Gecko stighudar, bra kvalité?

Goddagens

Såg dessa hudar på Freeskier buyer´s guide 2012, de har funnits ett par år vad jag förstod, men har inte hört talas om de tidigare. Är det någon som har erfarenhet av dessa? Det känns som en ganska nice grej, om man slipper hålla på med lim. Dock tycker jag inte fästena ser ut som de mest optimala för bredare skidor.

freeskier.com/gear/2012/gecko-glueless-skins
gecko.com

Senast ändrad:

oscarmodigh

Ny medlem
Jag skulle också vilja ha lite info om dessa, har sökt men har bara hittar recensioner från 2008! Förhoppningsvis har dom hunnit utvecklats lite mer fram tills nu! Har någon prövat dom eller vet något om dom så skriv gärna en rad här :)

m4kk4n

Medlem
lånar tråden lite.
jag är helt ny på turbiten. är det nåt speciellt man bör tänka på som nybörjare när man väljer hudar?
finns det bättre eller sämre nybörjarhudar? har tänkt använda dom till enkla kortare turer till enbörjan tillsammans med shiro+baron.

oscarmodigh

Ny medlem
Jag är fortfarande tveksam, finns ju uppenbarligen både för och nackdelar (precis som med allt annat). Skulle ju dock vara skönt på ett sätt att slippa klistret....

FF

Aktiv medlem
Vadå, hudar utan klister? Det är alltså tänkt att det hela tiden ska vara så drygt som det blir när klistret vägrar fästa?

Låter smart... :rolleyes:

Edit: Läste recensionen och ja det var dumt att jag inte gjorde det innan jag postade... Låter ju som de ev har en poäng men jag håller mig till klister eftersom jag vet hur det funkar...

Senast ändrad:

erkilainen

Medlem
Finns det några nya åsikter om dessa hudar? Någon som testat de senaste årsmodellerna?

Vad jag har förstått så har de utvecklat dessa en hel del sedan de kom.

skanken

Medlem
Jag tycker dom är riktigt najs, har bara turat 2 dagar på "vanliga". Så jag har väl inte riktigt en "riktigt" uppfattning om sånna kanske.

Hur som,smidigt med gecko. har 1 par som är 3 år gamla kanske, silikonet har börjat fastna i skidorna men på dem nyare jag har så verkar inte det problemet uppstå(problemet ser ut att vara åtgärdat), plus att fästena på dem nya är mkt bättre.
Dem äldre har ett fäste som ser ut som gecko fötter, riktigt ruttet, man trampar mkt lättare loss dem om man kliver på dem. Dem nya har samma som dem som är på bilden åvan.

Men det gäller att man gnuggar fast dem rikigt på skidan, är det puder så kommer det in i mellan innan man trampat fast dem, å då kan dem lossna. Men sen jag började gnugga dem så har jag inte haft några som helst problem.

skanken

Medlem
Med "sillikonet har börjat fastna i skidorna" så menar jag, att det lossnar lite grann så det blir å fastna på undersidan skidan så det blir väldigt dåligt glid när man sen börjar åka.

Har en kompis som turar massvis, han bytte ut sina gecko, det strulade mycket för honom, inte helt säker på vad det var. Men jag tror det var splitboard tail-fästet som strulade för honom.

Senast ändrad:

gubbfan

Medlem
Jag använder Kohla skins limfria. Dom funkar mycket bra, tunna och fina. Lättare och mer hanterliga än klisterhudar speciellt när man skall vika ihop dom i blåsväder.

erkilainen

Medlem
Tack för alla bra svar!

Det verkar ändå som att folk överlag är nöjda med sina klisterfria hudar.

De kassa gamla "hand"-fästen ska vara utbytta mot nya rejäla och silikonsläppet har jag förstått ska vara fixat på senare årsmodeller.

Nu har jag slagit till på ett par då Outnorth sålde min storlek (125 mm) till bra pris (1470:). Det lär dröja ett tag tills jag hinner testa dem men får väl försöka komma ihåg att lämna mina åsikter om dem här i tråden då.

Men fortsätt svara på tråden och skriv vad ni har för erfarenheter och varför/varför inte ni är intresserade av klisterfria hudar!

niillle

Medlem
Jag testade den gamla modellen med hand-fästen och tyckte glidet var klart sämre än Black Diamond sts nylon. Dock var det inte samma skida och lite olika rockerprofil på de två, så var ju olika mycket hud i snön..

erkilainen

Medlem
Jag han bara öppna kartongen innan ett par röda händer hoppade på mig.

Bilden på Outnorths hemsida visade den nya förbättrade versionen men det var ändå den gamla med de dåliga fästena som jag fick.

Returlapp på och tillbaka till Växjö med paketet.

Jakbob

Ny medlem
Jag har haft mina i 3-4 säsonger (röda fingerfästen). De släpper lite silikon efter ett tag ja, jag gav det ett försök och köpte en sprayflaska silikon och körde på, då blev de bättre igen. Kommer nog att fortsätta ge dem ett sprut silikon i slutet av säsongen.

De tillfällen jag haft problem med dem är när jag kört korta åk och då tagit av och satt på hudarna många gånger på kort tid. Efter ett par gånger kan det lätt bli lite för mycket fukt på silikonet/skidan och då har de fungerat sämre. Det blev dock bättre med ny silikon. Jag vet inte om det finns någon hud som är helt bekväm med allt för mycket av/på utan att få torka mellan.

Jag skulle inte kört dem utan fäste både fram och bak, och ja, fästena skulle man nog gärna kunna bytt ut till något lite stabilare.

Axl

Ny medlem
Vad är det för spray du kört? Jag har ett par gecko och funderar på hur man ska sköta dom. Finns det något mer man kan göra för att hålla dom i skick?

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp