Fynda skidor men vilken längd?

m4x

Ny medlem
Hej!

Jag är intresserad av att köpa skidor till nästa säsong nu när det reas ut till en bra peng och med ambitionen att åka oftare än vad jag gjort i mitt liv.

Jag är 177cm och väger 75kg. Jag kommer till 95% att hänga på pistade backar. Jag har låg skiderfarenhet dvs. åkt ca 5-6 tillfällen, ons-sön i mitt liv..är alltså inte den snabbaste i backen. Har tidigare erfarenhet av skridskoåkning som jag känner har hjälpt mig mycket. Jag kommer inte åka aggressivt eller supersnabbt utan mer njuta med lagom snabbt fart.

Vilken skidlängd ska man satsa på? Jag sitter och funderar på 160-162cm eller 167-170cm efter allt googlande men jag kanske är ute helt och cyklar.

pd

Aktiv medlem
Den ultimata guiden för skidåkningen absolut i särklass viktigaste fråga hittar du på
https://www.freeride.se/valj-ratt-langd-pa-dina-alpina-skidor/

Enligt den så blir runt 167 cm bra för pistskidor.

Sen är ju längd bara en av många egenskaper. Å andra sidan så kommer du att börja åka mer och därmed utvecklas och nästa vår sitter du här och funderar på vad du skall byta upp dig till.

m4x

Ny medlem
@herrgard Ett par pistskidor
@pd Ja, jag gick igenom den och fick 167cm jag med så det lutar mer mot den längre av de två jag längder jag kommit fram till.

Frågan är vilken skida man skall satsa på! Jag hittade iallafall 2st till riktigt bra priser enligt nedan:

1. Salomon X-Max X8+Z12 Walk F80
Finns i 169cm
Ordpris: 5438:-
Pris nu: 2175:-

2. Salomon E Pulse + L10 GW L80
Finns i 170cm
Ordpris: 3495:-
Pris nu: 1795:- (1436:- med deras extra -20% just nu)

Är det någon som vet vad som skiljer dessa och ge varma rekommendationer på vilken man skall satsa på? På ordinarie pris så skiljer det en slant. Min spontana tanke är ju att dyrare betyder bättre material. Men det gäller ju kunna njuta av åkningen också :)

termons

Aktiv medlem
Nr.1 Helt klart den bättre skidan. Inte svåråkt eller för styv men ändå litet kvalitet med rolig träkärna. Nr 2 är en billig nybörjarskida

pd

Aktiv medlem
Chesus vilken massa dravel det skrivs i beskrivningarna!

Skulle killgissa att "Z12" och "L10" innebär att nr.1 har en rejälare bindning.

zingo11

Aktiv medlem
Jag älskar dem!
Xavi - 16/03/2020
Automatisk översättning Se på originalspråk
Jag har inte provat dem ännu men de ser väldigt bra ut. Min far såg dem och utnyttjade också erbjudandet med ett annat par i sin storlek för honom!

Xavi, det är grabben det🤔

GoranC

Aktiv medlem
Salomon X-max X8 alla dagar och 169 cm är rätt längd.
Jag har haft ett par X10. Riktigt bra skidor och till dina preferenser då blir det garanterat en bra pistskida, om än lite smal för att fungera hela dagen i en uppkörd pist.

m4x

Ny medlem
Hej!

Jag återupplivar tråden lite. Spontana golfköpet gick före skidorna men nu har det hunnit växa på sig en budget till skidorna. Gjorde en liten snabb googling och har hittat 2 nya motståndare. Det står mellan dessa:

1. Salomon X-Max X8+Z12 Walk F80
Finns i 169cm
Ordpris: 5438:-
Pris nu: 2175:-

2. Salomon E S/Force 5 + L10 GW L90
Finns i 167cm (alt 174cm)
Ordpris: 3608:-
Pris nu: 1514:-

3. Blizzard Quattro 7.7/TPC10
Finns i 167cm (alt 174cm)
Ordpris: 4995:-
Pris nu: 2195:- (med rabattkod fram till 10/8)

Vilket alternativ känns rimligast att satsa på?
Blizzard har jag inte hört talats mycket om men gillar mest hur de ser ut av alla :)

Hittar inte så mycket information om Salomon skidorna mer än att X-max 8 18/19 och 19/20 har en svängradie på 15m (170cm då) medan Blizzard har 14m (167cm). Kanske borde vara rimligare att gå upp ett steg i så fall (174cm?) och få samma svängradie (15m) om man nu ändå ska utvecklas vidare i åkandet.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp