Går från snowboardboots till skidpjäxor! STENHÅRDA!!!!

pinn

Medlem
Hej.

Skidor mellan 1976-1986
Bräda mellan 1986-2021

Har börjar försöka åka skidor igen för det är så skönt......men. mina fötter och min själ är van vid snowboardboots..

Jag blev rädd och förskräckt när jag stoppade in mina stackars sneaker-fötter i ett par alpinpjäxor. Herre gud.

Körde 110 i flex. Bytte till 90.. lika fruktansvärt stenhårda. Bytte ned till 80..

Ingen skillnad nästan???..

Så. Till er alla, som kan pjäxor, läster, flex, gålägen, freeride/freestyle/all mountain/ park. Etc etc.

Vad är det för pjäxor som är mjuka, sköna och mer följsamma till mig som skall chillåka och mjukcarva i pisten.. ?

Ekonomi = bra.

Fötter? Normala.. fotvalv normalt.

Tack. /Kalle-Pinn

PisteCarver

Aktiv medlem
Hej.

Skidor mellan 1976-1986
Bräda mellan 1986-2021

Har börjar försöka åka skidor igen för det är så skönt......men. mina fötter och min själ är van vid snowboardboots..

Jag blev rädd och förskräckt när jag stoppade in mina stackars sneaker-fötter i ett par alpinpjäxor. Herre gud.

Körde 110 i flex. Bytte till 90.. lika fruktansvärt stenhårda. Bytte ned till 80..

Ingen skillnad nästan???..

Så. Till er alla, som kan pjäxor, läster, flex, gålägen, freeride/freestyle/all mountain/ park. Etc etc.

Vad är det för pjäxor som är mjuka, sköna och mer följsamma till mig som skall chillåka och mjukcarva i pisten.. ?

Ekonomi = bra.

Fötter? Normala.. fotvalv normalt.

Tack. /Kalle-Pinn
Du kan inte åka skidor i pjäxor som är mjuka som snowboard boots, sorry men det går inte. På skidor står du rakt fram och kroppen svajar som en flaggstång i en höststorm om du inte låser fast underbenen.
Du vänjer dig, jag kör med 110 flex och tycker att mina pjäxor är jättesköna.:)

assr

Medlem
Pjäxor som trycker omotiverat mycket på olika ställen (fotknölar, hallux, stortå, lilltå, etc) känns lätt väldigt hårda oavsett flex. Ett par pjäxor som däremot passar din fot perfekt är vad du ska leta efter och det kan ju krävas lite bootfitting eller åtminstone värmning av innerskor och en bra sula för att det ska passa din fot. Flex i storleksordningen 100-120 låter rimligt. 130 och uppåt är overkill om du inte är rätt så tjock eller otroligt stark/laddar väldigt hårt.

fredw

Aktiv medlem
Har iofs hört talas om en del mycket kompetenta skidåkare som trivs bra med mjukt pjäxflex. Jag förstår det inte, men så sägs det. Med din erfarenhet från snowboard och skidor tror jag annars inte du borde behöva gå under ca 90 i flex.

Det är väl inte så att du tagit på dig iskalla pjäxor? Som kanske legat i bilen eller stått ute i förråd/garage innan du tog på dem? Pjäxor blir stenhårda i skalet om det är riktigt kallt ute.

Pjäxor kan också, paradoxalt nog, kännas för hårda om de är för stora eftersom för stor del av din kraftöverföring då koncentreras överst på plösen. En pjäxa ska sitta som en handske så att kraftöverföringen från ben till skidor liksom sker "överallt", och via lagom styva pjäxor kan man då få ner denna kraft i skidorna på ett kontrollerat sätt.

PisteCarver

Aktiv medlem
Har iofs hört talas om en del mycket kompetenta skidåkare som trivs bra med mjukt pjäxflex. Jag förstår det inte, men så sägs det. Med din erfarenhet från snowboard och skidor tror jag annars inte du borde behöva gå under ca 90 i flex.

Det är väl inte så att du tagit på dig iskalla pjäxor? Som kanske legat i bilen eller stått ute i förråd/garage innan du tog på dem? Pjäxor blir stenhårda i skalet om det är riktigt kallt ute.

Pjäxor kan också, paradoxalt nog, kännas för hårda om de är för stora eftersom för stor del av din kraftöverföring då koncentreras överst på plösen. En pjäxa ska sitta som en handske så att kraftöverföringen från ben till skidor liksom sker "överallt", och via lagom styva pjäxor kan man då få ner denna kraft i skidorna på ett kontrollerat sätt.
En pjäxa som inte känns för liten när man precis har tryckt ner foten, den är för stor.

jarnebring

Aktiv medlem
Flex har nu nödvändigtvis inte något att göra med hur "hårt" pjäxan sitter. Det är en indikation på hur mycket kraft som behövs för att få pjäxan att "flexa"--böja sig. Siffran är inte jämförbar mellan olika tillverkare eller ens olika modeller av samma tillverkare. En Lange RS 120 är t ex styvare än en Lange RX 120 eller 130.
Det kommer vara ofrånkomligt obekvämt till att börja med jämfört med snowboard-boots. Men det behöver inte göra ont. Vissa har "svårare" fötter än andra och kan behöva justera, t ex slipa bort delar av insidan av skalet och formgjuta sulor för att det ska sitta bra. En del har formsprutade innerskor, även om det är mer och mer ovanligt. En del skal kan "bakas", dvs värmas upp och anpassas efter din fot.

TILLÄGG: Att tänka på när du testar: pjäxor blir styvare när det är kallt, så det som verkar lagom i butiksvärmen kan vara annorlunda ute i backen.

Senast ändrad:

KaitsuH

Aktiv medlem
Absolut tre delade pjäxor för en gammal bräd åkare! Full tilt, Roxa, Dalbello osv. Jag, som har åkt mycket över 20 år bara bräda, kan använda väl bara Dalbello Pantera -pjäxor. Tvådelade pjäxor behör bara till historia och inkvisition.

Senast ändrad:

pinn

Medlem
Jävlar vilken uppslutning. Smarta tips, bra råd kärlek till er alla... bröder och systrar..tack så mycket.

madness

Aktiv medlem
90180F94-1792-4F93-93BE-7891650CE589.jpeg
Lyssna inte på folket här, de lurar dig bara till att bli en heltidskryckåkare. Håll dig kvar på den mörka sidan. Vi har roligare!

PisteCarver

Aktiv medlem
Visa bilaga 12521Lyssna inte på folket här, de lurar dig bara till att bli en heltidskryckåkare. Håll dig kvar på den mörka sidan. Vi har roligare!
“Fear is the path to the dark side…fear leads to anger…anger leads to hate…hate leads to suffering.”
”You must unlearn, what you have learned”
Yoda

1634239905909.jpeg

Senast ändrad:

Hawk100

Aktiv medlem
Testa olika typer av randonée-pjäxor!
De är ofta mjukare, har varmare innerskor, har gåläge och har du bra teknik och står rätt på skidorna kan du åka väldigt bra även i sånna mjuka pjäxor….. 😉

pinn

Medlem
Finns den någon riktigt mänsklig butik i Göteborg där man kan möta en person som har djup kunskap om detta och få hjälp med att hitta en riktigt passande pjäxa för mig? Aka. Nån som vet vad de pratar om, på riktigt :)

fredw

Aktiv medlem
Finns den någon riktigt mänsklig butik i Göteborg där man kan möta en person som har djup kunskap om detta och få hjälp med att hitta en riktigt passande pjäxa för mig? Aka. Nån som vet vad de pratar om, på riktigt :)
Möjligen är de just nu litet rök- och bombskadade på Udéns, eftersom deras butik brann upp, men det är väl dit man vänder sig i första hand.

pinn

Medlem

Det här svaret hade en väldigt viktig komponent.... att kraftöverföringen blir kraftigt lidande om pjäxan är för stor,...en perfekt passform som verkligen omsluter foten gör så att din pjäxa flexar med dina rörelser.

Tack. Viktigt, spännande, ”självklart” och intressant :)

pinn

Medlem
Flex har nu nödvändigtvis inte något att göra med hur "hårt" pjäxan sitter. Det är en indikation på hur mycket kraft som behövs för att få pjäxan att "flexa"--böja sig. Siffran är inte jämförbar mellan olika tillverkare eller ens olika modeller av samma tillverkare. En Lange RS 120 är t ex styvare än en Lange RX 120 eller 130.
Det kommer vara ofrånkomligt obekvämt till att börja med jämfört med snowboard-boots. Men det behöver inte göra ont. Vissa har "svårare" fötter än andra och kan behöva justera, t ex slipa bort delar av insidan av skalet och formgjuta sulor för att det ska sitta bra. En del har formsprutade innerskor, även om det är mer och mer ovanligt. En del skal kan "bakas", dvs värmas upp och anpassas efter din fot.

TILLÄGG: Att tänka på när du testar: pjäxor blir styvare när det är kallt, så det som verkar lagom i butiksvärmen kan vara annorlunda ute i backen.
Ang. Ditt tillägg.. att ytterskalet/pjäxan känns mjukare i butiken, än ute i backen.. jävlar va smart, hade jag knappt tänkt på.
Men skall man då, i butiken, sikta på att pjäxorna skall kännas mjukare pga, detta?

pinn

Medlem
Vad tycker ni, allihopa om rådet att testa tredelade pjäxor?

Jag åker inte så många dagar/år och komforten är viktigast. Jag bränner inte storbergssvängar, ... ingen kraftfull carving och ingen storslalom...
Mest 10-20dagar/år ... SvensonCarving med familjen..

PisteCarver

Aktiv medlem
Ang. Ditt tillägg.. att ytterskalet/pjäxan känns mjukare i butiken, än ute i backen.. jävlar va smart, hade jag knappt tänkt på.
Men skall man då, i butiken, sikta på att pjäxorna skall kännas mjukare pga, detta?
Svårt att veta om ”butiks-flex” blir lagom ”åka-i-backen-flex”.
Inte lätt att jämföra.
Hur mycket väger du?
De pjäxor som t ex har 70 flex är rena nybörjarpjäxor, och blir säkert för mjuka och klena för dig (alla slalompjäxor är ju hårda jmf med snowboard boots).
Häng inte upp dig för mycket på flexen, utan koncentrera dig på att hitta en pjäxa som sitter tajt och bra.
När du trycker i foten så SKA den kännas för liten och tårna ska ta emot framtill. När du sedan spänner pjäxan och trycker benen mot skaften, så flyttas foten bakåt i pjäxan.

fredw

Aktiv medlem
De där tredelade med utbytbar "tunga" kan ju faktiskt förändra flexet på ett vettigt sätt. Kanske extra vettigt i detta komplicerade fall! :)
Gissningsvis har du en åkstil där styvt flex inte är så nödvändigt. Sikta på en bekväm pjäxa med fint uppbyggd innersko och tight passform, kanske flex 90-100, så blir du nog nöjd. Eller så får du se till att bli nöjd! :)

jarnebring

Aktiv medlem

Här får du testa att "flexa", dvs när du har båda pjäxor på och knäppta (i butiksvärme) ska du kunna få dem att flexa/böja sig några mm genom att pressa skenbenen fram i plösen. Om du går till en butik med kunnig personal (förstod att du är i Gbg, någon lokal för tipsa) så kan dom hjälpa dig så att du gör rätt. Om du inte kan få pjäxan att flexa eller knappt, är den förmodligen för styv för det du verkar vara ute efter. De flesta märken har lite mer komfort-orienterade modeller som ändå har hög prestanda. Dom brukar ha bredare läst och gå-lägen (man kan frikoppla övre delen av pjäxan från nedre). Exempel Salomon Quest*. Har inte superkoll på det segmentet men en bra butik kan guida.
*Heter tydligen något annat nu.

Senast ändrad:

xQubeZ

Aktiv medlem
Skistore har bäst utbud och antagligen bäst personal med. Men tbh de är inget mot en skidbutik vid nån större skidort nere i alperna tex när det gäller bootfitting.

LimpusB

Medlem
Du säger att det är viktigt att pjäxorna är sköna. Och ekonomin bra. Då skulle jag säga stt den absolut bästa lösningen är att hitta en bra bootfitter som anpassar pjäxan till just dina fötter. Då kommer de att vara sköna - inget som trycker på nånstans på nån jobbig knöl.

Sen för ökad komfort kan du ju addera en bra liner (dvs innerskon) typ Atomics nya Mimic-serie. Är i regel rejält bättre än de liners du kommer att få med i en 100-110 pjäxa som det låter som att du kommer att landa på i övrigt.

Med en bra bootfitter löser du allt ovan. Själva bootfittingen brukar ingå om du köper pjäxan i butik. Har ingen koll på GBG, men finns bra i Stockholm (ex Alpingaraget), Åre (Åre Skidsport) och numera även Järvsjö (Henrik Enarsson).

Senast ändrad:

Senaste inläggen

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp