Fynda pistskidor och pjäxor nu?

dannovarius

Ny medlem
Hej!
Jag är ny här i forumet och hyfsat ny i skidvärlden också (jag har dock inte skapat mitt konto bara för att få hjälp med denna grej). Efter en halv livstid som brädåkare bytte jag till skidor för ca fyra år sedan och har fått en total nytändning sedan dess. Min utveckling har gått rätt bra och jag carvar och åker stabilt på de flesta underlag och i de flesta backar, även om jag har många saker att lära mig och utveckla.

Mina skidor idag är ett par lättåkta, rätt korta Fisher med smal midja som jag köpte billigt när jag började. Jag har hyrt skidor vid flera tillfällen också vilket fått mig att inse att jag borde uppgradera till nästa nivå för att fortsätta utvecklas och få nya utmaningar. Lite längre, styvare och kanske aningen bredare skidor som klarar högre hastigheter men ändå går bra att åka i skog och låg hastighet med (jag är för närvarande snabbast av mina vänner, vilket dock inte säger mycket om min åkning men det innebär att jag åker en del blå backe med dem).
Jag är för övrigt 183 cm och 84 kg.

Min tanke var att det kan vara läge att fynda nya skidor och pjäxor nu mot våren, men det är så överväldigande när jag går in på Alpingaraget eller liknande för att titta att jag inte vet var jag ska börja. Tips mottages gärna. Völkl Deacon verkar vara en populär modell till exempel, men jag vet inte om den är väl lämpad för mig.
Var bör jag börja? Jag bör ju undvika att besöka butik nu också, även om jag nog måste det för att prova pjäxor.

All hjälp mottages varmt.

dallan

Medlem
Ta pjäxköpet till hösten, tror det kommer finnas en hel del på REA då med.

Deacon kan vara ett bra alternativ, 84 om du vill ha lite mer utmaning och 80 om du vill ha en snällare skida. Sen finns det ju något liknande från alla märken i dom bredderna. Längdmässigt bör 177 cm vara lämpligt.
Kanske t.o.m. en 172 cm kunde fungera men tror du har större utvecklingspotential i den längre längden.

zerode

Aktiv medlem
Som sagt, pjäxor är det viktigaste i din utrustning, och där måste du testa så du hittar de som passar just din fot, och vad som passar vet bara du och den som säljer pjäxorna (förhoppningsvis)

Skidor är lättare, väljer du Völkl som kommer du bli nöjd ;)
Nejdå, de flesta tillverkare gör bra skidor, så man välja det som verkar intressant.

Men åter till Völkl, Deacon 80 och 84 är otroligt populära, med all rätt, de är riktigt bra. Men skulle nog rekommendera att du kollar in 80 modellen över 84, många upplever 84 som hård och svårjobbad, och den kräver rätt bra teknik och styrka för att komma till sin rätt, medans 80 modellen är mer allround, och blir därmed roligare.
Längdmässigt så sikta in dig på 177cm, 172 och 184 funkar, men skulle som sagt rekommendera 177.
En skida som är värd att kolla in med från Völkl är Kendo88. En grymt underskattad skida som funkar riktigt bra som enda skida.
Jag körde mycket på dem under november/december, sen hamnade de inne i förrådet och tog fram dem näst sista helgen för säsongen, och ångrade mig att jag inte kört mer på dem, så bra tycker jag att de är...
Längdmässigt så rekommenderar jag samma för Kendo88, 177cm

dannovarius

Ny medlem
Ursäkta mig om jag är okunnig här, men visst avser Deacon 80,84,76 bredden i midjan? Varför bör jag ta en 80 före en 76?

zerode

Aktiv medlem
Inget att ursäkta sig för, snarare tvärtom, idioti att ha koll på det snarare :D

Det stämmer helt, det är midjemåttet som det berör, men för att göra det lite svårare så är det en hel serie med modeller, 74-75-76-79-80-84.
Enkelt förklarat så kan man beskriva dem:

74 och 76 är en lite bredare variant utav en ren pistskida med tipp och tail rocker vilket gör den lite mer allround, i den avancerade klassen. 74 är kortsvängd slalom karaktär medans 76 är mer storslalom. De är byggda på samma sätt som Racetiger skidorna som är "butiks" tävlingsskidor. Så vill man ha en pistskida, som funkar även när det är lite mjukare i pisten och funkar på våren med vårslask så är de ett grymt val.

80 och 84 är efterföljarna till den populära RTM serien som gick i graven till denna säsong, RTM84 var en av de mer populära skidorna de senaste åren, och har till i år ersätts med Deacon80, modellen är otroligt allround där den har pistegenskaper som en bra pistskida med ändå fungerar när det snöat och är uppkört. De har även den nya 3D-radien där du har längre svängradie i ändarna och kortare i mitten på skidan, vilket gör att du får en stabil skida vid långsväng, men när man lägger ner skidan och trycker till får en kortare och snabbare sväng. Vilket gör skidan sjukt lekfull och stabil. Vilket är ovanligt att få i en och samma skida
Deacon84 är en efterföljare till RTM86 och är som sagt en kraftigare skida med längre svängradie, mer storslalom kan man enkelt säga. Den är även kraftigare byggd vilket som sagt gör den mer krävande.

75 och 79 är samma allround skidor som 80-84 men lite mjukare i uppbyggnad, vilket gör dem mer lättåkta, man kan enkelt säga att de är mer medelgod/avancerad och 74-76-80-84 är avancerade.
Men de är verklingen inga tråkiga skidor för det, snarare tvärtom. De har varit otroligt populära på skiduthyrningarna här upp i Åre nu i vinter.

Kenja88 tillhör serien som mer går mot pist/offpist, där kenjan är den smalaste i serien och därmed mest allround.

Varför jag rekommenderar Deacon80 och kenja88 är för att de är avancerade skidor som tål hård åkning i högfart, har bra isgrepp vilket man får utav en avancerad skida, men trots det är de relativt lättåkta vilket gör att man kan vara lite mer än medelgod och ha kul på dem, men därmed ha en skida att växa in i utan att den blir för klen och snäll efter man blivit bra.
Dessutom är de riktigt roliga och lekfulla, vilket är kul att ha...

Hoppas du fick lite klarhet

dannovarius

Ny medlem
Tack så mycket för de hjälpsamma svaren dallan och zerode!
Det som gör mig mest konfys är dock att det ju finns 20 andra märken där ute också. Vad är egentligen det mest optimala för mig att köpa, särskilt nu när det är REA? Spelar det så stor roll om det är en modell i samma segment om skidan är från Nordica, Völkl, Atomic, Salomon etc?
Är skidorna i, säg Deaconklassen, lika bra hos de "kända" märkena?

TopiNieminen

Aktiv medlem
Tack så mycket för de hjälpsamma svaren dallan och zerode!
Det som gör mig mest konfys är dock att det ju finns 20 andra märken där ute också. Vad är egentligen det mest optimala för mig att köpa, särskilt nu när det är REA? Spelar det så stor roll om det är en modell i samma segment om skidan är från Nordica, Völkl, Atomic, Salomon etc?
Är skidorna i, säg Deaconklassen, lika bra hos de "kända" märkena?
Vilka hyrskidor har du provat? Vad tyckte du om dem?
Jag skulle vänta tills nästa säsongs skidtester och bestämma mig först då. Sen kan du välja att köpa skidan som är 19/20 i årsmodell. Klart att de kan komma nyheter som skiljer sig från tidigare modeller, men om du tycker dem tillräckligt mycket så svider det i plånkan lite. 😅
Man kan inte säga vilket märke är allmänt bäst, enligt mig.☝

dannovarius

Ny medlem
Vilka hyrskidor har du provat? Vad tyckte du om dem?
Jag skulle vänta tills nästa säsongs skidtester och bestämma mig först då. Sen kan du välja att köpa skidan som är 19/20 i årsmodell. Klart att de kan komma nyheter som skiljer sig från tidigare modeller, men om du tycker dem tillräckligt mycket så svider det i plånkan lite. 😅
Man kan inte säga vilket märke är allmänt bäst, enligt mig.☝
Jag vill vara förberedd inför nästa säsong med ett par nya skidor som jag kan komma igång med direkt, och bekymret med att vänta tills testerna på nästa års modeller blir nog att jag blir senfärdig med köpet. Dock ser jag poängen med det. Kanske gör jag det med pjäxorna som även tidigare föreslagits.

Jag har även stött på K2 Mindbender 90 i mina efterforskningar och den går att köpa begagnad från Åre skishop som säljer bort sina hyrskidor för 3.700. Den verkar vara en bra pistskida samtidigt som den är bättre än en racer utanför pisten.
Någon som testat den?

TopiNieminen

Aktiv medlem
Ok. Vemdalen hade testhelgen 29/11-30/11, men det kan vara sent om man ska åka i glaciärer innan dess.
Jag provade Deacon 84 som jag tyckte inte om men Deacon 72 och Deacon 76 var trevliga, Älskar Extrem Frontier 85, gillade väldigt mycket Elan Wingman 82 CTI, dessa två slog Völkls Deacon modellerna glasklart.
Jag själv har två par Hendryx 917 172cm och 180cm och ett par Extrem second opinion 108 med Shift, pjäxorna är Head R2 RD och Atomic Hawx Ultra XTD 130.Men jag kan ändå inte säga vad är bästa märket, utan bara berätta vad jag själv trivs med och jag har provat mig fram till detta. Förstår att man vill göra klipp nu och det är ganska bra att göra det nu, för om du inte skulle gilla skidorna du köpte nu, så går du inte så mycket back när du säljer dem vidare.
Jag köpte faktiskt Deacon 84 med 25% rabatt i höstas just med tanken att jag kan sälja dem med mindre förlust om jag inte gillade dem, och som tur var det för mycket klapp i främre bindningen (systembindning), så jag lämnade tillbaka dem oprovade, provade dem sen i Vemdalen och blev lycklig över att jag inte behöll dem.

Senast ändrad:

zerode

Aktiv medlem
Så här är det, bland de stora kända skidfabrikanterna så är alla bra, så är det bara. Sen är det lite som med bilar, vilka är bra och inte bra där, det är ett tycke och smak som avgör
Sen är vissa märken bättre på pistskidor, andra är bättre på offpist. Sen finns det givetvis de som är otroligt bra på reklam.
Men generelt är de bra.
Sen finns det givetvis mindre märken som gör bra grejer med, verkligen, men finns även de som gör mindre bra med, så där skall man veta vad man gör innan man köper dem, är mitt råd.

Sen är faktiskt ett tips att tyvärr inte lyssna allt för mycket på råd som ges på liknande forum, även om jag faktiskt gett dig 2 tips, vilket rent krasst är rätt korkat, eftersom jag inte har en aning om vem du är eller hur du åker.
Du har dessutom ingen aning om vem jag är heller, så har du otur så är jag en killgissare utav rang och har ingen koll, fast det kan låta så, eller så har du tur och jag har koll, sjukt få som skulle erkänna att de inte har koll dock ;)

K2 mindbender 90 är en riktigt bra skida med, så kan rekommendera den, dessutom är ÅreSkidsport en av de bästa butikerna i Sverige när det kommer till skidor, vilket borgar för att du kommer få till en bra affär

Bohica

Aktiv medlem
Mina korta råd:
1. Pjäxor viktigast.
2. Skidtester i vinter, så du vet vad DU gillar
3. Prova lite olika, Nordica Enforcer 93 (nästa års modell heter 94) kan vara värt att testa. Men dels är det en smaksak, sedan beror det ju på hur du åker och vad du vill åka.

Men skaffa bra pjäxor och sedan prova en bunt skidor innan köp. Det är billigare än att köpa på sig "fel" skidor som inte passar en.

Kungpulan

Medlem
Kan rekommendera K2 ikonic 80ti eller 84ti. Är själv något av en medelmåtta och jag gick från hyrskidor till ett par 80ti och kände att jag utvecklades riktigt snabbt. Riktigt bra flyt när det är uppkört också, hur de funkar ni skogen kan jag inte uttala mig om då jag håller mig i pisten. Skidor + ingående monterade bindningar kostar ca 4100 kr hos tysken.
Du kan läsa på blister reviews om 84ti

dannovarius

Ny medlem
Jag slog till idag på ett par K2 Mindbender 85 hos Outnorth till vad som verkar vara ett ritkigt bra pris. Jag hoppas att det inte blev ett stort nedköp från Mindbender 90, men priset skiljde så pass mycket. Hur mycket kan 5mm göra egentligen? Det verkar kanske som om det finns andra saker som skiljer också såsom avsaknad av titanalförsärkningen, men jag är inte säker. 85 verkar ha bra omdömen också och blir ett klart steg upp från mina nuvarande skidor i alla fall, det känns rätt säkert.

zerode

Aktiv medlem
Grattis
Det kommer bli jättebra, K2 gör bra grejer och Mindbender85 är inget undantag, så du kommer få en riktigt rolig säsong nästa år :)

dannovarius

Ny medlem
Grattis
Det kommer bli jättebra, K2 gör bra grejer och Mindbender85 är inget undantag, så du kommer få en riktigt rolig säsong nästa år :)
Tackar! Jag hoppas också det. Nu återstår bara uppdatering av stavar och pjäxor, men jag känner inte samma stress med det. De senare vill jag ju absolut prova på plats och inte spontanköpa.

Rauta

Ny medlem
Jag tänkte kidnappa tråden lite grann då det är svårt att navigera i skiddjungeln.

Jag skulle kalla mig själv medelåkare av den enkla anledningen att jag inte är nybörjare. Jag känner mig trygg i backen även om det blir ganska långa svängar i svart pist samt lite extra navigerande i isfyllda backar.
Jag bor i södra delen av landet och det blir därför bara skidåkning 1-2 veckor per år och jag har därför valt att hyra utrustning. Problemet är att jag aldrig är nöjd med utrustningen jag fått och jag vet inte om det är skidorna eller pjäxorna men kan konstatera att jag aldrig blivit bekväm med utrustningen, detta trots att jag gått tillbaka till uthyraren och bytt utrustning ett antal gånger. Jag har därför beslutat mig för att köpa ett par pjäxor men funderar även på skidor. Jag tror jag vet vilka pjäxor jag ska köpa men har ingen koll på skidor och blir inte klokare när jag läser recensioner på nätet. På ett ställe läser jag att skidan är bra för medelåkare och på en annan står det avancerad.

Jag skulle säga att jag åker 90 % i pist men vill även kunna äventyra lite utanför pisten. Som jag nämnde anser jag mig vara en medelgod åkare men kan känna att självförtroendet tryter när det bli alltför isigt i backen. Jag vill ha en skida som gör sig väl i både isiga och uppkörda förhållanden i pisten.

Är det någon som kan rekommendera märke och modell? Jag är 179 cm lång och pendlar mellan 90-95 kg i vikt.

Vänligen,

Rauta

pd

Aktiv medlem
Välkommen till Freeride @Rauta!

Know the feeling. Been there done that. Som så många andra. Med löst sittande pjucks på mjuka hyrskidor så är isfläckar scary as hell.

Börja med pjäxorna. Prova ut och köp dem i en butik med en riktigt bra bootfitter som kan hitta rätt pjäxor till just dina fötter och göra de anpassningar som behövs. Berätta var du bor och var du brukar åka så får du tips om vart du skall vända dig. Låt det kosta vad det behöver kosta och gå in i det utan förutfattade meningar om märken och modeller. Pjäxorna håller för typ 200 åkdagar så se det som en investering. Bästa tiden för pjäxköp är i början av säsongen när hyllorna är fulla.

Isgreppet varierar förstås mellan olika skidor men att få till det tillräckligt bra för att i alla fall inte behöva vara rädd för isfläckarna handlar mycket om att ha rätt teknik. Förutsatt att kanterna är slipade förstås. När du åkt in pjäxorna efter någon vecka så investera även i ett par timmar med en instruktör. Bättre teknik kommer snabbt att förändra vad du får ut av skidorna och därmed vilka du vill åka på.

När du jämför kostnaden för att hyra med att köpa så ha med i beräkningen att egna skidor kräver underhåll och skall fraktas. Åker du bara någon vecka om året så kan det vara fördelaktigast att hyra. Hyra innebär också att du kan testa lite olika skidor. På de flesta uthyrningar brukar det finnas även lite mer avancerade skidor att hyra. Troligen har du redan stått på rätt ok skidor men om inte pjäxorna sitter rätt så hjälper inte det.

Rauta

Ny medlem
Hej och tack för svar.
Jag bor i Blekinge så jag tror inte det finns någon bra butik i närheten. Vad gäller hyra av skidor så upplever jag att jag fått betydligt bättre utrustning när jag hyrt i utlandet, det jag hyrt på olika skidorter i Sverige har känts ganska slitet. Jag förstår dock ditt resonemang om att det ingår merkostnader vid köp av skidor, men jag får å andra sidan garanterat bra skidor.
Vad gäller pjäxor så har jag funderat på att köpa online så att jag kan skicka tillbaka dem om de inte sitter bra. Har jag ett par pjäxor som sitter bra kan jag ju sedan betala för en bootfit när jag nästa gång besöker en skidort för att pjäxorna ska sitta ännu bättre.

Det är ju förstås ingen ultimat lösning men kanske en nödlösning. När jag senast åkte skidor tog jag barnen till en rekommenderat barnvänlig ort (Branäs) men där sålde de varken skidor eller pjäxor. Om man nästa gång åker till Sälen eller Åre är det ju inga problem dock.

Pillard

Aktiv medlem
Merkostnaderna vid köp ska inte överskattas. Åker du bara några veckor om året kommer du inte behöva lägga några jättepengar på underhåll faktiskt.

När det kommer till pjäxor är det klart bästa att köpa på skidort. Sen beror allt på hur jobbiga fötter du har. Har du fötter som funkar direkt från hyllan så är det ju lugnt, men har du besvärliga fötter är det ju betydligt värre. Det viktiga om du beställer hem och provar själv är att verkligen läsa på om hur det ska kännas. Jag vet att det är svårt att läsa sig till känslor men om du läser lite så kan du nog lättare förstå vilka frågor du ska ställa till dig själv,. Frågan "är det mjukt och gosigt för fötterna här i?" är inte en sån fråga... ;)

Always-Sunny

Aktiv medlem
Även om du testat ut pjäxor från uthyrare skulle jag varmt rekommendera att köra en tidig resa till T ex Åre för att köpa pjux med möjlighet att justera dem efter några timmar/dagar i backen

Rauta

Ny medlem
Snö & Sjö känner jag inte till men ska absolut kolla upp det, tack för alla tipsen. Jag har tittat lite på Völkl Kendo, en skida som ibland benämns som en medelskida och ibland som en expertskida. Är den för avancerad tror ni och har ni några bra alternativ om jag nu skulle välja att köpa skidor?
Kanske räcker det att fixa ordentliga pjäxor och sedan hyra skidor för att få den där trygga sköna känslan.

/Rauta

RWD

Aktiv medlem
Snö & Sjö känner jag inte till men ska absolut kolla upp det, tack för alla tipsen. Jag har tittat lite på Völkl Kendo, en skida som ibland benämns som en medelskida och ibland som en expertskida. Är den för avancerad tror ni och har ni några bra alternativ om jag nu skulle välja att köpa skidor?
Kanske räcker det att fixa ordentliga pjäxor och sedan hyra skidor för att få den där trygga sköna känslan.

/Rauta
Black Crows Vertis
Extrem Frontier 80 eller 85
Blizzard Rustler 9
Nordica Enforcer 88 eller 93
Lite köttigare skidor (du har ju ändå vikten för det)
Line Supernatural 86 eller 92
Som nämnts tidigare Völkl deacon 80
Bara några exempel på bra skidor
Testa själv är som sagts så många gånger tidigare det bästa så klart

Tatis

Medlem
Bor också i Blekinge, köpte mina pjäxor på Snö & Sjö. Blev två resor, har man lite krångliga fötter får man nästan räkna med ett återbesök (det blir ju enklare om man köper på skidort) men klart värt enligt mig.

Har köpt pjäxor till sonen (inga "problem" fötter) på Intersport i Karlskrona, de har personal som har väldigt bra koll på pjäxor för att vara en standard sportbutik.
/Roger

Pillard

Aktiv medlem
Black Crows Vertis
Extrem Frontier 80 eller 85
Blizzard Rustler 9
Nordica Enforcer 88 eller 93
Lite köttigare skidor (du har ju ändå vikten för det)
Line Supernatural 86 eller 92
Som nämnts tidigare Völkl deacon 80
Bara några exempel på bra skidor
Testa själv är som sagts så många gånger tidigare det bästa så klart
Köp mina Enforcer 93:or ;) (ligger faktiskt på köp o sälj sen idag)

Tatis

Medlem
Haft egna pjäxor i 30 år i alla fall.
Köpte egna skidor för 4 år sedan (om man inte räknar ett par raka spett på 90-talet). Så har hyrt i många år och det är oftast absolut inga problem. Mest "habegäret" som gjorde att jag köpte.
Nu är jag uppe i tre par så tänk dig för innan du börjar köpa 😉
Enda gången det blivit problem vid hyra är efter ett dump i Hafjell där jag fick till svar, "offpistskidor har vi inga, är ju ingen som åker offpist här"

zerode

Aktiv medlem
Har precis raderat ett jättelångt inlägg om hur och vad du bör göra.
Men kom på att det räcker att säga som de andra redan sagt
Gå till en bra butik som kan pjäxor och köp där, det är den bästa investeringen du kan göra för skidåkningen.

Att skicka efter eller gå till en butik med okunnig personal är lotteri som inte är värt att chansa på.
Tro mig...

Rauta

Ny medlem
Ja, jag får kanske vänta till september och kolla Snö & Sjö alternativt kolla Intersport i Karlskrona. Tack för all input.

Vänligen,

Rauta

Rauta

Ny medlem
Det bästa är att göra det vid någon skidort, så att du får prova pjäxorna direkt och få ändringarna gjorda på en gång.
Det vore kanske det bästa men jag vet inte var jag kommer att åka nästa säsong och eventuellt blir det en mindre ort som kanske inte säljer skidor och pjäxor.

Det blir till att fundera lite mer på saken...

TopiNieminen

Aktiv medlem
Det vore kanske det bästa men jag vet inte var jag kommer att åka nästa säsong och eventuellt blir det en mindre ort som kanske inte säljer skidor och pjäxor.

Det blir till att fundera lite mer på saken...
Råkar du hamna i Stockholm så kan jag rekommendera Alpingaraget för pjäxköp/bootfiting.

Pillard

Aktiv medlem
Råkar du hamna i Stockholm så kan jag rekommendera Alpingaraget för pjäxköp/bootfiting.
Både ja och nej på den. De kan vara väldigt bra om du hamnar rätt. Problemet där är om du inte har vägarna förbi så ofta så blir korrigeringar jobbiga. Då kan man nästan lika gärna prova runt på nätet ärligt talat.

TopiNieminen

Aktiv medlem
Både ja och nej på den. De kan vara väldigt bra om du hamnar rätt. Problemet där är om du inte har vägarna förbi så ofta så blir korrigeringar jobbiga. Då kan man nästan lika gärna prova runt på nätet ärligt talat.
Du har rätt, men jag antog att Rauta har inte några värre problemfötter, då brukar det räcka bara att värma dojjorna. Jag har klarat mig med att värma bara innerskon, utom med Head R2 RD för de var 93mm i bredden så de fick ju fräsas först hos AG sen finslipade jag själv.

Rauta

Ny medlem
Nej, några större problem med fötterna har jag inte märkt av. Det är väl bara det att jag haft hyrpjäxor som kanske inte suttit jätteskönt på foten alltid.
Jag har väl noterat att utrustning jag hyrt i utlandet generellt suttit bättre, kanske uthyrarna tagit sig mer tid att hitta bra utrustning för mig. Är detta något någon annan reflekterat över?

farsan56

Aktiv medlem
Hej och tack för svar.
Jag bor i Blekinge så jag tror inte det finns någon bra butik i närheten. Vad gäller hyra av skidor så upplever jag att jag fått betydligt bättre utrustning när jag hyrt i utlandet, det jag hyrt på olika skidorter i Sverige har känts ganska slitet. Jag förstår dock ditt resonemang om att det ingår merkostnader vid köp av skidor, men jag får å andra sidan garanterat bra skidor.
Vad gäller pjäxor så har jag funderat på att köpa online så att jag kan skicka tillbaka dem om de inte sitter bra. Har jag ett par pjäxor som sitter bra kan jag ju sedan betala för en bootfit när jag nästa gång besöker en skidort för att pjäxorna ska sitta ännu bättre.

Det är ju förstås ingen ultimat lösning men kanske en nödlösning. När jag senast åkte skidor tog jag barnen till en rekommenderat barnvänlig ort (Branäs) men där sålde de varken skidor eller pjäxor. Om man nästa gång åker till Sälen eller Åre är det ju inga problem dock.
Nu lägger du handen på en pistkarta och säger efter mig: Nej, jag ska inte köpa pjäxor online.
Jag har släktingar i Karlskrona så: det kanske inte är så kul att vakna upp på morgonen med en avbruten skida i sängen:oops:

Allvarligt, vill du komma vidare med din åkning är pjäxor prio nr1. Alltså styr du upp nästa resa till ex. Sälen där du kan få bra hjälp med köpet. En skida är en skida är....... Men pjäxan är din och bara till din fot.
Det är få människor som kan stoppa foten i en ny pjäxa och bara åka.
Om jag tar ett exempel från hemmaplan: min son köpte pjäxor på Åre skidsport i början på förra säsongen när han gick Åre Skidlärarlinje. Efter div. justeringar förra säsongen funkade det ok. För några veckor sen var han inne igen för en tryckning i framfoten. Och allt det där ingår i köpet, dom ger sig inte förrän det sitter optimalt.
Så köp där du kan få hjälp på plats och testa i backen.
Lycka till med ditt köp och din åkning.

TopiNieminen

Aktiv medlem
Men samtidigt, tänk inte att det är någon raketforskning heller när det gäller skidor och pjäxor, utan skidorna är smaksak och pjäxorna ska sitta bra. Sen kommer det här med personliga utvecklingen. Så köp snäppet värre grejer än ni tänker att ni behöver, iaf. pjäxor.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp