Gissa storleken på väskorna/hur mäter man väskor?

la_grave

Aktiv medlem
Gissa vilken av dessa väskor som är störst resp minst (alltså baserat på det uppgivna litermåttet för resp väska)
IMG_20211128_125339.jpg

Lowe Alpine-väskan är fullpackad, de andra två är lite uppstagade med småsaker men skulle se större ut om de var fulla. Gissa även gärna volymerna.

Någon som har förslag på hur man kan mäta den relativa storleken? Typ fylla dem med massor av tennisbollar. Någon i Stockholm som har tillgång till mååånga tennisbollar?

Och för allmänbildningens skull, "duffle bag" översätts till "kappsäck". Ett gammalt fint ord som borde få en renässans.

fredw

Aktiv medlem
Den som vinner får lägga upp en egen gissa-volymenbild? 😉

Gissar på
1. 49 liter
2. 40 liter
3. 50 liter

Funderar på mätningen. Om du har tid på dig så kanske enklast att använda vatten och skurhink/litermått. Sen tar det kanske några dagar innan de torkar.

la_grave

Aktiv medlem
Den som vinner får lägga upp en egen gissa-volymenbild? 😉

Ja, och gissar man fel får man sitt Freeride-konto avstängt.

Gissar på
1. 49 liter
2. 40 liter
3. 50 liter

Funderar på mätningen. Om du har tid på dig så kanske enklast att använda vatten och skurhink/litermått. Sen tar det kanske några dagar innan de torkar.

De är nog inte så vattentäta (möjligen den organge:a). Det var därför jag tänkte tennisbollar. Borde utvecklas någon ISO-standard för väskstorlekar (jag skämtar inte).

erik_lagg

Aktiv medlem
Här vågar man inte gissa. ;)
Men intressant hur man mäter volymen på en väska. Vad tror du om att ta en större plastpåse. Peta in påsen i väskan. Väg väska plus påse. Fyll med vatten tills det är fullt, förslut. Väg väskan igen. Ta differensen mellan vikterna. Ett kilo=en liter. Prova på egen risk. Redigerat: påsen tar lite plats också så knöla ned den i ett litermått och addera den volymen.

Senast ändrad:

fredw

Aktiv medlem
Om du är är rädd för läckage så kan du ju istället för vatten testa t.ex. med deg som inte läcker ut? Iofs har den metoden nog vissa nackdelar...

STE-77

Aktiv medlem
Alternativ metod för att mäta volym:
1. Fyll väskan med tunga prylar.
2. Stoppa in den i en stor plastpåse och sug ut luften.
3. Lägg väskan i badkaret eller en tunna och mät hur mycket vatten den tränger undan.

fredw

Aktiv medlem
3. Lägg väskan i badkaret eller en tunna och mät hur mycket vatten den tränger undan.

Nu börjar det likna något. Din metod går att utveckla och förenkla. Plastpåsen fick mig på rätt spår!

1. Hitta en stor, hyggligt tät plastpåse.
2. Prega ner plastpåsen i väskan och fyll påsen med vatten tills väskans innervolym är utfylld.
3. Ev förslut påsen och stäng väskan för att testa att vattnet fyller ut väskan väl.
4. Ta ut den vattenfyllda påsen och väg den (1 kg = 1 liter) eller mät vattnets volym.

Edit: Nu ser jag ju att Erik Lagg här ovan hade precis samma tanke. Nobelpriset går till honom medan jagf år en fotnot nånstans.

Fotnötter för monoglotter:

RandoScando

Turtok
Forumvärd
Den här metoden har fördelen att (inbillar jag mig) hyfsat enkelt kunna mäta väskor med olika typer av fackindelning, tänker mig det kan bli problematiskt i uppdelade väskor.

Om väskan istället flyter i vattnet kommer nog Arkimedes göra några metafysiska glädjesnurr - tänker det är en fin bonus för den som bommar.

erik_lagg

Aktiv medlem
Den här metoden har fördelen att (inbillar jag mig) hyfsat enkelt kunna mäta väskor med olika typer av fackindelning, tänker mig det kan bli problematiskt i uppdelade väskor.

Om väskan istället flyter i vattnet kommer nog Arkimedes göra några metafysiska glädjesnurr - tänker det är en fin bonus för den som bommar.
iofs men; nackdel 1: du mäter yttermåtten (och inkluderar remmar mm); nackdel 2: inte helt lätt att mäta volymen i badkaret då ett badkar sällan är rektangulärt.

la_grave

Aktiv medlem
Tycker fokus har kommit lite fel här. Ni skulle gissa vilken väska som var störst resp minst sam (bonus) gissa deras volymer.

Men sand skulle ju kunna funka om man vill få det absoluta måttet (medan tennisbollar bara ger ett relativt mått eftersom det blir så mycket luft mellan bollarna).

RandoScando

Turtok
Forumvärd
iofs men; nackdel 1: du mäter yttermåtten (och inkluderar remmar mm); nackdel 2: inte helt lätt att mäta volymen i badkaret då ett badkar sällan är rektangulärt.
Fyll till kanten och samla allt som rinner ut i en behållare med mått ;) Alt markera "före" och "efter" och se hur många litermått som måste till för att fylla differansen!

Yttermåttsproblemen är knepigare däremot...
Tycker fokus har kommit lite fel här. Ni skulle gissa vilken väska som var störst resp minst sam (bonus) gissa deras volymer.

Men sand skulle ju kunna funka om man vill få det absoluta måttet (medan tennisbollar bara ger ett relativt mått eftersom det blir så mycket luft mellan bollarna).
Sen när har en tråd i ett forum nånsin hållit sig till ämnet?

fredw

Aktiv medlem
Jag tycker också att diskussionen har flutit ut litet. 🤓
Men jag har iallafall vågat försöka svara på frågan!

erik_lagg

Aktiv medlem
Ok då. Har just gått ut och köpt likadana och testat Arkimedes princip i badkaret. Heureka!
1. 65
2. 90
3. 50

jadeK2

Medlem
Haha, visst är det produkt made in China då är det annan fråga med som sagt vi pratar väskor😜

la_grave

Aktiv medlem
Rätt svar är

1 60 l
2 90 l
3 70 l

Jag tror inte på att 2 är 50 % större än 1. Någon eller båda dessa har fel volym angiven.

erik_lagg

Aktiv medlem
Hur vet vi förresten att mitt svar bara är nära om man nu inte kan lite på vad det står på väskorna. Det kanske är helt rätt, eller inte. ;) (redigerat: ser nu att tävlingen gick ut på att gissa uppgiven storlek på väskorna).

Senast ändrad:

la_grave

Aktiv medlem
Hallå, någon modig som vill kommentera detta? Jag vågar inte... ;) Obs detta inlägg ska ej uppfattas som en kommentar.
Tack, fixat. Vet inte vad jag tänkte på. Som ett sidospår slår jag ibland fel på O och 0 - uppenbarligen tänker hjärnan "cirkelformat tecken", inte "bokstav" eller "siffra".

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp