Göraalltskida-

JohanWigert

Ny medlem
Hallå alla glada!

Funderar på vilka skidor jag ska handla i början på nästa säsong. Åker just nu på ett par Blizzard bonafide (som jag kommer behålla).
Letar efter en lite mer lekfull skida som jag kan smälla fast en Atomic/Salomon Shift MNC bindning på (Alltså en hybridbindning tur/alpin).
Vill tura med den men också bränna på i pist. Har kollat mycket på Atomic backland serien, Black Crows Navis Freebird och skidor i 100mm klassen.
Ge mig alla era bästa rekommendationer på skidor i "Lekfull/tur/allmountain" kategorin!

Fatboy

Aktiv medlem
Om du tycker att det är kul med skidor som inte är så vanliga kan Ogso skis vara ett alternativ. Ogso Schwarztor kanske kunde vara det du söker 104 mm midja lättåkta, låg vikt (finns två varianter, medium och superlight) men ändå bra bett i pisten. Har själv bara åkt på Corbets med 112 mm midja, dom var riktigt sköna.

http://ski.ogso.eu/skis/schwarztor-ultralight/

Senast ändrad:

Pillard

Aktiv medlem
Kan bara uttala mig om Navis Freebird och så långe du inte vet med dig att du behöver stadiga nosar, styva skidor för att bomba uppkörd snö så fungerar de imponerande bra i relation till sin vikt. Jag var kanske mest förvånad över just hur bra de presterar även i pisten, både hård och mjuk sådan.

Trots det så överväger jag tom att sälja mina, just för det där med uppkörd snö och styv skida. Det betyder ju dock för egen del mer att skidtypen inte passar mig framför att skidan i sig skulle vara dålig.

Senast ändrad:

johnnyrainbow

Ny medlem
Fatboy sa:
Om du tycker att det är kul med skidor som inte är så vanliga kan Ogso skis vara ett alternativ. Ogso Schwarztor kanske kunde vara det du söker 104 mm midja lättåkta, låg vikt (finns två varianter, medium och superlight) men ändå bra bett i pisten. Har själv bara åkt på Corbets med 112 mm midja, dom var riktigt sköna.

Fick upp ögonen för Corbets i 195 längden, ser intressanta ut, kan du ge en lite mer utförlig beskrivning av dess karaktär? Hittar väldigt lite på nätet.

Med den vikten och rockern så ser de ju ut att vara riktigt fina i puder och på tur. Hur tycker du de funkar i uppkört och pist, blir det för låg vikt där?

Är de styva och vridstyva, bra kantgrepp i hård pist? Kan du jämföra pistprestandan med någon annan skida i samma kategori? Har åkt tidigare på dps rpc som har ganska många likheter med Corbets, vilka gått riktigt bra i pist troligen till stor del tack vare vridstyvheten.

Åker om förhållandena tillåter både puder, pist och går på tur under en dag så vill ha ett par skidor som är ok till allt.

Fatboy

Aktiv medlem
johnnyrainbow sa:
Fatboy sa:

Fick upp ögonen för Corbets i 195 längden, ser intressanta ut, kan du ge en lite mer utförlig beskrivning av dess karaktär? Hittar väldigt lite på nätet.

Med den vikten och rockern så ser de ju ut att vara riktigt fina i puder och på tur. Hur tycker du de funkar i uppkört och pist, blir det för låg vikt där?

Är de styva och vridstyva, bra kantgrepp i hård pist? Kan du jämföra pistprestandan med någon annan skida i samma kategori? Har åkt tidigare på dps rpc som har ganska många likheter med Corbets, vilka gått riktigt bra i pist troligen till stor del tack vare vridstyvheten.

Åker om förhållandena tillåter både puder, pist och går på tur under en dag så vill ha ett par skidor som är ok till allt.
Dom har mjukt flex, mycket rocker med väldigt lång nos så dom är verkligen lättåkta i lössnö. Den flyter såklart väldigt bra och är otroligt lätthanterad. För att vara en ganska mjuk skida utan camber är den förvånansvärt bra när det är hårt, beror nog delvis på att den är ganska vridstyv. Jag hade Salomon Q115 innan och de var lite styvare men jag tycker att Corbetsen är lika bra när det är hårt men är mycket mer lätthanterad när det är brant och trångt. Det finns mer info om dom på hemsidan.
http://ogso-mountain-essentials.com

Senast ändrad:

TopiNieminen

Aktiv medlem
Fatboy sa:

Var kan man se/handla Ogso-skidor?

Fatboy

Aktiv medlem
Dom finns på sport-bittl och på concept pro shop i Chamonix vet jag. Eventuellt kan jag hjälpa till att fixa ett par om du är intresserad

TopiNieminen

Aktiv medlem
Rätt stor viktskillnad mellan Schwarztor och Diable. Funderar på skidor med mycket rocker och Salomon Shift för skogsåkning samt möjlighet att förflytta sig lite även sidled och uppför i backarna.
Sorry om jag kapar din tråd lite här.
@JohanWigert

Fatboy

Aktiv medlem
Jag skulle nog satsa på Schwarztor om du ska gå lite. Har tyvärr inte provat Schwarztor men tror ändå åkkänslan är ganska lik Corbets som jag har.

TopiNieminen

Aktiv medlem
Jag är rädd för att rena kolfiberlagg blir för hårda vid utförsåkning. Jag skiter i skidornas egenskaper i pisten och kommer prioritera utforskandet framför uppförsstakande. Har letat lagg under 2kg utan att skidan blir extremtstyv/-lätt kolfiberskida. Har byggt båtar både med kol- och glasfiber armering, därav min bedömning om hårdheten. Har ingen erfarenhet av skidor gjorda av kol.

MnO

Aktiv medlem
Intressanta skidor de där Ogso, men lite störigt ändå att den ena konstruktionen är lite för lätt med 1600 gram och den andra känns aningen tung med 2300 gram. En 1900-grammare hade varit det givna valet för dom flesta annars.

johnnyrainbow

Ny medlem
MnO sa:
Intressanta skidor de där Ogso, men lite störigt ändå att den ena konstruktionen är lite för lätt med 1600 gram och den andra känns aningen tung med 2300 gram. En 1900-grammare hade varit det givna valet för dom flesta annars.
Ja verkligen. Blir också lite skeptisk till beskrivningen på deras hemsida angående den lätta konstruktionen (modellen Corbets). Låter för bra för att vara sant med tanke på vikten.

”The Corbet’s ski ensures a balanced skiing, so you float smoothly and relaxed having an absolute exceptional experience. It gives an ease in the steep and in the very technical terrain or in the trees. At the same time you can go amazingly fast and stable.

It has an almost flat camber under the foot permitting the transfer of a lot of pressure instantly to the snow, distributing stability to the tip and tail. The ski flex has been adapted to the rocker subsequently reducing vibration to a minimum. The rocker in combination with the flex, engineering and materials is anevolution to natural skiing and helps enormously in all snows types in pivoting and grip.”

eriC1

Medlem
Beroende på hur lång du är låter Icelantic Nomad 105Lite som en najs skida om du vill ha något lätt och lekfullt. Jag köpte 191 cm varianten av den skidan men där stämmer inte måtten utan den är 111 midja och 600 gram tyngre än specad per par. Men klarar du dig på 181 cm så får du en lätt, lekfull och välbyggd skida.
Jag letade själv som fan efter en lekfull turskida runt 100-105 midja, och de enda som dök upp på min radar var Nomad105 lite, 4frnt raven och Moment Meridian tour, då jag utesluter alla skidor med mer spann än någon mm. Blev dock nomad då twin alltid är najs på allround skidor

EDIT! Såg nu att de var en gammal tråd ;)

Senast ändrad:

johnnyrainbow

Ny medlem
Fatboy sa:
@johnnyrainbow
Skulle du vilja testa Corbets, jag kan nog fixa ett par demoskidor. Ska du åka något i närtid?
Det vore ju absolut intressant om det går att lösa logistiskt, jag befinner mig i Malmö och har planerat (men inte spikat) v14 i Hemsedal och v16 i Monterosa.

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp