Fynda pistskidor och pjäxor nu?

Rauta

Ny medlem
Oavsett var jag köper sakerna blir ju frågan då, hur mycket flex ska jag ha i pjäxan och hur breda skidor ska jag ha. Är 110 i flex lagom och en midja på skidan mellan 80 och 90 mm skidan om jag nu utgår från min vikt och kompetensnivå?

Det får jag iofs hjälp med om jag köper grejerna i en fysisk butik antar jag.

Pillard

Aktiv medlem
Men samtidigt, tänk inte att det är någon raketforskning heller när det gäller skidor och pjäxor, utan skidorna är smaksak och pjäxorna ska sitta bra. Sen kommer det här med personliga utvecklingen. Så köp snäppet värre grejer än ni tänker att ni behöver, iaf. pjäxor.
Nu vill jag vara motvalls igen. En pjäxa som hamnar på en för hög nivå för dig kan snarare hindra din utveckling. Om pjäxan är för styv och kräver för mycket finns en risk att den tvingar bak dig. Det kan innebära att du upplever åkningen som obehaglig och hindrar istället utveckling. Den där balansen är hårfin. Min största utveckling hade jag när jag bytte till en betydligt snällare pjäxa och upplevde att jag helt plötsligt kunde kontrollera skidorna. Det blev en aha-upplevelse av att ”jaha, går skidor att styra så här”. Mina tidigare pjäxor hade varit för stuva och satt för hårt helt enkelt. Jag hade upplevt att de hindrade mig att styra skidan, men utan att jag förstod det när jag inte hade nåt att jämföra med.

zerode

Aktiv medlem
Oavsett var jag köper sakerna blir ju frågan då, hur mycket flex ska jag ha i pjäxan och hur breda skidor ska jag ha. Är 110 i flex lagom och en midja på skidan mellan 80 och 90 mm skidan om jag nu utgår från min vikt och kompetensnivå?

Det får jag iofs hjälp med om jag köper grejerna i en fysisk butik antar jag.
Det här är en av de viktigaste anledningarna till att gå till en bra butik
Vi här har ingen aning om hur du ser ut hur du rör dig och liknande, medans de på en "bra" butik i stort sätt kan ta fram ett par tre pjäxor utan att ens prata med dig som skulle funka. Så stor skillnad är det att träffa personen på riktigt.
Här lovar jag dig att du kommer få ett gäng bra gissningar, men de är lika bra gissningar som att jag säger att om tre veckor så vinner häst nummer i 7 i lopp 5 på V75. Dvs bara en gissning.
Samma är att beställa på nätet, om man inte ens vet vilken flex, hur skall man då veta om pjäxan passar ;)

Sen det absolut viktigaste
MAN köper formgjutna sulor till sina pjäxor.
Innesulan som följer med dagens pjäxor har bara en enda användningsuppgift, och det är att tas ut ur pjäxan efter köp, dvs man åker inte med dem, så är det bara. Inte ens om du är totalt plattfotad och du har en hel lealös fot så skall du strunta i att forma en sula efter din fot.
Det är därför sulorna i pjäxorna nu bara är med för syns skull.
För att förklara hur viktig den är, så skulle jag hellre rekommendera dig att köpa en billig begagnad pjäxa med din egen formgjutna sula, är en nu fantastisk pjäxa utan.

Sen en liten grej om tryckning/slipning utav pjäxor, det är inte så att man alltid måste justera pjäxan efter man köpt dem, har nog bara gjort det på 2 av mina pjäxor, varav ett par gorde vi det medvetet då jag gick ner en hel storlek för att trycka ut dem så de skulle bli tighta som tusan.
Så om du har otur kan allt hända, men oftast så funkar det som sagt bra utan att en behöva justera något.

Pillard

Aktiv medlem
Jag tänker dock fortsätta vara lite motvalls här. En bra butik är bra men se också till att vara rejält påläst själv. Bara för att du jobbar på tex Alpingaraget är du inte superexpert. Och du kan ha fel om just dina fötter, oavsett hur duktig du är generellt. Det allra allra viktigaste är att du är helt ärlig mot dig själv. Hur åker du egentligen? Vad upplever du som problem i åkningen och hur vill du åka? Vi har krånglat massor med pjäxor i vår familj och tips som fungerat har kommit från alla möjliga håll. Vi har också fått kass hjälp från de som anses väldigt duktiga. Vi har också fått bra hjälp från duktiga också. Det mest påtagliga är frun som föreslogs en 120-flex pjäxa hos AG när även en 90-flexare var för styv för henne. Det som räddade henne var ett tips på Skidbytarboden om racepjäxor för juniorer. Hon är väldigt kort och får ingen hävstång mot pjäxskaftet på en fullhög pjäxa. Så både fantastisk hjälp och usel hjälp, båda från välkända ställen. Min enda poäng är, efterfråga resonemang och argument. Verkar de logiska och tror du själv på dem? Bra, kör. Låter de inte troliga? Gå nån annanstans.

TopiNieminen

Aktiv medlem
Nu vill jag vara motvalls igen. En pjäxa som hamnar på en för hög nivå för dig kan snarare hindra din utveckling. Om pjäxan är för styv och kräver för mycket finns en risk att den tvingar bak dig. Det kan innebära att du upplever åkningen som obehaglig och hindrar istället utveckling. Den där balansen är hårfin. Min största utveckling hade jag när jag bytte till en betydligt snällare pjäxa och upplevde att jag helt plötsligt kunde kontrollera skidorna. Det blev en aha-upplevelse av att ”jaha, går skidor att styra så här”. Mina tidigare pjäxor hade varit för stuva och satt för hårt helt enkelt. Jag hade upplevt att de hindrade mig att styra skidan, men utan att jag förstod det när jag inte hade nåt att jämföra med.
Ja, men där kan ju olika märken spela roll också, eftersom flextalen är inte någon som helst standard. Så, jag säger att sunt förnuft precis som med allt annat med i livet. Tyvärr är det bara du själv som vet hur bra åkare du är och hur du vill utvecklas. Är man nöjd med den åkning som man åker idag, då ska man köpa grejer för dagsformen. Med detta sagt dra jag lite tillbaka mitt påstående ovan. Men med sunt förnuft kommer man långt med. Pillard du har rätt om man man låter sin utrustning styra utvecklingen utan att prova sina gränser själv. Det är så jag lever mitt liv i alla fronter, alltså jag kör in i kaklet med allt jag gör och tycker inte att utrustningen ska begränsa mina utövningar.
Klart kan man köpa grejer för alla steg, men jag själv brukar köpa snäppet värre än min nivå är, sen när jag har nått toppen av produkten, så köper jag värstingen. Som sagt vi åker olika mycket och utvecklas i olika takt. Jag åkte 37 dagar i år och utvecklades ur ett par mina butiksracepjäxor och märkte att mina turpjäxor är för mjuka att åka i pist.

Rauta

Ny medlem
Förhoppningen är att jag genom att ha (delvis?) egen utrustning som passar mig ska känna mig mer trygg i min åkning. Med tanke på min livssituation (familj etc.) så kommer jag förmodligen inte att kunna åka mer än 1-2 veckor per år så varje år börjar man om så att säga. Jag tror inte att jag kommer att kunna förbättra mig något avsevärt och sedan behålla den nivån utan önskemålet är att kunna njuta mer på den nivån jag befinner mig.

zerode

Aktiv medlem
Förhoppningen är att jag genom att ha (delvis?) egen utrustning som passar mig ska känna mig mer trygg i min åkning. Med tanke på min livssituation (familj etc.) så kommer jag förmodligen inte att kunna åka mer än 1-2 veckor per år så varje år börjar man om så att säga. Jag tror inte att jag kommer att kunna förbättra mig något avsevärt och sedan behålla den nivån utan önskemålet är att kunna njuta mer på den nivån jag befinner mig.
Du har rätt inställning och tankar om skidåkning tycker jag

Det är sådant som är viktigt för mig som jobbar med skidor att förstå, att alla har inte samma förutsättningar för skidåkning, beroende på vart man bor hur famlijesituationen ser ut osv...

Så börja med att hitta ett par bra pjäxor, de behöver inte vara perfekta, men bra. Inte för mjuka, inte för hårde, och framförallt, inte för stora, det viktigaste är storleken, hellre för små om du tvekar.
När du väl hittat ett par bra, så kommer du kunna åka på de flesta skidor, även de som du hyrt och tyckt varit dåliga kommer du märka funkar.

Lycka till med allt nu

Rauta

Ny medlem
Jag får ta och tacka för alla tänkvärda svar och se om jag kan få tag på ett par bra pjäxor (i första hand).

Bohica

Aktiv medlem
Jag får ta och tacka för alla tänkvärda svar och se om jag kan få tag på ett par bra pjäxor (i första hand).
Japp, köp bra pjäxor och få dom inpassade hos ett proffs.
Sen kan du prova skidor som Nordica Enforcer 93 och liknande. Just dom kan passa bra, då du själv kan bestämma hur hårt eller lätt du vill köra med dom. Men prova först, gärna flera. Se bara till att du har bra pjäxor först, annars blir resten ganska bortkastat.

Rauta

Ny medlem
Japp, köp bra pjäxor och få dom inpassade hos ett proffs.
Sen kan du prova skidor som Nordica Enforcer 93 och liknande. Just dom kan passa bra, då du själv kan bestämma hur hårt eller lätt du vill köra med dom. Men prova först, gärna flera. Se bara till att du har bra pjäxor först, annars blir resten ganska bortkastat.
Är 93 mm inte för brett för en skida som oftast ska användas i pisten?

Pillard

Aktiv medlem
Det beror helt på hur du vill att de där procenten i offpisten ska vara? Du tappar mer i offpistprestanda om du går ner mycket i bredd och form än vad du tappar i pistprestanda genom att ha typ den bredden. Visst, du kan gå ner till 85 också utan att tappa alldeles för mycket offpistprestanda (gissar jag på, jag har inte åkt på smalare skidor än 93 mm, mer än enstaka åk, sen jag började åka ordentligt för 15 år sen) men jag tror inte att du vinner jättemycket i pisten. Sen innan nån går loss helt här så finns det väldigt olika typer av pistprestanda att ta hänsyn till också. Ska du åka balkad pist i maxfart runt käppar så faller mitt påstående helt. Då kommer allt över 70mm i midjan att tappa enormt. Men om du ska åka normal semiuppkörd svensk-/alppist så stämmer mitt påstående.

Sen finns det skidor runt 90 mm som är breddade pistskidor och det finns skidor i den bredden som är mer allsidiga i konstruktionen. En kompis t.ex. åker på Head Monster 88 när det vankas piståkning. Jag åker Enforcer 93. Det är bara 5mm i skillnad på midjebredd men skidorna är som natt och dag ändå. Monster är en svintung pistskida som går som ett tåg i pisten och kräver massa kraft men när den får det är den sjukt stabil. Enforcern Går att stå på vettigt med i pisten (jag tror inte att den kommer nå toppfart innan du gör det) men går också att mysåka omkring på. Monstern går att köra ännu fortare men du kan inte mysåka på den. Det var bara en liten avstickare för att förklara att man inte ska stirra sig blind på bredden utan att formen också är ännu viktigare många gånger

Rauta

Ny medlem
Förstår vad du menar och jag har tänkt på något mellan 80-90 mm. Jag kommer inte att åka supersnabbt runt käppar utan vill ha en skida som funkar i pistens olika skick under hela dagen (nypistat, uppåkt, isigt etc.) men som även klarar av besök utanför pisten. Då kanske jag ska fundera mer på spannet mellan 85-95 mm.

Pillard

Aktiv medlem
Förstår vad du menar och jag har tänkt på något mellan 80-90 mm. Jag kommer inte att åka supersnabbt runt käppar utan vill ha en skida som funkar i pistens olika skick under hela dagen (nypistat, uppåkt, isigt etc.) men som även klarar av besök utanför pisten. Då kanske jag ska fundera mer på spannet mellan 85-95 mm.
Mm, låt inte midjemåttet uppåt begränsa dig så mycket utan titta snarare på form och konstruktion som passar dig. Och om du tyckte pjäxor var krångligt här så ska du se när det gäller skidor ;) Skämt åsido, du har nog fått det bästa tipset där egentligen. Hyr lite olika modeller eller köp något allsidigt begagnat. Testa och känn efter. Sen återkommer du här med den input du har. Typ "skida X var för si och så samtidigt som skida Y kändes lite för så här". Med den kunskapen kan man förstå vad du trivs med för typ av skidor och därifrån hitta rätt. Det är en lååång process. För min del tog det iaf 4 år att hitta rätt. Och jag går fortfarande fel ibland...

Rauta

Ny medlem
Då blir det en ännu längre process för mig som inte åker så ofta, och som när jag åker spenderar mesta tiden med att få barnen att åka skidor. ;)

pd

Aktiv medlem
Med tanke på att du bara åker någon vecka eller möjligen två om året och kommer från hyrskidor så kanske du inte skall välja en skida som förmodligen är 15-20 mm bredare än allt du stått på så här långt, med en profil som kräver att de är ett par decimeter längre än vad du är van vid och som dessutom är rejält styva. Med split nya pjäxor. Aj!

Ändra en sak åt gången. Pjäxor först, åk in dem. Upptäck hur det är att åka med bättre kontakt mellan skidorna och kroppen. Det är en aha-upplevelse! Kosta på dig att åka med instruktör några gånger för att få bort en del dumheter som du tvingats till fram till nu. Ny aha-upplevelse väntar. Hyr skidor någon säsong till eller köp några billiga pist-orienterade skidor på rea som du låter gå vidare när du känner dig färdig med dem om ett par år.

Bohica

Aktiv medlem
Pillard har gett bra svar, men här kommer mitt ändå.
Jag känner igen mig i "ditt" behov, var inte länge sen jag var där.
Körde vanliga carvinglagg, sen trodde jag att jag skulle gilla Völk RTM84. Men jag misstog mig. 84mm breda, dom kändes breda som flak, och jag tyckte inte om dom alls. Dom är mycket populära, så det var helt jag som inte kom överens med dom. Så jag köpte Völk Racetiger GS skidor istället, 70mm, och dom gick som på räls.

Sen åkte jag med UCPA i alperna och fick åka på Rossignol Experience 84, och dom funkade imponenrande bra till "allt". Så nästa skidtest provade jag lite olika bredare skidor igen. Extrem Fusion 95, och K2 Pinnacle 95 gillade jag rejält, men förlorade greppet rejält i isig pist. Men Enforcer 93 behöll isgreppet, och har nu åkt med dom en del, och älskar dom.

Men här kommer det märkliga. Samma skidtest så provade jag RTM84'or igen, och jag tyckte fortfarande dom kändes som breda flak, trots mycket smalare än dom andra jag testade. Självfallet berodde det på mig, många gillar ju dom skidorna. Men jag lärde mig att bredden inte är allt, det är skida i sin helhet som bestämmer hur den känns.

Nu har mina Enforcer ersatt mina Racetiger. Jag provade båda i vintras samma dag, och jag tyckte att Enforcern funkade lika bra, var lika rolig som Racetigern i pisten. Fast med två skilnader; dels funkade den bra även vid uppkört och mellan pister också, klart bättre än Racetigern. Men också att jag själv kunde välja hur hårt jag ville åka. Racetigern är ju full press hela tiden, men Enforcern kan jag fisa/sladda runt med hur lätt som helst, trots att jag kan pressa på lika hårt som Racetigern. Så Racetigern är nu överflödig, Enforcern är lika rolig när man pressar, men mycket lättare och roligare att åka runt på i ALLA förhållanden och oavsett lekhumör man är på. Och trots sina 93mm mdja känns dom klart enklare att flänga runt än 70mm Racetigers, just för att dom är byggda för det.

Så... Nej, jag säger inte att du ska sticka och köpa Enforcers nu. Däremot ska du inte vara rädd att prova lite olika skidor, även såna som kanske ligger utanför din komfortzon. Det kan hända att du blir positivt överraskad.

Så skaffa dina bra pjäxor och se till att dom passas in på dina fötter, hyr skidor och åk till skidtest och prova lite olika sorter (tips på forum är bara tips att prova, inte tips att köpa). Sen har du grejerna som DU kommer trivas med.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp