gubbskidor

Peter_K

Ny medlem
gubbskidor
Det roliga är att "svammlet och teorierna" stämmer väldigt bra med verkligheten. Jag monterade mina på bootcenter och åkte med de där första säsongen. Inför förra säsongen köpte jag nya pjäxor och var tvungen att montera om bindningen för att den skulle passa med nya skalet. Då passade jag på att bakmontera 1.5 cm. Jag upplever ändringen som ganska exakt det som nämns i tråden.

Man får kämpa lite mer för att få in de i sväng men de blir samtidigt betydligt stabilare i hög fart och de flyter bättre i puder. Jag är glad att jag körde en säsong på bootcenter eftersom det var mina första lite fetare skidor och det kändes i början som att flytet i puder var mer än tillräckligt. Nu skulle jag aldrig flytta tillbaka bindningen.

Hur mycket som är placebo-effekt och vad som är verklig skillnad kan man såklart fundera på. Det jag vet är att jag är nöjd med nuvarande inställning :)

Jag testade årets Mantra en dag i slutet på förra säsongen. Lite bredare, lite styvare än mina. Klart grym skida. Jag vet inte om de flyttat monteringspunkten, mätte aldrig. Vad jag minns av den dagens åkning så skulle jag gissa att de inte flyttat den. Har du koll på vad de ändrat?

Jarle

Aktiv medlem
gubbskidor
Vilken årsmodell av karman är det?

Är det 05/06an så köp dem med en gång, är du inte nöjd så tar jag dem!

HitMe

Medlem
gubbskidor
Pimpelgas sa:
Peter_K sa:
När du väl bestämt dig för en längd kan förresten den här tråden vara intressant: https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=25040
Tycker den där tråden mest innehåller svammel och teorier av folk som försöker motivera varför dom monterat bindningen just där dom gjort det. Ingen har testat olika monteringspunkter och kan jämföra hur detta påverkat skidan. Dessutom har völkl ändrat på mantran en hel del till i år.
Teorier, OK, men svammel...då får du nog läsa lite nogrannare. Sedan det begav sig har jag dessutom testat Mantra 184 monterad även "on the line" och även om skidan har sina poänger även med den monteringen så tycker jag DEFINTITIVT att 1.5-2cm bak gör skidan klart mer allround. Om man är osäker på nya Mantran är min rekomendation att ta fram måttband och kolla vart man hamnar med "ball of foot over center of runign surface" som diskuteras i tråden ovan. Det var så Jag monterade min Mantra och det lär vara det säkraste korten även på en lätt modfierad efterföljare.

När det gäller längd så har jag ännu inte kört 191:an, men jag har upplevt ett lustigt sammanträffande som säger att folk som har 184:an verkar nöjdare än de som har 191:an. Vågar man gissa att de helt enkelt fått till 184:an bättre? Eller att den rätt "extrema" skärningen för en offpistskida helt enelt funkar bättre på en kortare sida? Möjligen är den nya lite styvare varianten bättre i 191.

HitMe

HitMe

Medlem
gubbskidor
Karman tycker jag inte alls hänger med. En halvmesy ämför met Mantran, i alla fall om man håller lite tryck i svängarna.

HitMe

Pimpelgas

Ny medlem
gubbskidor
Hasse har föga förvånande kört bägge. :) Mätte upp var konrad moterat bindningen på mina nya 191:or. 6-7 mm frammontering! Får väl ta med borrmaskin på första fjällturen..

H

Hasse

Guest
gubbskidor
Sjukt bra med hyrbindningar på skidor ibland när man vill testa saker och att jobba i en skidbutik med BREDA SKIDOR Ska bli skoj att prova nya mantran med olika monteringspunkter

//H

Senast ändrad:

Peter_K

Ny medlem
gubbskidor
Vet inte hur allvarlig du är med borrmaskinen :) men i vilket fall:

Testa med original-monteringen först och se vad du tycker. FF här på Freeride trivdes bättre med sina 191:or monterade på bootcenter. Onödigt att borra mer än nödvändigt.

FF

Aktiv medlem
gubbskidor
Det stämmer. Mina första mantra i vintras var ett par 191or monterade "på linjen". Det var iallafall vad jag sa till affären när jag lämnade in dem. Kontrollerade aldrig var de hamnade i längsled, men med tanke på att de satt några millimeter snett, så vet jag inte hur bra det stämde i längsled.

Beslöt mig efter ett tag att pröva köra skidorna lite bakmonterade och lämnade in dom för ommontering. Resultatet var mycket större än jag trott det skulle vara och jag kände inte alls igen skidorna. Tror det var 2cm längre bak. Trivdes inte alls med dom och flyttade fram bindningen igen. Det var verkligen en chock för mig hur stor skillnad det var med bakmonteringen...

Sen dog dom skidorna en smärtsam död, men det är en annan historia.

HitMe

Medlem
gubbskidor
Intressant. De som inte gillat 191:an har just klagat över att de inte riktigt var herre över sina
skidspetsar vilket passar ihop med min teori om att det är svårt att bygga en skida med så mycket
skärning fram så pass lång. Då blir det knappast bättre med bakmontering.

Börjar allt mer luta år at 184:an helt enkelt är en bättre skida.

Fast det vore intressant att jämföra hur "linjen" sitter på 191:an och 184:an.

För övrigt har jag kört 168:an också, lätt bakmonterad och det kändes också bra. själva erket
monterade jag även den "ball on mid running surface". Jag skulle aldrig montera ett par skidor utan
att kolla mot den metoden.

HitMe

Senast ändrad:

jetstick

Ny medlem
gubbskidor
Har nu fått hem mina lagg, jetpak till dörren för 20 Euro, nice ! Men det här med mittmonterad bakmonterad frammonterad, hur mäter man egentligen ? Verkar som tysk-Conrad frammonterat ca 1cm vad jag kan förstå...

jetstick

Ny medlem
gubbskidor
Har nu fått hem mina lagg, jetpak till dörren för 20 Euro, nice ! Men det här med mittmonterad bakmonterad frammonterad, hur mäter man egentligen ? Verkar som tysk-Conrad frammonterat ca 1cm vad jag kan förstå...

Pimpelgas

Ny medlem
gubbskidor
jetstick sa:
Märk ut mitten på pjäxans sula och jämför med skidans mittmarkering.

Pimpelgas

Ny medlem
gubbskidor
HitMe sa:
Intressant. De som inte gillat 191:an har just klagat över att de inte riktigt var herre över sina
skidspetsar vilket passar ihop med min teori om att det är svårt att bygga en skida med så mycket
skärning fram så pass lång. Då blir det knappast bättre med bakmontering.
HitMe
191:an har mindre skärning (-sradie) än dom kortare skidorna.

HitMe sa:
Börjar allt mer luta år at 184:an helt enkelt är en bättre skida.
HitMe
För många är det säkert så. 191:an passar inte vem som helst. Det krävs tyngd och power i benen. För en kraftfull åkare räcker inte 184:an.

HitMe

Medlem
gubbskidor
Jo du Pimpelgas, det brukar låta så. Nu var det dock inte riktigt detta som var min poäng. Det finns givetvis ett stort spann av åkare som kan åka på båda. Själv kan jag t ex ha kul på alla längder av en skida som Mantra, bara det att de får lite olika karaktär beroende på längdval. Och en idealvärld skulle man då bara kunna välja länd som man ville, man nu var alltså min spaning att 191:an kanske inte håller samma klass som 184:an (förutsatt att båda körs av åkare som "passar" skidan).

Och så vitt jag vet är ju måtten på 191 och 184 de samma, så även om 191:an pga sin längd får lite större sidoskärningsradie så är skärningen karaktär den samma.

De som inte gillat 191:an har snarare klagat på att de är för veka/instabila fram, dvs det handlar inte m att de är för klena för skidan.

Men, men, det är subtila grejjer. För de flesta lär ju även 191:an funka bra.

HitMe

graesand

Ny medlem
gubbskidor
till slut köpte jag 177. vilket nog var aningen kort *cry* jag skulle lyssnat. grymma skidor dock. men det jobbiga är att jag nu vill köpa ett par riktigt feta offpistlagg. mersmak?

BlowMe

Ny medlem
gubbskidor
HitMe sa:
För övrigt har jag kört 168:an också, lätt bakmonterad och det kändes också bra. själva erket
monterade jag även den "ball on mid running surface". Jag skulle aldrig montera ett par skidor utan
att kolla mot den metoden.

HitMe
Hur många Völkl Mantra äger du? Då du verkar ha outömlig tillgång till skidor att montera om? Undrar hur du lyckats köra på en Mantra 168 då denna längd aldrig existerat! 170 är den kortaste läng Mantra har tillverkats i. Dock har Völkl Aura tillverkats i 163 cm, kanske var den du monterat "ball on mid running surface".

Mvh

jetstick

Ny medlem
gubbskidor
Nu sitter man i värmen i södra sverige igen efter Arabba :-(

Mantra var en höjdare ! Mest blev det pist tyvärr men dom funkar förvånansvärt bra även där ! Lite lössnö blev det och woav ! Ny skidupplevelse för nån som aldrig kört på några feta skidor. Rekomenderas varmt !
Kanske skulle jag tagit 183 isf 191, lite jobbiga ibland men det kompenseras nog av känslan i lösnö.

Senaste inläggen

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp