Glapp i häldel Dynafit Beast 16

Danatt

Medlem
Tänkte kolla om någon annan upplevt detta problem m Beasten? På den ena bindningen har det uppstått ett glapp mellan plastplattan (som sitter ordentligt i skidan) och den övre metallplattan som själva häldelen och stoppern sitter i. Det kan kännas med handen om man belastar häldelen och märks när man är iklickad? Den andra bindningen sitter stenhårt utan tillstymmelse till glapp. Ingen skillnad om jag flyttar fram eller bak bindningen.

Någon som upplevt det tidigare ,, hört talas om det eller kan ha en aning om vad som kan vara fel? Monterade av renommerad butik i Limhamn och det har inte funnits hela tiden, det dök upp efter en veckas åkning ca.

//Daniel

Gargen

Ny medlem
Har beast på två skidor och har väl åkt i alla fall 3 hela veckor på det ena paret och nästan två på det andra. Inga sådana tendenser.
MEN redan när jag monterade de första paret såg jag det som en riskfaktor pga att VARJE gång du klickar i bindningen så glider hela bakbindnigen bakåt och sen fram igen, ca 1cm. Det som glider är av metall (med vassa kanter) mot plastplattan i botten.
Om det finns en liten grad eller liknande från tillverkningen i metallen så borde denna tämligen fort kunna skrapa/nöta på plasten som när den blir för tunn gör att bindningen glappar.

Notera att allt ovan endast är teorier, men att jag på likande sätt råkade hyvla bort lite plast från plastplattan vid första monteringen.

Jag bor för övrigt också i Malmö.

herrgard

Medlem
Jag har också detta glapp, men har inte orkat titta på det. Kommer inte ihåg om det fanns från början eller om det kommit nu på sistone. Märks mest på ena bindningen. Har strax över 50 dagar på dem. Det skavdes bort lite plast när man skruvade fram och tillbaka bindningen utan att ha den monterad (monteringshålen måste ju ligga rätt). Plastbiten är ju lite böjd när den inte är uttryckt mot skidan så antar att det var därför. Är numera mer försiktig när jag justerar den i längdsled så att metallen inte äter på plasten. Brukar lyfta upp bromsarna så metallen inte lägger tryck någonstans. Blir väl något att kolla på i sommar.

Har inte märkt att det påverkar åkningen något, förutom att det är skapligt irriterande när man står still och tänker på det. Kanske går det att komma runt genom att skruva åt längdjusteringen lite hårdare så den trycks tight (har inte testat och vet inte om det är bra att göra så). Vore kul om någon orkade fråga Dynafit om det :)

Danatt

Medlem
Jag är rätt säker på att jag inte hade glappet från början. Men jag har bara en vecka på dem hittills. Skruvade lite och kollade lite noggrannare. Glappet finns på båda bindningarna och bara när stoppern är komprimerad, alltså när jag klickat i bindningen eller håller ner stoppern. Märker inget när jag åker men står man still och stampar lite så känns det inte så förtroendeingivande. Har ett par veckor framöver där jag ska ut och gå rätt mycket, så jag ska kolla upp det innan, vill inte bli sittande på berget med en bindning som gett sig.

Danatt

Medlem
Hej En uppdatering. Tog in dem till butiken och vi tittade på dem gemensamt. Efter lite justering av förspänningen var vi överens om att glappet inte fanns där längre. Så det kan ha varit boven att pjäxan inte var tillräckligt tight mot häldelen. Ska prova åka på dem igen i nästa vecka, återkommer om det fortf. är ett problem.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp