16km på platten och skoterförbud).

Är det realistiskt eller är jag ute och cyklar? 🤔
Funkar utmärkt. Har kört en hel del elfatbike med skidor. Har man en låg ram/långa ben kan man med fördel köra med skidorna på fötterna (förutsätter att man har tumgas).

Snödjup

Topp