Glasögon under goggles

carroe85

Ny medlem
Glasögon under goggles
Mitt barn på 8 år ska få glasögon och undrar egentligen hur det fungerar i googles, jag vet att det finns OTG, men tänker att det måste vara rätt bökigt att ha vanliga glasögon under. Jag har själv inga glasögon och därför ingen erfarenhet hur bökigt det är. Jag tänker även på imma och att det måste vara otroligt osmidigt.

Hur gör ni som har glasögon, funkar de bra under otg goggles eller är det bara att gilla läget att det inte finns några bra lösning om man inte använder linser?

Halvsmurfen

Aktiv medlem
Glasögon under goggles
Från en glasögonfamilj. Frun och pojken har kört med glasögon under en längre tid. Det är inte helt smidigt. Men se till att ha stora, välventilerade goggles som passar bra. Sen ta aldrig av dem när väl glasögonen blivit uppvärmda under för att minimera strulet. Har man breda glasögon kan det vara svårt att hitta något som passar skönt utan att trycka.

Vi har ibland moddat/klippt bort lite av goggleskummet för att göra mer plats för glasögonskalmen

Suck jag är nog tillbaka där själv då gubbsynen tvingar en att sluta med linser.

Senast ändrad:

MKOL

Aktiv medlem
Glasögon under goggles
Mitt barn på 8 år ska få glasögon och undrar egentligen hur det fungerar i googles, jag vet att det finns OTG, men tänker att det måste vara rätt bökigt att ha vanliga glasögon under. Jag har själv inga glasögon och därför ingen erfarenhet hur bökigt det är. Jag tänker även på imma och att det måste vara otroligt osmidigt.

Hur gör ni som har glasögon, funkar de bra under otg goggles eller är det bara att gilla läget att det inte finns några bra lösning om man inte använder linser?
Nu är jag ingen van brillsmurf eftersom jag bara haft glasögon några år så ........

Även om jag har ett par glajjor som är så små så dom passar att bära under skidglasögonen så tycker inte jag att det är värt besväret. Svårt att få dom att sitta bra och om man vill peta upp glasögonen på näsan så ska lyfta, ta av sig handskarna ......... etc. Dessutom upplever jag att ramen stör blickfånget på ett sätt som den inte gör utanför backen.

Har en god vän som krossade glasögonen tot. under skidglasögonen vid en rel. mild faceplant.

Självklart beror det på vilket synfel man har men jag lämnar ordinarie glasögon i stugan och kör helt utan i backen. Däremot har jag ett par billiga Rusta-läsglasögon i ett slimmat hårt fodral med mig i fickan.

pd

Aktiv medlem
Glasögon under goggles
Jag har skaffat en båge som sätts fast i skidglasögonen. Kanske en lite dyr lösning för en växande 8-åring men så värt det som vuxen. Ser bra, slipper oftast imma och ingen mer näs- och glasögonkross. Se det här inlägget:

HDTV

Aktiv medlem
Glasögon under goggles
Jag kör med dessa sedan ett par år, funkar kanon och de är billiga:

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp