Ge upp livet i Göteborg för ett liv i Östersund/Åre?

perssse

Ny medlem

LawndartGustav

Aktiv medlem
Hej! Alltså gillar man friluftsliv och cykling tycker iaf inte jag att det är så farligt väder i Östersund och Åre. Regnar ju fan under många månader i göteborg. Självklart är det lite svalare men vad gör det? Vill man ha värme kan man väl åka söderöver några veckor på sommaren isf?

Det jag gillar mest med Jämtland är att det finns i princip alltid något kul oavsett årstid. Jag toppturar och åker utförs, skatear även vintertid. När den säsongen lider mot sitt slut kan man cykla. När cykelsäsongen tar slut kan man åka långfärdskridskor och cykla lite mindre :D Är man motiverad och gillar att vara ute och röra på sig finns det alltid något. I Östersund vet jag att det finns löpgrupper som springer flera ggr/v året om. Det finns massvis med cyklister som cyklar mtb året om, de har fatbike på vintern dock. Själv räcker det gott med olika skidsporter vintertid.
Finns kläder som gör att cykling/löpning/vandring funkar fint i taskigt väder, vad är då ursäkten? ;)

Appråpå människorna så stämmer det att många som är födda i jämtland kanske inte håller på med konditions och actionsporter men de är ute mkt på ett sätt jag inte tycker att folk i allmänhet är i t.ex sthlm och gbg. Bär- och svampplockning, jakt, fiske, vandring osv. Många har ju en stuga de åker till mkt på helger.

Finns nog folk som är ute o gör mkt i gbg med, funderat kring det? om du inte kan cykla men kanske springa/cykla/golf/segla osv? Menar bara att det kanske inte är just fjällen och de sprecifika aktiviteterna som gör det i slutändan utan att man gör saker och folket man gör det med. Eller så är man ute lika mkt själv. Alla är vi olika.

GALSAC

Ny medlem
Bo kvar i Gbg och ta flyget till alperna varje helg istället. Sedan tar du ledigt 4 veckor på vintern för alpsemestrar och skidåkning.
Både du och frun blir nöjda. Bättre snötillgång, mindre blåst och inte så många 08or ;)

G

MTG

Ny medlem
Stort tack för alla bra inlägg!

Precis som du säger LawndartGustav, så är det variationen och att alltid ha något kul att göra som lockar. Och förhoppningen att lättare hitta fler likasinnade att hänga med än vad man har i Götet.
Och såklart den vackra naturen där iaf jag mår som allra bäst.

LawndartGustav

Aktiv medlem
Sen tror jag det kommer om man gör något mkt som med klättringen, alltså träffar likasinnade. Kände mig alltid lite ambivalent kring aktiviteter sommartid tidigare men cyklar nästan bara nu sedan ca 5 år och blir ju en annan grej när man gör en aktivitet väldigt mkt. Man träffar folk även när man är ute själv :)
Är väl mkt surf, vindsurf, kite, mtb i gbg om du blir kvar.

Senast ändrad:

MTG

Ny medlem
Jo precis, väldigt mkt enklare att träffa folk när man har gemensamma aktiviteter tror jag.

Kan tyvärr inte surfa pga min nackskada, då jag inte kan ha huvud böjt uppåt för mycket. Det var därför jag fick lägga klättringen på hyllan också.
Så tänker att det kommer passa mycket bättre med mer skidor, längdskidor, långfärdsskridskor och skoter mm för nacken.

listagangstern

Aktiv medlem
Säger som andra här, prova! Jag har bott i Åre några år och bor numera i Östersund. Det finns många friluftsintresserade på båda ställena. Jag brukar alltid vara ute när jag är ledig. Längdskidor, topptur, cykling mm. Kommer ifrån Västerås och det känns som att folk inte är lika taggade på utomhusaktiviter där. Om du bestämmer dig för att flytta upp så hör gärna av dig om du vill hitta på något!

Granny

Ny medlem
Halloj!

Kan relatera med dig till 100%
Jag lämnade en lång relation och slentrianlivet i Göteborg som jag va less på och gjorde min första säsong i Sälen vid 30 års ålder.
Det va det bästa beslutet jag tagit i mitt liv.
Där träffade jag mannen i mitt liv med samma intresse,livsglädje och värderingar som mig. Nu 5 år senare har vi säsongat både i Österrike, Japan och rest halva jorden runt större delar av vinterhalvåret medans vi är hemma på sommaren och jobbar.
Köpte ett litet hus ute på landet norr om Gbg så vi kan leva billigt och fortfarande resa. Vi har även en husbil som tagit oss runt halva Europa. I år fick vi en liten grabb som hänger med på alla våra äventyr.

Vad vill jag ha sagt med det?
För mig va det mitt livs bästa beslut att lämna Gbg för snön, och att sen hitta den grymmaste mannen att dela alla äventyr med, ja det är ju bara GULD!

Min relation jag lämnade i Göteborg va inte rätt för mig, vi hade inga gemensamma intressen överhuvudtaget och det har jag lärt mig nu hur viktigt det är.
Men det ena behöver inte utesluta det andra.
Är hon kvinnan i ditt liv så löser ni det.
Testa att säsonga en gång och se hur d känns eller Man måste inte flytta för gott utan res iväg 1-2 mån under vintern så får du ju känna på det.
Bor ni mitt i Gbg? Flytta ut en bit utanför Gbg så kommer ni ju bort från de "värsta"

Eller gör ni allt på hennes villkor? Eller har ni gemensamma mål ?

Senast ändrad:

MTG

Ny medlem
listagangstern sa:
Säger som andra här, prova! Jag har bott i Åre några år och bor numera i Östersund. Det finns många friluftsintresserade på båda ställena. Jag brukar alltid vara ute när jag är ledig. Längdskidor, topptur, cykling mm. Kommer ifrån Västerås och det känns som att folk inte är lika taggade på utomhusaktiviter där. Om du bestämmer dig för att flytta upp så hör gärna av dig om du vill hitta på något!
Det ska Jag absolut göra om jag flyttar upp! :)

MTG

Ny medlem
Granny sa:
Halloj!

Kan relatera med dig till 100%
Jag lämnade en lång relation och slentrianlivet i Göteborg som jag va less på och gjorde min första säsong i Sälen vid 30 års ålder.
Det va det bästa beslutet jag tagit i mitt liv.
Där träffade jag mannen i mitt liv med samma intresse,livsglädje och värderingar som mig. Nu 5 år senare har vi säsongat både i Österrike, Japan och rest halva jorden runt större delar av vinterhalvåret medans vi är hemma på sommaren och jobbar.
Köpte ett litet hus ute på landet norr om Gbg så vi kan leva billigt och fortfarande resa. Vi har även en husbil som tagit oss runt halva Europa. I år fick vi en liten grabb som hänger med på alla våra äventyr.

Vad vill jag ha sagt med det?
För mig va det mitt livs bästa beslut att lämna Gbg för snön, och att sen hitta den grymmaste mannen att dela alla äventyr med, ja det är ju bara GULD!

Min relation jag lämnade i Göteborg va inte rätt för mig, vi hade inga gemensamma intressen överhuvudtaget och det har jag lärt mig nu hur viktigt det är.
Men det ena behöver inte utesluta det andra.
Är hon kvinnan i ditt liv så löser ni det.
Testa att säsonga en gång och se hur d känns eller Man måste inte flytta för gott utan res iväg 1-2 mån under vintern så får du ju känna på det.
Bor ni mitt i Gbg? Flytta ut en bit utanför Gbg så kommer ni ju bort från de "värsta"

Eller gör ni allt på hennes villkor? Eller har ni gemensamma mål ?
Grymt att höra om era äventyr! :) Hur gör ni med den lille om ni är på sådana äventyr?

Hehe nej, vi gör inte allt på hennes villkor. Det har nog varit lite mer tvärtom, att hon försökt vänta ut mig för att skapa en familj, men att jag inte riktigt känt mig redo. Är rädd för att fastna i ett Svensson-liv och inte få någon tid till det man brinner för själv. Känns inte riktigt som slentrianlivet är något för mig heller.

Lars_Ilis

Ny medlem
Min rekommendation är att flytta upp. Du kommer att bära på samma känsla hela livet annars. Hitta en fru som har samma eller liknande intressen.

Senast ändrad:

Anzom

Aktiv medlem
Lars_Ilis sa:
Min rekommendation är att flytta upp. Du kommer att bära på samma känsla hela livet annars. Hitta en fru som har samma eller liknande intressen.
Svårt att svara rätt av på tycker jag. Om det är rätt beslut att lämna och flytta. Jag tänker att man med en konkret plan om var man ska bo, vilket jobb man har tänkt och tidshorisont gör det lättare att förhålla sig till för den som inte primärt vill dit.

Alla drömmar behöver inte förverkligas, kan vara viktigt det med.

carl_couloir

Aktiv medlem
lev frågan och ha en öppen dialog om det, allt måste inte ske på direkten.......
Nu har jag den stora fördelen att jag träffade kvinnan i mitt liv via skidåkningen,så sommaren 2017 frågade jag om vi inte skulle ta vintern i alperna?! det blev det inte den vintern men väl denna, så nu gör vi ett experiment/test nere i Verbier

/C

Pillard

Aktiv medlem
Spännande tråd detta. Ett annat perspektiv som kan vara bra att ha med (låter kanske lite djävulens advokat nu men), är det verkligen så svårt att göra de sakerna du vill göra i och runt gbg då?

Jag har själv tendenser och jag hade så sent som idag liknande diskussioner med flera på twitter om att vi är många som går igenom livet med en grundtanke att "om bara X förändras blir livet bra". Som här då skulle det kunna vara att om man bara bor i Åre/Östersund så kommer man att göra massa saker. Men är det så svårt att göra dem idag? Skidåkningen är ju jäkligt svår att göra nåt åt men kanske är det en stuga utanför Sälen som är lösningen? SÅ kan du åka dit på helgerna under vintern?

Sen är det förstås fullt möjligt att det är miljöombytet du behöver. Jag ville bara slänga in perspektivet att det kanske är bilden av ett annat liv du är på jakt efter? Annars om jag skulle göra nåt sånt där så är det ju Geneve som skulle vara min lösning. Ungefär lika långt med bil från Chamonix som Östersund är från Åre...

Bjersing

Ny medlem
Tycker
@Pillard har mycket vettiga åsikter, tänkte bara flika in att som Göteborgare kunde jag tura alla helger jag kände för i våras, det går utmärkt att åka upp efter jobbet på fredag, tura lördag söndag och tillbaka i tid för att knega vidare på måndagen. Just i mitt fall åkte jag nog iväg för att tura fem gånger till div stugor runt Hemsedal och en resa till keb. Lägg på en två veckors resa till alperna så får du ut ganska många åkdagar.

Jag har såklart också tänkt som du gör, hade varit riktigt trevligt att bo på ett ställe där man kan syssla med sina intressen lite lättare. Men om du nu ska bryta upp din familj för det känns Östersund som en liten halvmesyr, dra ner till Geneve eller Innsbruck om du ändå ska byta liv.

Senast ändrad:

carl_couloir

Aktiv medlem
Instämmer med Pillard, snackade med mina "Åre-Locals" och när jag som bor i Göteborg berättade hur många skiddagar jag brukade få ihop på en säsong så var det klart fler än vad många andra som bor just i Åre får ihop på en vinter......

Funderade själv om en eventuell flytt dit för några år sedan, jag landade i att gå ner lite i arbetstid till 80% istället och satsa på fler skidresor helt enkelt, vilket resutlerade i minst 40 skiddagar per säsong vilket som sagt tydligen är en hel del även uppe i Åre.

Sedan tror jagatt det blir en vadag med kneg osv. oavsett hur nära man än bor bergen om man inte jobbar just med skidåkning eller liknande....

/C

224moh

Medlem
Jobbar heltid och brukar få runt 30 åkdagar ungefär. Detta är med ca en veckas semester, resten är åkning på helger.
Östersund är trevlig stad tycker jag, har dock börjat ledsnat på stan lite. Östersund är nästan som trevligast om sommaren.

Möjlighet att gå ned i arbetstid/jobba hemifrån(annan ort) är en möjlighet som alla jobb inte ger en möjlighet till.

Tror man blir lite kräsen gällande åkning när man bor närmare skidåking, jag har blivit det på senare år. Även att man jobbar heltid har stor betydelse till hur lusten till åkning är tycker jag. Är allt skit och förhållandena skit är det inget kul...

Märkligt nog är förhållandena som bäst när man jobbar.. ?

Senast ändrad:

Markizgren

Ny medlem
Hur blev det? Flyttade du upp?
Jag å min sambo tog beslutet och bor nu i Östersund. Sålde allt hemma och lämnade familjen och släkt. En dröm jag haft precis som dig sen flera år tillbaks och va så less på att varje vinter och sommar fantisera om hur livet är här uppe. Nu har vi beslutat oss att testa.

Kul att höra hur dina funderingar slutade. Blev du kvar? Eller jagade du drömmen?

Senast ändrad:

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp