GoreTex-byxor till en gänglig typ

MrBergentz

Medlem
Som rubriken här ovan kanske avslöjar så har jag ett litet problem, ett kanske något fåfängt sådant men likaväl ett problem!

I mitt pass står det att jag är 197 cm lång. Jag har i genlotteriet belönats med ett par relativt långa ben, som jag nu efter flera tusen knäböj och ändlösa timmar på spinningcykeln senare, har ställt mig med två problem i ett: Var f*n hittar jag skalbyxor som passar?

Just nu åker jag i ett par Tierra Roc Blanc Gen 1, en i övrigt förträfflig byxa som jag hittade kraftigt prissänkt en sensommardag på naturkompaniets hemsida. Jag har storlek XL och var supernöjd då, men efter all försäsongträning i höst så är passformen inte riktigt densamma nu...

Jag märker det inte minst när jag ska lägga kickturns. För att jag inte ska se ut som den skåning jag är så bär jag byxorna ganska lågt på höften, för att de ska ligga lite snyggt nere vid pjäxorna, och få ett lite schysst "baggy" stuk. Vi pratar inte jibb-häng men inte heller Stig Helmer-höjd på byxorna. Det medför att det stramar ordentligt över utsida lår när jag ska vända upp i ett spår. "Rörelsefrihet" är inte ordet som kommer till mig dessvärre, snarare tvärtom. Jag känner mig instängd, rädd och lätt klaustrofobisk.

Därför söker jag råd, tröst och visdom hos modeoraklen här på Freeride: Var hittar jag skalbyxor i 3L goretex som har en lite längre passform, som inte nödvändigtvis blir så himla baggy om jag går upp i XL/XXL? Vilka märken ska jag kolla efter? Ska tilläggas att det gärna får vara bib men inget krav, samt heller inget krav om hel dragkedja på byxorna, men ett plus.

Elevente? Peak? Stellar? Haglöfs?

Tack för ordet!

Senast ändrad:

Bgn

Aktiv medlem
Arcteryx har extra långa storlekar, large heter då large tall, LT, tex denna alpha ar som tyvärr verkar slutsåld i LT.

Gazza1

Aktiv medlem
Norröna lofoten borde lösa problemet. Är 196 cm lång och har tränat 6 dagar i veckan de senaste 25 åren och mina sitter kanon utan att jag någonsin haft problem med komforten.

MrBergentz

Medlem
Gazza1 sa:
Norröna lofoten borde lösa problemet. Är 196 cm lång och har tränat 6 dagar i veckan de senaste 25 åren och mina sitter kanon utan att jag någonsin haft problem med komforten.
Har prövat den nya kollektionen för bara ett par veckor sen, och jag tyckte inte dom satt bra alls över lår/säte, alldeles för tajt! Kanske löser sig om jag går upp till XXL men vet samtidigt inte hur mycket längre benlängden blir då...

Mizze

Aktiv medlem
Har för mig att Ortovox 3L guardian shell har rätt långa ben och bra med utrymme. Om inte annat, skriv och fråga dem.

Jag vet att Mammut Eisfeld Guide finns i short, normal och long. Det är dock en softshell-byxa men Mammut har kanske samma system på hardshell.

STE-77

Aktiv medlem
Gå till skräddaren.
Ett auktoriserat Gore-Tex-servicecenter kan göra underverk. Att ta in eller lägga ut ett par byxor i midjan ska inte vara något problem. Samma sak med att förkorta eller förlänga byxbenen. Kostar visserligen en slant. Men det löser garanterat problemet. www.gore-tex.se/support/lagning

MrBergentz

Medlem

@Gazza1 Du får ta åt dig äran för att ha hjälp mig, hämtade ut ett par Lofoten Pro pants i XXL på posten idag, perfekt passform! Jag tackar och bugar!

Gazza1

Aktiv medlem
Inget att tacka för. Kul att de passar bra. Älskar mina och nu har du också svenska och norska skidåkaruniformen på dig :)

Topp