Goggles för ljust flatljus

zodde

Ny medlem
Hallå!

Googlade lite men hittar inte riktigt de jag önskar. Bara gamla trådar så testar göra en ny.

Jag var i Val Thorans förra året där det blev ett flatljus jag aldrig upplevt tidigare!
Jag har ett par Oakley Crowbar med H.I Yellow lins men det blev så ljust att mina ögon typ dog.
De funkar bra, dock bara bra i flatljus när det det inte är så ljust (enligt mig):cool:

Vilka alternativ finns det på marknaden år 2016 som är något att ha?
Läst att Prizm Rose ska vara bra, också hört att Prizm Torch Irididium ska vara bra?, vad är det för skillnad på dessa?
Vad finns det för andra alternativ förutom Oakley med schysta linser för flatljus?

Mvh
Niklas

kyvi

Medlem
Rose släpper igenom mer ljus och är därför bättre vid sämre väder. Enligt Oakley är det den linsen som gäller när det är flatljus.

zodde

Ny medlem
Okej! Så om det är ljust fast flatljus så ska man alltså ta Prizm Torch Irididium, enligt Oakley?

blomman67

Medlem
Besviken på mina Prizm, man tror att det ska bli så mycket bättre än med Hi Yellow men det vette fan.
Nu så kör jag med Prizm Rose när det är ljust flatljus och Hi Yellow när det är Halvljust till mörkt.

yolof

Medlem
Gjorde samma research nyligen. Ska man lita till alla anekdotiska "bevis" verkar det som att det står mellan Smiths Blue Sensor Mirror och Oakleys Prizm Rose. Med viss fördel till Smith-linsen.

zodde

Ny medlem
blomman67 vilken Prizm hade du som du blev du besviken på? Funkar Prizm Rose okej?

yolof du har inte testat Smith blue sensor mirror själv?

blomman67

Medlem
Prizm rose är väl den med mest ljusinsläpp, iaf förra säsongen, bra allroundlins men Hi Yellow med sitt extrema ljusinsläpp är bättre när det börjar bli mörkt. Om du ska ha en lins så är nog Rose den du ska ha. Har inte kollat om det dykt upp någon ny Oakley prizm nu i år.

waxoff

Aktiv medlem
blomman67 sa:
Prizm rose är väl den med mest ljusinsläpp, iaf förra säsongen, bra allroundlins men Hi Yellow med sitt extrema ljusinsläpp är bättre när det börjar bli mörkt. Om du ska ha en lins så är nog Rose den du ska ha. Har inte kollat om det dykt upp någon ny Oakley prizm nu i år.
Tyvärr är det väl oxå så illa att våra medelålders gammelögon även behöver mer ljus överhuvudtaget för att fungera någorlunda. Tror att unga vuxna har det något lättare i det avseendet... :/

torre17

Ny medlem
Jag har både Prizm Rose och Torch Irididium.
Jag kör Rose i allt flatljus. Trots att jag upplever att den dämpar ganska mycket (för att vara den ljusaste linsen) så upplever jag en otroligt bra kontrast i allt från helmulet till "ljust flatljus". Klart bästa jag provat.
Dom funkar även om solen tittar fram ibland. Stor skillnad mot HI Yellow som jag körde med förut, ögat blev mycket tröttare då. Använder dom även på kvällen, då upplevs dom lite mörka men på något konstigt vis så ser man konturerna otroligt bra ändå.

Torch Irididium kör jag då det är halvklart till helsoligt, denna är inte så himla mycket mörkare än Rose men funkar ändå i helsol.
Hade jag köpt nya idag hade jag tagit Rose+Black då det skiljer för lite mellan Rose och Torch.

Om du bara ska köpa en lins så köp Rose, den kommer att funka kanon även i dom ljusa flatljusdagarna.
Har inte provat den nya HI Pink så den kan jag inte uttala mig om.

/ Torre

havreboll

Aktiv medlem
blomman67 sa:
Jag råkar ha testat både prizm rose och prizm hi pink och hi pink har mycket mer ljusinsläpp än rose vilken är mer en allround lins för dåligt väder. Hi pink är dock mörkare än Hi Yellow men med bättre kontrast enligt Oakley

http://www.evo.com/oakley-goggle-lens-color-tint-guide.aspx

Här är dock inte Hi pink med

miol11

Aktiv medlem
blomman67 sa:
Besviken på mina Prizm, man tror att det ska bli så mycket bättre än med Hi Yellow men det vette fan.
Nu så kör jag med Prizm Rose när det är ljust flatljus och Hi Yellow när det är Halvljust till mörkt.
Instämmer har båda själv och använder dom på på samma sätt........Sen har xSooLx en poäng med "gammelögon" jag närmar mej 50 och mörkerseendet är inte var det var när man var 20

zodde

Ny medlem
Havreboll, hade du köpt Prizm Rose eller Prizm H.I Pink vid ljust flatljus?

Ingen som testat några andra märken med linser för ljust flatljus?
Finns ju mängder med googles men inte mycker recensioner vilket enligt mig betyder mer än en siffra på en hemsida,

Heddious

Aktiv medlem
Jag kör med ett par Scott LCG. När det är flatljus eller bara allmänt mörkt har jag en lins som heter Illuminator 50, och när det är soligt eller blandat har jag en som heter Solar Blue Chrome.
Illuminator-linsen tycker jag funkar riktigt bra, bättre än Hi-yellow som jag hade till mina gamla Crowbars. Den släpper in rejält med ljus och har bra kontrast men den blir heller inte olidlig när det är det där ljusa flatljuset som ofta inträffar i Val Thorens. Och när den blir för ljus är det bara att byta till den mörkare, för då är den lagom istället.

Jag skulle nog säga att Illuminator ligger närmare Hi-Yellow än Prizm Rose i ljushet, men att den är mer orange/brun än gul eller rosa.. Vet inte hur det kan tänkas påverka hur jobbigt ljus upplevs, men mina ögon är nöjda och belåtna i vart fall.

havreboll

Aktiv medlem
zodde sa:
Havreboll, hade du köpt Prizm Rose eller Prizm H.I Pink vid ljust flatljus?

Ingen som testat några andra märken med linser för ljust flatljus?
Finns ju mängder med googles men inte mycker recensioner vilket enligt mig betyder mer än en siffra på en hemsida,
Jag har inte åkt skidor med någon av dom men har av olika anledningar haft båda hemma och kunnat jämföra ljusinsläpp osv.

jeppenator

Aktiv medlem
För att reda ut begreppen Ang OAKLEY's linser så kommer här en snabb förklaring.

Alla Prizm glas är kontrasthöjande och byggda med en ny teknologi för att förhöja ögats förmåga att se detaljer i snö (utskilja nyanser av det vita bättre). Detta görs med en rosa färg som tagits fram i deras labb.

Denna färg sitter på insidan av alla PRIZM linser för snö. Så en PRIZM Rose lins har samma färg som en PRIZM Torch. Det enda som skiljer dem åt är färgen på utsidan av linsen (alltså spegelbehandligen)

Vad händer när man lägger en spegelbehandling på en lins? Jo den blir mörkare.

Prizm Rose har ingen spegelbehandling alls. = Den släpper igenom mera ljus så att den fungerar bättre vid mörkare dagar.

Prizm Torch har en mellanstark spegel som är byggd att funka allaround, alltså lika bra för en solig dag som för en flatljusdag. Det gör att den inte är optimal vid mörka dagar med flatljus, men istället så funkar den då bättre om solen börjar skina än vad en Prizm Rose skulle göra.

Oakleys Prizm Torch lins finns även i två andra färger. Jade och Sapphire. Dessa linser har exakt samma kontrasthöjning och samma ljusigenomsläpp. Men bara en annan färg på utsidan för att tilltala en annan kund som kanske gillar blått spegelglas bättre än rött.

Se nedan för en jämförelse av dessa linser och för vilken typ av väder de är designade.
Prizm_LensChart_Oakley.jpg

Så för att summera.

Om du vill ha en ALLAROUND lins som funkar bra för flatljus men som också funkar i solsken så att du inte blir bländad så som du beskrev med HI yellow så tycker jag att PRIZM TORCH är ett grymt alternativ. Då behöver du aldrig byta lins då den är byggd att funka till det mesta.

OM du istället vill ha en sjuuukt bra flatljuslins som funkar svinbra för flatljus och sedan vill du ha en separat lins för solsken (alltså en setup med två linser) så tycker jag du ska kolla in PRIZM ROSE, (alternativt den nya linsen om kommer i vinter som heter PRIZM HI PINK som är ytterligare lite ljusare och bättre om det är mörkare ute också).

Hoppas detta gav lite insikt i Oakleys lins-djungel!

Andra leverantörer får någon annan ge sig in i då jag inte har kunskap nog att ge en bra bild av deras utbud.

/Jesper

zodde

Ny medlem
jeppenator, vet du hur skillnaden är mellan Jade,Sapphire,Torch iridium mer än kanske färgen? =)

Heddius, gick in å kollade lite på scott lcg, verkar vara bra. Svårt som vanligt att hitta några recensioner. Sen är det alltid kul att testa nya googles :)

havreboll

Aktiv medlem
zodde sa:
jeppenator, vet du hur skillnaden är mellan Jade,Sapphire,Torch iridium mer än kanske färgen? =)
"Oakleys Prizm Torch lins finns även i två andra färger. Jade och Sapphire. Dessa linser har exakt samma kontrasthöjning och samma ljusigenomsläpp. Men bara en annan färg på utsidan för att tilltala en annan kund som kanske gillar blått spegelglas bättre än rött."

@miol11 mitt förslag är att du ringer exempelvis skistore (dom fick in nya oakley långt föra alpingaraget) och frågar när dom får leverans, dom brukar kunna ge ganska exakta svar. Airbraken finns redan i handeln (jag har ett par) med H.I pink så lär bara vara en tidsfråga innan dom kommer ut med extralinser. Dock blir det ju lite svårare om du har den gamla modellen då dom lär komma ut med nya färgerna som extralinser för den nya airbraken före den gamla (om dom ens kommer göra linser i dom nya färgerna för den gamla modellen...).

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp