Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
global uppvärmning! :O
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Bajsmatte" data-source="post: 121936" data-attributes="member: 30906"><p>Belliz: Känns som att du säger emot dig själv i ditt sista stycke. Först börjar du sansat och klokt och sen avslutar du med att dra slutsatser utifrån sommarens VÄDER i södra Europa.</p><p></p><p>Jag undrar förresten om det finns någon trovärdig statistik på att vädret verkligen blivit extremare på jorden, med fler stormar etc. Jag menar inte att det inte kan vara så, men eftersom så många uttalar sig så tvärsäkert måste det väl finnas statistik där, säg de senaste åtminstone tjugo åren jämförs med tidigare år.. GustafLund eller Belliz kanske har några tips på var man kan hitta det snabbt och enkelt? </p><p></p><p>Någon kanske också känner till ungefär hur mycket koldioxid jordens cirka 600 landbaserade aktiva vulkaner samt de tusentals i havsdjupen sammanlagt släpper ut i förhållande till mänsklig aktivitet? Endast en av dessa - Etna - släper under ett mindre aktivt år utan en mängd koldioxid som motsvarar ungefär hälften av vad hela den svenska transportsektorn (flyg, bil osv) släpper ut. Har dock inga exakta siffror, men det kanske någon påläst har? En av tusentals alltså... </p><p></p><p>En eventuell pågående uppvärmning tror inte jag vi varken har orsakat eller har möjlighet att stoppa. Klimatet har, och kommer alltid att ändras. Jag är övertygad om att ifall vi lyckas minska utsläppen med någon enstaka procent så är det som att slänga in en limpa på ett tomt Ullevi - det märks inte så jäkla mycket. </p><p>Bättre att lägga krutet på att stoppa annan form av miljöförstöring som tex utfiskningen i haven och skövling av regnskog, där resultat kan märkas vid en rimlig ansträngning.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Bajsmatte, post: 121936, member: 30906"] Belliz: Känns som att du säger emot dig själv i ditt sista stycke. Först börjar du sansat och klokt och sen avslutar du med att dra slutsatser utifrån sommarens VÄDER i södra Europa. Jag undrar förresten om det finns någon trovärdig statistik på att vädret verkligen blivit extremare på jorden, med fler stormar etc. Jag menar inte att det inte kan vara så, men eftersom så många uttalar sig så tvärsäkert måste det väl finnas statistik där, säg de senaste åtminstone tjugo åren jämförs med tidigare år.. GustafLund eller Belliz kanske har några tips på var man kan hitta det snabbt och enkelt? Någon kanske också känner till ungefär hur mycket koldioxid jordens cirka 600 landbaserade aktiva vulkaner samt de tusentals i havsdjupen sammanlagt släpper ut i förhållande till mänsklig aktivitet? Endast en av dessa - Etna - släper under ett mindre aktivt år utan en mängd koldioxid som motsvarar ungefär hälften av vad hela den svenska transportsektorn (flyg, bil osv) släpper ut. Har dock inga exakta siffror, men det kanske någon påläst har? En av tusentals alltså... En eventuell pågående uppvärmning tror inte jag vi varken har orsakat eller har möjlighet att stoppa. Klimatet har, och kommer alltid att ändras. Jag är övertygad om att ifall vi lyckas minska utsläppen med någon enstaka procent så är det som att slänga in en limpa på ett tomt Ullevi - det märks inte så jäkla mycket. Bättre att lägga krutet på att stoppa annan form av miljöförstöring som tex utfiskningen i haven och skövling av regnskog, där resultat kan märkas vid en rimlig ansträngning. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
global uppvärmning! :O
Tillbaka
Topp