Go to-skida All Mountin

Kung-Stalle

Medlem
Go to-skida All Mountin
Tja!
Om Völkl Katana är go to-svaret för off pist-lagg. Vad är då go to-svaret för ett par all mountin-lagg?
Krångla inte till det.:)
Stalle

fredw

Aktiv medlem
Go to-skida All Mountin
Tycke och smak. Jag har följt frågan under några år, inte testat så många av dessa men vanliga och uppskattade val hos svenskar verkar vara t ex:
Salomon QST-serien samt Stance
Nordica Enforcer
Fischer Ranger
Blizzard Rustler-serien samt Brahma
Head Kore
Völkl Mantra M-serien
K2 Mindbender

Jag har själv snöat in på Völkl men de har ett visst "DNA" och jag börjar fundera på om litet mindre krävande skidor vore bättre för mig. Gick ner från att alltid åka på relativt breda Rossignol Soul till en "bred pistskida" (Völkl Deacon 80) som min "go-to-skida" för att få bättre snits på carvingen, men tror att jag egentligen borde ha något kring 90-92 mm midja istället. Har inte hittat helt rätt ännu, vilket delvis beror på att det tar tid för mig att utvärdera mina skidor.

RWD

Aktiv medlem
Go to-skida All Mountin

PisteCarver

Aktiv medlem
Go to-skida All Mountin
Allt sådant här är ju väldigt individuellt skulle jag vilja säga. Jag har upptäckt att Enforcer inte passar mig lika bra som QST-serien t ex.
Enforcer hade nog varit bättre om jag var 20 år yngre.
QST ”is da shit” för mig, Enforcer 88 är för dem som vill ha en stabil stålplanka för 100 knyck i pisten.

Kung-Stalle

Medlem
Go to-skida All Mountin
Ja givetvis så passar inte allt för alla. Men vilken är de lagg som nästan ingen skulle bli missnöjd med (utifrån att det är en All Mnt-skida då).

Så nära mittfåran av All MTN man kan komma.

Tack för bidragen såhär långt!

Snowgod

Aktiv medlem
Go to-skida All Mountin
Jag kör på ett par Down Showdown 95, vet inte om man kan köpa sådana längre men de är riktigt roliga.

erik_lagg

Aktiv medlem
Go to-skida All Mountin
All-mountain är ju en ganska bred kategori så varför är du så säker på att du vill ha den som ligger närmast 'medelvärdet'? Kanske är bättre om du beskriver lite hur du vill åka - aktivt/kraftfullt eller mer avslappnad cruising, mest korta eller långa svängar, lekfullt eller mer standard, mer åt offpist eller mer i hård pist. Nu krånglade jag till det. Själv åker jag aldrig på skidor i denna kategori så jag kan mest bidra med att krångla till det. :)

... eller mina pistskidor kanske är all-mountain för några förresten. Extrem frontier 85. Finns inte att köpa längre.

Senast ändrad:

Kung-Stalle

Medlem
Go to-skida All Mountin
Fast det här tråden där man vågar.
Man vågar rekommendera nåt som man tror kan passa Vem von Helst.

Tänk dig att personen som är mottagare av rekommendationen inte vet mer än att hen just vill åka över hela berget. Det får ge sig med tiden. Personen har åkt skidor men skall nu utvecklas. Men vi vet inte åt vilket håll... de kanske blir en parkråtta, en turtomte, en puderpundare... eller vad som helst. Och när personen utvecklats och fastnat för något, ja då kanske det är dags att köpa ett par lagg som passar precis perfekt. Men fram tills dess så vet vi inte.

Det är alltså inte jag som skall ha laggen. Jag åker hashplanka (där jag för övrigt tror att all mountin go to-svaret är Capita Black Snowboard of Death).

Stalle

fredw

Aktiv medlem
Go to-skida All Mountin
"Vill åka över hela berget"... Det var ju en viktig ledtråd. De flesta skidor som idag kallas "allmountain" är i själva verket litet bredare pistskidor. Men QST 98 eller något sådant kanske, kan bli helt rätt, bör inte bli helt fel.

fredw

Aktiv medlem
Go to-skida All Mountin
Vafalls! Har defintionen ändrats?
Vem har godkännt det? Inte jag iaf...
Ja då har vi ju ett problem.

Stalle

Det finns nog ingen definition. Allmountain har blivit ett "buzzword", som appliceras på alla möjliga skidor, gärna för att nå en stor målgrupp. Dock sällan på skidor under 80 mm i midja eller över 105 mm. Typ. Men det utkristalliseras olika skidtyper och egenskaper inom denna stora grupp - det är därför det är bra att veta litet mer konkret om den som ska åka på dessa skidor.

RWD

Aktiv medlem
Go to-skida All Mountin
Jag har två par skidor jag tycker är är superbra allmountainskidor men ändå väldigt olika.
Line Blade i 181cm, Tajt radie, men längsta varianten gör att den funkar bra till större svängar också. Lagom med metall för att bli tillräckligt vridstyva för att få bra grepp och klara hög fart men ändå tillräckligt förlåtande om man inte får till rena skär i de brantaste partierna.
Norse Enduro, ganska stor radie så man får jobba mer om man vill köra tajtare svängar, men enligt mig blir det mer utmanande och därmed roligt för att utveckla tekniken, lagom med metall och gummi för att vara tillräckligt stabila lagom dämpade i hög fart men inte för tunga och tråkiga (fick dock tag i ett ex som var byggt med lite hårdare tail/ mer hårt träslag trä i tailen).
Nu gillar jag stökigt och lite utmanande underlag med både is och uppkört (så länge sikten är ok , ska tilläggas)
Så två väldigt olika skidor som jag tycker båda är bland de bästa allmountainskidor jag har kört.

Senast ändrad:

PisteCarver

Aktiv medlem
Go to-skida All Mountin
Jag tror Salomon QST är svaret.
Efter intensivt internetsurfande.
Stalle
Ja, QST 99 ”surfar” bra i såväl pist som puder.:)
Kan tillägga att jag nyligen köpte ett par QST 92 också, och de är supergoa i pisten (har ännu inte provat dem ”off-road”).

EDIT: Har iofs inte provat särskilt många olika AM skidor, men gillar QST. Har slutat åka på pistskidor.

Senast ändrad:

Filip3534

Medlem
Go to-skida All Mountin
Kan varmt rekommendera Black Crows Atris, går extremt bra i pisten om man gillar att trycka på. Samtidigt som de är en grym offpist skida, lite åt det mer styvare hållet så den är inte alls fladdrig i pisten.

joelchr

Ny medlem
Go to-skida All Mountin
Jag var sjukt nöjd med QST 98 under Åreveckan i våras. Lånade förvisso ett par turlagg till toppturen. Men om jag vill köpa ett par beggade runt 100mm med ett par hybridbindningar, ska jag snegla på något annat?
jag inser att jag hamnar rakt in i hybridträsket med mina QST-pjäxor men jag åker för lite för att ha flera lagg än.

AKurten

Ny medlem
Go to-skida All Mountin
Kolla Black Crows Mirus Cor. Personligt lekfull med snudd på aggressiv i pisten, men bred nog att klara sig väl även utanför... Min go-to allround skida nuförtiden. Men bör provskidas - faller säkert inte alla i smaken :)

nostar

Aktiv medlem
Go to-skida All Mountin
Qst (92, 98 och 106) eller Bent Chetler,(85, 90,100) som Bloods VS Crips.

Välj en bredd som känns rimlig, never look back!

BirreB

Medlem
Go to-skida All Mountin
Lånar denna tråden, har ett par pistskidor som jag gillar men kan vara lite klena ibland. Letar efter ett par allmänt prisvärda all mountain så man kan leka lite i alp-offpisten när de finns läge. Helst något ganska lekfullt mot kortsvängs hållet men fortfarande stabila. Några tips?

PisteCarver

Aktiv medlem
Go to-skida All Mountin
Lånar denna tråden, har ett par pistskidor som jag gillar men kan vara lite klena ibland. Letar efter ett par allmänt prisvärda all mountain så man kan leka lite i alp-offpisten när de finns läge. Helst något ganska lekfullt mot kortsvängs hållet men fortfarande stabila. Några tips?
QST 92 om du kan få tag i förra årets modell (gul/grå i färgen).
Årets modell har betydligt mer taper, och även mer rocker, och har fått kortare skärlinje är nog mindre stabila i pisten.
De har gjort samma sak med QST 99 ett år tidigare, jag är glad att jag fick tag i de tidigare modellerna som jag tror passar mig bättre.
Men, ”lekfulla och kortsväng men fortfarande stabila” är väl ett motsatsförhållande?
Mina QST 92 177 cm har en radie på 17 m, är väl mittemellan.
Nya QST 92 har 15 m radie.

snej

Aktiv medlem
Go to-skida All Mountin
Årets modell har betydligt mer taper, och även mer rocker, och har fått kortare skärlinje är nog mindre stabila i pisten.
De har gjort samma sak med QST 99 ett år tidigare, jag är glad att jag fick tag i de tidigare modellerna som jag tror passar mig bättre.
Men, ”lekfulla och kortsväng men fortfarande stabila” är väl ett motsatsförhållande?

Har inte hunnit testa nya modellerna, men av det jag sett på pappret så instämmer jag om jämförelsen med de nya. Däremot så vill jag nog våga påstå att det finns skidor som är lekfulla med kort radie som också är stabila, så länge de körs på kant i tämligen kort sväng. Att försöka köra rakt fram däremot, då är det ofta värre

SaintX

Aktiv medlem
Go to-skida All Mountin
Tycker att du svarar lite själv på frågan. Katana för off pist........Mantra för AM.
Den kombon hade man gärna haft i skidstället inför säsongen

BirreB

Medlem
Go to-skida All Mountin
Fel ordval, menade stabil i form utav kvalité. My bad

MarkusO

Aktiv medlem
Go to-skida All Mountin
Back in the day gick man ju ner till Katana när man skulle köra en pist/all mountaindag, medan bredare grejer var mer everyday. Och upplevde den som väldigt smal och smidig. Tiderna, och pjäxorna, ändras.

Go to-skida All Mountin
Rustler 10 eller bc 100 ?
Det är frågan för mig ,när man borde ha ett svar!
På vilket vis är den ena bättre/sämre än den andra?

gsoul

Medlem
Go to-skida All Mountin
Kastar in en fråga här då jag nu är på jakt efter nya lagg och tror det är ett par All-Mountain jag behöver.
Har kört på mina BBR (som jag faktiskt älskar) i ca 10 års tid men börjar nu snegla på nytt. I ärlighetens namn blir det väl mest pist men jag vill kunna dra utanför också vid rätt mängd puder.
Åker ganska aggressivt och ligger inte sällan runt 100 eller över i pisten och mina BBR går som tåget då.
Nu spanar jag dock efter ett par All-Mountain och har sållat ner urvalet till ett par Norse Enduro, Head Kore 93 eller ev Salomon Qst 92.

Någon som har erfarenhet att jämföra eller kan ge sin syn på skidornas egenskaper? Är de fartstabila? Vad rekommenderas för längd? Jag är ca 169 cm och mina BBR är 166 cm.

fredw

Aktiv medlem
Go to-skida All Mountin
Är inte den omsusade Line Blade en slags modern kusin till BBR?

Line Blade: 154-95-124
Radius “tight”

Salomon BBR: 147-88-110
Radius “13.5m”

SaintX

Aktiv medlem
Go to-skida All Mountin
Mantra är ju väldigt pistiga och passar in på "går som tåget" Du verkar ju har erfarenheten att tämja dessa. Nog skulle jag kolla på 175-180 i längd

Topp